Det händer ett garage

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Vi fortsätter med lite garagebilder,

Fått på lite panel över blockskarvarna och gavelspetsen är uppe
Bild

Började sätta isolering i gavelspetsen, men då va det fåglar eller ekorrar. Eller både och, som ville vinterpreppa sina boningar dom också.
Bild

Lagom frustrerande, så då vart det helt plötsligt prio på att få in en port. Men för att kunna montera upp den så måste väggskivorna monteras upp runt porten, och för att montera dom så vill man ju upp med smygen runt portöppningen
Bild

Lite pusslande med skivor, och pusslande med porten så satt det där. Porten är bra tung att hantera, höll på en hel del själv med den och justera och löft av bladen och grejja. Men fick ge mig tillslut och kalla på hjälp så man va två och justera in den så det kändes bra. Sedan tog jag det sista finliret själv. Dessutom va/är porten feltillverkad. Dom hade satt dom nedersta gångjärnen för lågt ner så dom missa väggen och hamna på betongsockeln. Fick flytta upp dom å.

En bild utifrån på porten, här ser ni att även vindskivor på framsidan är uppe, dom gjorde otroligt mycket för utseendet
Bild
Bild

Monterade upp insektsnäten också i takfoten för att se till å hålla isoleringstjuvarna ute, det va ett riktigt tråkigt skitgöra att montera upp näten men skönt när det va färdigt
Bild

Så efter det våga ja mig på att sätta upp isoleringen i bakre gavelspetsen och hoppas nu att den får vara ifred :)
Bild
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Codriver »

Det här blir ju hur bra som helst.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Det händer ett garage

Inlägg av cheetah1 »

Jag satte också vikport, fast utåtgående, och mina nedersta gångjärn satte jag i lecasockeln med gängstång och ankarmassa. Vart kalas. :) De övre gångjärnen satte jag med genomgående bult och låsmutter på baksidan så ingen kan komma åt och skruva loss porten. Dessvärre inte jag själv heller, eftersom dom kommer bli inbyggda i väggen när isoleringen är på plats, men det är väl smällar man får ta, antar jag...
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Jag har ju tyvärr sockelelement som man ställer ner i kantelementen. Något jag aldrig skulle använda igen faktiskt. I och med dessa sockelelemt s¨å blir det inte så mycket betong att fästa i, dessutom blir det en "skivbredd" längre in gentemot innerväggen. Och jag fick bara med träskruv att fästa gångjärnen med (så det tyder ju på att det va tänkt att dom skulle fästas allihopa i träväggen). Om det inte vore för alla dessa orsaker som gör det rent olämpligt att fästa i sockeln så hade jag föredragit att kunna fästa dom nere i sockeln för att få dom längre ner på portbladet.

Hehe ja då ska det mycket till att att bort den porten, men förhoppningsvis ska du inte behöva ta bort den något mera sedan
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Satte upp lite hängkrokar idag, (vart en väldigt dålig bild)
Bild

Och även om man är så här noggran när man mäter utt cc på krokarna så spelar det ingen roll om amn siktar efter 150mm iställer för 115mm :oops: Va bara att göra om göra rätt :lol:
Bild
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Det händer ett garage

Inlägg av cheetah1 »

Aha, ja, jag murade fast 20 centimeters lecablock längst ut på plattan runt om, tyckte det blev rätt bra.
Problemet är ju om man skulle behöva justera porten nån gång i framtiden, då är det tji att komma åt. Menmen, multimastern och gipsbruket är uppfunnet...
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

cheetah1 skrev: sön 05 nov 2017, 20:16:21 Aha, ja, jag murade fast 20 centimeters lecablock längst ut på plattan runt om, tyckte det blev rätt bra.
Problemet är ju om man skulle behöva justera porten nån gång i framtiden, då är det tji att komma åt. Menmen, multimastern och gipsbruket är uppfunnet...
Ja så här i efterhand så hade det varit ett mycket bättre alternativ att mura ett varv med lecablock istället

Men det va detta som rekommenderades utav garagetillverkaren så beställde det. Lätt att vara efterklok 😉
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Johnny Blade »

Men sån där port behöver man väl ingen gångdörr.;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Jo så man slipper springa runt en bil varenda gång man bara ska in lite snabbt å hämta något :D När jag ändå byggde så tyckte jag att jag kunde ha lite lyx medans möjligheten fanns :)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

P.g.a uppbokade helger och diverse familjebestyr, (mycket VAB så här års :lol: ) så har det varit svårt att få något gjort. Men plötsligt händer det, i helgen som va så lyckades jag få loss lite timmar och numera så är det plåt på ena sidan av taket :clap: Men då fokus låg på att få så mycket som möjligt gjort innan mörkret faller så vart det inga bilder. Nu ligger fokus på nästa helg att hinna bygga ställning på den sidan och få upp plåt på andra sidan nästa helg.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar