Min Toyota Carina E Touring -94

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av stenemannen »

La upp min Carina på Garaget men den togs offline för att den såg risig ut, jag har nu testat med färgvax med pigment och det verkar till en början funka rätt bra, den blir rödare och blankare men är ett helvete att torka av när man gör det manuellt.
Funderar på hur jag får bort den påklistrade emblemet där bak, nån som vet?
Har ingen möjlighet till värmepistol eller elverktyg då jag inte har eluttag vid min garageplats.

Lägger upp en bild på min Carina så får ni själva avgöra om den ser risig ut, detta var innan jag körde på med färgvaxet.
Bild
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av stenemannen »

Bilen är vaxad och rödare, är lite snö på bilen men man ser ju en klar förbättring :)
Bild
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av Dale »

Hej och välkommen.

Röd är inte helt lätt att få blank. Ha några röda Carinor sen förr så jag vet. Bra jobbat.

Har du tänkt göra nått mer på bilen?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av stenemannen »

Tack så mycket, ja röda bilar kan vara ett helsike :)

Jag ska köra med rubbing på taket och vaxa där och sen längst ner där jag inte hunnit än, ska försöka få bort emblemet bak för att få ett renare utseende, kanske få de svarta listerna svartare på nåt sätt (tips mottages tacksamt)

Nån gång längre fram så ska jag försöka fixa den lilla rost som finns på den och försöka fördröja rosten så länge det går, har ju tur som fått en garageplats nu med tvättmöjligheter :)

Jag vet inte vad ni andra anser men jag försöker få lacken fin och blank med det här vaxet
Bild
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av Hornlund »

Trevligt att se, inte många som orkar ge en Carina sådan omvårdnad. Men det är värt gnuggandet, jag har själv en Carina E som står. Dock svart, men den fick sig en omgång innan jag ställde av & jag är förvånad över hur fin den fortfarande är i lacken. Skulle må bra av att ge min Celica en liknande omgång också!

Vad det gäller emblemet, så kan du använda dig av något skapligt vasst & lite avfettning. Jag har använt allt från en smörkniv i plast, till stämjärn :roll: Men en del föredrar tandtråd eller fiskelina. Lycka till :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av stenemannen »

jag får testa nåt sånt :)

du får ge din carina och celica lite omvårdnad då så de blir fina och glänser :)
problemet med en kombi är att den är så stor och mycket att putsa :)
Hornlund skrev:Trevligt att se, inte många som orkar ge en Carina sådan omvårdnad. Men det är värt gnuggandet, jag har själv en Carina E som står. Dock svart, men den fick sig en omgång innan jag ställde av & jag är förvånad över hur fin den fortfarande är i lacken. Skulle må bra av att ge min Celica en liknande omgång också!

Vad det gäller emblemet, så kan du använda dig av något skapligt vasst & lite avfettning. Jag har använt allt från en smörkniv i plast, till stämjärn :roll: Men en del föredrar tandtråd eller fiskelina. Lycka till :thumbup:
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har problem med min röda Camry,taket,huven och skuffen verkar förbli mer rosa/vit än röd.Jag har tänkt prova sån där färgad vax och se hur det blir.
Sidorna är inte lika utsatta för solen.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av stenemannen »

Tycker du ska testa och sen visa hur det blev :)
Många har dissat detta vaxet på nätet men jag tyckte det var bra, nästa gång är det bara att använda vanligt vax

Är det för solblekt som på min så är det bara att köra med rubbing först och sen på med färgvaxet
Johnny Blade skrev:Jag har problem med min röda Camry,taket,huven och skuffen verkar förbli mer rosa/vit än röd.Jag har tänkt prova sån där färgad vax och se hur det blir.
Sidorna är inte lika utsatta för solen.
Bild
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av Hornlund »

Använder du rubbing från Turtle wax också, eller någon annan? Brukar vara drygt som tusan att rubba, men det ger bevisligen resultat :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Min Toyota Carina E Touring -94

Inlägg av stenemannen »

Jag har en rubbing från 3M men den har inte så stora slipkorn
den är mer som en creme
Hornlund skrev:Använder du rubbing från Turtle wax också, eller någon annan? Brukar vara drygt som tusan att rubba, men det ger bevisligen resultat :thumbup:
Skriv svar