MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Bilen är hemma!!!

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
MagLight
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj

Inlägg av MagLight » tor 26 jun 2014, 00:04:53

Ännu en vecka har gått med en del meck. Tror att det blev en 40 timmar eller så på 3½ dagar. så här kommer ännu en kavalkad av bilder... bra eller dåligt med så mycket bilder? You tell me...

Motorbrunnen innan jag började göra rent
Bild

Växellådan fick sig en tvätt med högtrycken.
Bild

Plockade bort styrväxeln eftersom den var ganska rostig och jag ville inte göra något så halvdant som att snygga till framsidan men inte göra något åt baksidan, här har jag dessutom borstat bort rost och borrat ur några avbrutna skruvar
Bild

Grundlackade det som behövdes i motorbrunnen efter rostborttagningen
Bild

Byte av damasker på de inre drivknutarna fram. Demonterat den första här.
Bild

Byte av damasker på de inre drivknutarna fram. Hälften klart. Alltid fint när saker är hela och rena :)
Bild

Paketet med nya damaskerna var iallafall välfyllda. Toyota må vara dyra, men man får verkligen vad man betalar för.
Bild

Styrväxeln ser lite roligare ut efter rengöring och lack.
Bild

Popnut's istället för avdragna skruvar.
Bild

Bästa inköpet EVER!
Bild

Blästerskåp är roligt :)
Bild

Kolfiltret behöver lite kärlek.
Bild

Huvlåset har sett bättre dagar
Bild

En hög med blästrade delar
Bild

Blästrade prylar upphängda för lack.
Bild

Lackat färdigt allting som slipades ner i motorbrunnen
Bild

Lackat ungefär hälften av alla blästrade prylar
Bild

Motorn som den står nu. Aluminium-remskivor är fan snygga.
Bild

Kolfilter med nylackad hållare och nya soppafiltret monterat.
Bild

Styrservovätskebehållaren... längsta ordet den här månaden... monterad med nylackad hållare.
Bild

Börjat montera ihop bilen igen
Bild

Styrväxeln monterad
Bild

Stötte på patrull när jag skulle montera nya remskivan på generatorn. Axelhålet var för litet och skivan var för låg. Åkte till brorsans jobb på vägen hem från garaget och slängde upp skivan i svarven och borrade upp hålet, sen såg jag att skivan hamnade för långt in när jag monterade det.
Bild

Fixade en spacerbricka för generatorns remskiva av en gammal bricka som hade rätt yttermått. Gick att montera brickan i svarven och borra upp även denna.
Bild

Generatorn med nya remskivan monterad
Bild

M7 1.0mm gängreparationskitt som kommer rädda toppen.
Bild


Nästa vecka är planen att försöka få i motorn igen...
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/

JohanRocker
Inlägg: 1489
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj

Inlägg av JohanRocker » lör 28 jun 2014, 12:58:32

Vilket kul projekt! Men får gråa hår när jag ser hur galen du är!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing

Användarvisningsbild
MagLight
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj

Inlägg av MagLight » lör 28 jun 2014, 16:25:20

JohanRocker skrev:Vilket kul projekt! Men får gråa hår när jag ser hur galen du är!

Där har vi kommentaren man har letat efter :D Jag vill helt enkelt bara vara nöjd... och det blir jag inte om jag gör grejerna halvdant :)
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/

JohanRocker
Inlägg: 1489
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Återmontering på

Inlägg av JohanRocker » sön 29 jun 2014, 14:29:50

Perfekt du har lyckats! :thumbup: :clap: :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing

Användarvisningsbild
MagLight
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Återmontering på

Inlägg av MagLight » sön 29 jun 2014, 15:48:06

JohanRocker skrev:Perfekt du har lyckats! :thumbup: :clap: :thumbup:

:D WOHOOO!!! :D
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/

Användarvisningsbild
MagLight
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Återmontering på

Inlägg av MagLight » tor 10 jul 2014, 01:18:56

Ännu en vecka har gått med 5 dagars arbete på bilen. Har varit saker som gått bra, och saker som gått mindre bra. Blev inte så mycket bilder på slutet då tröttheten börjar ta ut sin rätt och nu vill jag bara bli klar så att jag kan njuta lite av bilen medans sommaren fortfarande lyser med sin närvaro.

Men med tanke på hur mycket bilder det blivit på sistone så är väll det inget negativt... eller?

Borrar ur dåliga gängorna för kamöverfallen i toppen
Bild

Gängar för insatsgängorna
Bild

Skruvar i nya frächa M7x1.0mm gängor
Bild

Kammarna äntligen monterade efter en månads väntan på grejer
Bild

Motorn börjar bli komplett, däremot så var jag tvungen att skruva av insuget igen eftersom gängorna till fuelrailen sa upp sig när jag provade att skruva på den... :( Men som tur var så var det även där M7x1.0mm så det var bara att skruva i nya gängor där med.
Bild

För att få ut motorn ur motorverkstan var vi tvungna att gjuta upp golvet litegrann plus att vi fick bygga upp en brygga som farsan ändå ville bygga...
Bild

Började spåna på vart BTR'en ska sitta. Det här var första alternativet som verkade fungera så därför gjordes ett fäste och slang kapades till rätt längd för den här placeringen.
Bild

Fästet till BTR'en blev faktiskt riktigt bra enligt min mening
Bild

Bygget av bryggan mellan verkstan och förrådet börjar ta form.
Bild

Till slut så hängde motorn i lyften igen efter 2 månader på motorbocken
Bild

Kopplingen monterad
Bild

Här hade BTR'en suttit som handen i handsken... om det inte hade varit för att Kabelstammen skulle gå där...
Bild

Motor och växellåda äntligen återförenade, tog ca 1½ timme med hjälp av farsan för att få till rätt vinkel så att den gled in.
Bild

Innan motorn lyftes i bilen igen så passade jag på att dra lite ny kabel till Batteriet som ska flyttas till bakluckan. Blev 2x50mm2
Bild
Bild

Motor och låda inrullade under bilen
Bild
Bild

Lyfte äntligen upp motorn på plats i sitt nytvättade/nymålade hem. Konstaterade senare att jag halverat installationstiden i jämförelse med när jag hinkade i motorn i min gamla Galant... från 1½ timme till 45min :)
Bild

Min uppgraderade CT26 Turbo. Här syns skillnaden mot original som bara har 5 blad istället för mina 6
Bild

Nya hörnan för kopplingsplintar och öppna luftfiltret med rakt insug och återcirkulerande dumpventil
Bild

En sak till som fick sig en omgång med sprayflaskan för maximal nördfaktor. Nedre motorbalken som här dessutom bestyckas med Polyurethanbussningar
Bild

Såga såga såga
Bild

Efter en hel del sågande, bankande, smörjande, kylande och pressande så kände jag mig nöjd med resultatet... Men som någon med ett falköga ser här nedan, så gjorde jag bort mig totalt och satte bussningarna bak och fram... så det blev tankesmedja en stund plus en del letande efter möjliga verktyg för att få ihop grejerna rätt. Kunde till slut pressa ur den ena bussningen rakt in i den andra hållaren med hjälp av en gammal remskiva som hade samma mått som bussningen, och ett skruvstäd, där hade vi en extra timme p.g.a utmattning och allmänt seg i kolan.
Bild

Här slutade jag ta bilder och bara fortsatte med småpyssel. Bland annat drog jag in kabelstammen, fixade fästen till säkringshållaren, flyttade på BTR'en och sågade till ett till fäste för att få ihop det. Fixade resten med Fuelrailen och drog fast alla slangar ordentligt. Kopplade in alla kablar under insuget, bytte ut en del kablar bland annat till startmotorn.

Såhär står bilen nu och väntar på mig till nästa vecka när jag tar semester och ska bli klar med bilen innan slutet på Juli. På bilden syns även nya placeringen av BTR'en som nu sitter på torpedväggen på andra sidan av insuget. Låttåtkomlig för avläsning och justering.
Bild

Ska fixa ett nytt svart kabelskydd till kablarna som går över kamremskåpan... så det behöver ni inte oroa er för.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/

JohanRocker
Inlägg: 1489
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Återmontering på

Inlägg av JohanRocker » tor 10 jul 2014, 22:01:52

oj oj oj! så härligt får gråa hår just nu! måste nog ta mig ett återbesök av mina gamla bilder på bil projekt!

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: du e värd allas intresse!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing

Användarvisningsbild
MagLight
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Återmontering på

Inlägg av MagLight » fre 18 jul 2014, 10:13:50

Slutspurten börjar idag... om jag har lyckats tänka på allt så har jag nu allt som behövs för att få ihop det sista på bilen för provstart inom en vecka... perfekt att man har semester så man kan njuta lite om allt går enligt planen. :)
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/

Användarvisningsbild
MagLight
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Återmontering på

Inlägg av MagLight » sön 27 jul 2014, 14:40:22

Deadlinen jag satt till 26/7 blev bokstavligt talat DEADline... toppen sa upp sig under provkörning av motorn lagom till att den blivit varm... så nu lägger jag projektet på is ett tag tills nerverna lugnat sig och jag orkar ta tag i projektet igen... orkar jag med det så kommer bilen ut till våren. Då med en ny topp och nya kammar. förhoppningsvis klarade sig bottendelen utan skador men jag vet inte för jag har inte orkat felsöka vad som sa pang...

vet någon föresten hur det är med GTI toppen? passar den bolt on? är det bättre/lika flöden? jag vet att kammarna passar i 165 toppen men hur är det med resten?
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1596
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Lagt på is

Inlägg av Johnny Blade » sön 27 jul 2014, 19:59:45

Nu blev jag inte så värst avundsjuk. :(
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Skriv svar