Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis 27 dec 2011, 16:50:48
- Bilmodell: Toyota Celica 205
- Årsmodell: 1995
- Ort: Fornåsa
- Kontakt:
Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Hej.
Kanske dax att avslöja vem som köpte Johans gamla kärra
Det va jag
Efter att ha hjälp Johan bygga denna bil kändes det naturligt att köpa den när tillfället gavs...
Målet är att göra det Johan inte gjorde.... få den klar o viss va den kan på bana!!!!
Den som inte vet mycket om bilen kan läsa denna tråd:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=101
Lite snabbfakta ang motor o bil:
Motor:
* TTE Grupp A block, modifierat med större topplocksbult
* TTE Grupp A vevaxel
* Eagle stakar
* JE kolvar, specialbes till detta block och gjorda för etanol.
* O-ringat block.
* Vevpartiet är balanserat.
* Clevite ram/axiallager
* TRD vevlager
* Portad topp gen2
* Ferrea ventiler 1mm större, klarar etanol.
* Ferrea dubbla ventilfjädrar
* Shimslösa lyftare
* HKS 264 kammar
*HKS kamdrev
* HKS stift för etanol.
* Modifierad ventilkåpa för tändspolar.
* Separta tändspolar
* NIRA sprut.
* Modifierat kylsystem till motorn med 3-vägs termostat.
* Modifierat kylsystem till motorolja och växellåds olja.
* Plenium egenbyggt med invändiga trattar, 65mm spjällhus
* Stor ic 3tum IC system.
* Tial dump
* Grenrör egenbyggt lite modifikationer
* HKS 60mm wastegate
* Garret gt35r kullagrad turbo sitter ett antisurgehus på den
* Stort KN luftfilter
* 1600cc spridare
* Aeromotive btr
* Dubbla 034 soppapumpar
* Oljekylare 30 raders
* Växellåds oljekylare 19 raders
* Lättat svänghjul
* Tilton dubbel skivig koppling
* Nos Lustgas kit
* Ksport Coilovers
Jag kommer uppdatera denna tråd efterhand när något händer.
Just nu håller jag på med att få i ordning på sprutet. Bilen är ihop satt med de saker Johan hade men vissa saker ska ändras typ grenrör, nya IC rör insug ect men allt har sin tid. Bilen provkörd med 0,65bar o den går redan bra då så ska bil kul när vi når målet som är ca 2-2,5bar!!
Bilen ska mappas om av AG:s i Norrköping är tanken när jag känner att jag kan lita på allt....
En liten film finns här när vi testa lite
http://www.garaget.org/video/116445
Mer info o bilder kommer fram över
Hade Bra!!!!
/Daniel
Kanske dax att avslöja vem som köpte Johans gamla kärra
Det va jag
Efter att ha hjälp Johan bygga denna bil kändes det naturligt att köpa den när tillfället gavs...
Målet är att göra det Johan inte gjorde.... få den klar o viss va den kan på bana!!!!
Den som inte vet mycket om bilen kan läsa denna tråd:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=101
Lite snabbfakta ang motor o bil:
Motor:
* TTE Grupp A block, modifierat med större topplocksbult
* TTE Grupp A vevaxel
* Eagle stakar
* JE kolvar, specialbes till detta block och gjorda för etanol.
* O-ringat block.
* Vevpartiet är balanserat.
* Clevite ram/axiallager
* TRD vevlager
* Portad topp gen2
* Ferrea ventiler 1mm större, klarar etanol.
* Ferrea dubbla ventilfjädrar
* Shimslösa lyftare
* HKS 264 kammar
*HKS kamdrev
* HKS stift för etanol.
* Modifierad ventilkåpa för tändspolar.
* Separta tändspolar
* NIRA sprut.
* Modifierat kylsystem till motorn med 3-vägs termostat.
* Modifierat kylsystem till motorolja och växellåds olja.
* Plenium egenbyggt med invändiga trattar, 65mm spjällhus
* Stor ic 3tum IC system.
* Tial dump
* Grenrör egenbyggt lite modifikationer
* HKS 60mm wastegate
* Garret gt35r kullagrad turbo sitter ett antisurgehus på den
* Stort KN luftfilter
* 1600cc spridare
* Aeromotive btr
* Dubbla 034 soppapumpar
* Oljekylare 30 raders
* Växellåds oljekylare 19 raders
* Lättat svänghjul
* Tilton dubbel skivig koppling
* Nos Lustgas kit
* Ksport Coilovers
Jag kommer uppdatera denna tråd efterhand när något händer.
Just nu håller jag på med att få i ordning på sprutet. Bilen är ihop satt med de saker Johan hade men vissa saker ska ändras typ grenrör, nya IC rör insug ect men allt har sin tid. Bilen provkörd med 0,65bar o den går redan bra då så ska bil kul när vi når målet som är ca 2-2,5bar!!
Bilen ska mappas om av AG:s i Norrköping är tanken när jag känner att jag kan lita på allt....
En liten film finns här när vi testa lite
http://www.garaget.org/video/116445
Mer info o bilder kommer fram över
Hade Bra!!!!
/Daniel
Senast redigerad av Carlos Sainz den mån 13 feb 2012, 13:46:07, redigerad totalt 1 gånger.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Underbart att en utav forumets mest intressanta och extrema (?) GT4-projekt fortsätter
Vad ska du göra för ändringar med grenröret? Varför? Någonting som tar i/är i vägen?
Trevlig film! ...fast vad är det som ryker?
Vad ska du göra för ändringar med grenröret? Varför? Någonting som tar i/är i vägen?
Trevlig film! ...fast vad är det som ryker?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Spännande!
Funderar på rubriken "Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car".
Ska du drifta med den? 4WD? Och håller den med så mycket laddtryck?
Funderar på rubriken "Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car".
Ska du drifta med den? 4WD? Och håller den med så mycket laddtryck?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Hej och välkommen. Jasså du hittade hit igen till slut?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Ska bli kul att se vad du gör med den, jag var på G att köpa den själv men du snodde den visst för mig
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis 27 dec 2011, 16:50:48
- Bilmodell: Toyota Celica 205
- Årsmodell: 1995
- Ort: Fornåsa
- Kontakt:
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Tjena alla!
Lite snabba svar:
Fnys:Grenröret som sitter på är ett skit rör... ska ha dit ett typ greddy rör så turbon kommer uppåt. Inget tar i eller så men känner att jag inte är killen som nöjer mig med medel utan är 100% som gäller. Bilen har inte funkat bra med mappad som är i o den går på E85 = har gått jätte surt så även fast oljan är bytt luktar det E85 om röken väldigt snabbt. Har bytt olja 3-4 ggr redan då det börjar rycka men vi börjar närma oss lösningen
amby: Tack!
srtlul: Bilen ska bli en banbil/lekbil/driftbil så inredningen kommer ses över radikalt. Om motorn håller får vi se men har inte hittat någon som spräkt ett TTE block ännu så kanske blir först med det
Dale: Tack. Ja är ju här man måste "hänga" om man har en Toyota
/Daniel
Lite snabba svar:
Fnys:Grenröret som sitter på är ett skit rör... ska ha dit ett typ greddy rör så turbon kommer uppåt. Inget tar i eller så men känner att jag inte är killen som nöjer mig med medel utan är 100% som gäller. Bilen har inte funkat bra med mappad som är i o den går på E85 = har gått jätte surt så även fast oljan är bytt luktar det E85 om röken väldigt snabbt. Har bytt olja 3-4 ggr redan då det börjar rycka men vi börjar närma oss lösningen
amby: Tack!
srtlul: Bilen ska bli en banbil/lekbil/driftbil så inredningen kommer ses över radikalt. Om motorn håller får vi se men har inte hittat någon som spräkt ett TTE block ännu så kanske blir först med det
Dale: Tack. Ja är ju här man måste "hänga" om man har en Toyota
/Daniel
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis 27 dec 2011, 16:50:48
- Bilmodell: Toyota Celica 205
- Årsmodell: 1995
- Ort: Fornåsa
- Kontakt:
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Rastaman skrev:Ska bli kul att se vad du gör med den, jag var på G att köpa den själv men du snodde den visst för mig
Haha du kan få köpa den av mig när jag är klar fast inte till riktigt samma pris som jag köpte den för
Daniel
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis 27 dec 2011, 16:50:48
- Bilmodell: Toyota Celica 205
- Årsmodell: 1995
- Ort: Fornåsa
- Kontakt:
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Haloj!
Är det någon som har en bra bild på grenrörs flänsen eller packning till de olika gen topparna som finns?? Är ju olika mellan gen 2 o 3 har jag för mig.....
Håller på o kollar runt efter grenrör
Tack på förhand!!!
/Daniel
Är det någon som har en bra bild på grenrörs flänsen eller packning till de olika gen topparna som finns?? Är ju olika mellan gen 2 o 3 har jag för mig.....
Håller på o kollar runt efter grenrör
Tack på förhand!!!
/Daniel
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Celica GT-FOUR ST205 4WD Drift Car
Den här bilen kommer bli hur grym som helst.
Klipp gärna in en motorspec samt ett par bilder så man slipper hoppa mellan trådarna för att se den
Klipp gärna in en motorspec samt ett par bilder så man slipper hoppa mellan trådarna för att se den