Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av JohanRocker »

srylul skrev:Jag har en väl fungerande sugmotor över! :lol:
Ge inte upp, det är SÄKERT sista grejen du behöver fixa...
Haha mena en bil med sugmotor!! Men ska försöka inte ge upp!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av JohanRocker »

packning beställd kommer på onsdag men är iväg utomlands 2 veckor så bilen blir att fixa framöver! :twisted:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av JohanRocker »

Börjat plocka ner bilen men varför ska visa bult vara avdragna eller runddragna på bilen blir så trött! snart ger jag upp och säljer den billigt!
nya tag imorgon igen :evil:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av JohanRocker »

:evil: :evil: Jaha då byte man packningen till olja in på turbon! starta bilen igen efter allt meck men läckaget kvarstod. Kan säga att jag vart galen av det trånga och härliga meckandet som man snart inte orkar med.
Jag kollade ju inte på turbons kompressor hus men var en spricka på sidan ena sidan där inkommande olja kommer. Därför det läckte så skrotar turbon, ska ha kast med turbo utanför garaget tänkte jag!! :clap:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av JohanRocker »

Bild

för 4 gången i mitt liv så river jag ner en turbo på en gt4a av olika anledningar antingen att uppdatera eller renovera!

Snart blir det en bil med sugmotor som drar lite bensin och kostar max 5000kr haha :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av Fnys »

Vad blir det för ny turbo?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av JohanRocker »

Fnys skrev:Vad blir det för ny turbo?
Original blir det garanterat om jag inte får tag i någon annan!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av JohanRocker »

Har plockat isär turbon och den hade inget glapp och verkar helt okej den var ju byt ett år innan jag köpt bilen så väldigt skumt. Men nu har jag monterat ihop allt som man var tvungen att få bort på motorn :thumbup: turbo, grenrör,downpipe och byggt nytt oljesystem till turbon imorgon blir det att starta motorn efter oljebyte se om det fungerar!
Köpa glykol också så man kan köra på vintern! hur mycket ska man blanda i kylarvattnet 50/50, 30/70 40/60 9
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av Glenn »

Det beror på vilken glykol du häller i och vilken temperatur du vill klara :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Inlägg av Larco »

JohanRocker skrev:Köpa glykol också så man kan köra på vintern! hur mycket ska man blanda i kylarvattnet 50/50, 30/70 40/60 9
50/50 burkar ju rekomenderas generellt. Brukar väl skydda till -34 eller likn.
Ju mer vatten man har i kylvätskan destå bättre kylförmåga. Men kör man rent vatten så rostar ju motorn inv. då glykolen har ju vissa antikorrosionsegenskaper. (Gammal kylvätska blir ju dessutom frätande, där av att man bör byta regelbundet)

Man kan ju köra något mer vatten än glykol så länge det inte är allt för kallt. Jag brukar alltid köra ca 50/50 så man är säker om det kommer en köldknäpp. Vore ju katastrof om det frös sönder motorn!

Johan, jag hade också jättesvårt att få oljeledningen till turbon tät. Kan vara så att ytorna inte är helt plana... Vid 4e försöket la jag på ett ytterst tunt lager med värmetålig RTV på båda sidorna av packningen för att få min helt tät.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Låst