Mark II Blit GX110W

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Glenn »

Var har du fått denna infon ifrå ? när jatg har pratat med bilprovningen har dom varit väldigt tydliga med att alla lampor MÅSTE vara E-märkta, och all modifiering gör att dom tappar E-märkningen. Jag tror iofs att det är nån dispans för amerikanska bilar där man godkänner DOT-märkning också.

Kan iofs vara nåt nytt då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Dags att uppdatera vad som hänt sedan sist.

En kompis till en bekant fixade strålkastarna, så att de nu bländar åt rätt håll. Han gjorde det riktigt snyggt och bra.

Däremot hände inget där jag hade fått hopp om att få hjälp med typning. Så i september hörde jag av mig till Dekra igen. Jag hade långt tidigare frågat om intyg hos Dekra, men då sa att de inte hade några testresultat för min bil. Så den här gången frågade jag om de hade möjlighet att testa bilen (i Tyskland t ex). Då visade det sig att de skulle ta ett par tyska biltestare till Strängnäs i oktober, och för 10000 kr så fick jag både test och intyg. Jag hade lite tur där, de sa att det var 1,5 år sedan senast de hade uppe tyskarna för testning.

Med fixade strålkastare och intyg tyckte jag det var dags för registreringsbesiktning, så 7 november gjorde jag första försöket. Då hittades två saker som behövde åtgärdas. För det första så kunde han inte godkänna lampor utan E-märkning (inte ens skyltbelysning). Och alla lampor utom främre sidoblinkersarna saknade e-märkning. Och det andra var att det i Dekras intyg stod att stöldskyddsintyget endast är giltigt med eftermonterad startspärr.

Att hitta någon som ville installera startspärr (immobilizer) var inte så lätt. Efter att ha frågat på några ställen som inte längre gör sådant, så frågade jag på märkesverkstaden. Där sa de att de har kille på sitt däckcenter som "har hållt på med larm och sånt". Så jag tog mig till däckcentret, och han där fick ringa runt till flera av sina leverantörer, innan han hittade någon som hade kvar en immobilizer i sortimentet. Men det gick bra, och de monterade in startspärren på ett snyggt sätt.

Besiktningsmannen tipsade om att man kan söka dispens från kravet på e-märkning. Så jag skickade direkt in en ansökan om det till transportstyrelsen, och fick svar att handläggningstiden är 4-5 veckor. 9 veckor senare fick jag ett brev om att jag hade fått dispens ifrån kravet om e-märkning.

Så nu i tisdags var det dags för registreringsbesiktning igen. Besikningsmannen jämförde anmärkningarna från första besiktningen med dispensbrevet från transportstyrelsen och hittade lite som diffade. Efter att ha läst lite lagparagrafer kom han fram till att jag inte hade dispens för bakre reflex och för dimbakljus. Dimbakljus är dock inte obligatoriskt, så han föreslog att jag skulle klippa av ledningarna till dimljuset. Jag åkte och köpte ett par reflexer och klistrade på dem på bakluckan, och åkte till en verkstad för att se om de kunde hjälpa mig med att bli av med dimbakljusen. Jag tänkte jag skulle kolla upp vilken lampa det är, så jag letade efter knappen för dimbakljus, men hittade ingen. Jag hittade den i instruktionsboken, men där knappen skulle sitta var det bara en sån där plastbit de sätter för hålet där knappen skulle suttit. Jag åkte tillbaka till bilprovningen och visade det, och efter att ha letat lite själv sa han att "ja men då är bilen godkänd nu".

Lite senare samma kväll gjordes också en kontrollbesiktning som blev utan anmärkning :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Fnys »

Jättestort grattis! :thumbup:
Lite fler bilder på skönheten också, tack
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Johnny Blade »

Grattis!
Jag blir förbannad på såna där grejer som att lysena ska vara E-märkta,framljusen kan jag förstå,men bak.:(
Jag blev lite nyfiken och gick ut och kollade min arabimporterade Cressida,där hittade jag inga e-märkningar någonstans.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Johnny Blade skrev:Grattis!
Jag blir förbannad på såna där grejer som att lysena ska vara E-märkta,framljusen kan jag förstå,men bak.:(
Jag blev lite nyfiken och gick ut och kollade min arabimporterade Cressida,där hittade jag inga e-märkningar någonstans.
I dispens-intyget jag fick, stod det något om att lysena skulle vara i enlighet med 1983 års regler. Så om Cressidan är så gammal så kanske reglerna om e-märkning inte gäller? Eller så har de skärpt kraven efter att du tog in den? Eller hade du kanske tur med besiktningsman?

Men jag håller med om att regeln verkar dum. Det blir mycket besvär för oss, till liten (ingen) nytta för samhället.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Glenn »

Ja, innan nåt visst år behövs ingen E-mräkning, kan vara just 1983, det minns jag inte.

Sen slipper man E-märkning på flyttgods också har jag för mej, kan ju vara så med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Johnny Blade »

boivie skrev:
Johnny Blade skrev:Grattis!
Jag blir förbannad på såna där grejer som att lysena ska vara E-märkta,framljusen kan jag förstå,men bak.:(
Jag blev lite nyfiken och gick ut och kollade min arabimporterade Cressida,där hittade jag inga e-märkningar någonstans.
I dispens-intyget jag fick, stod det något om att lysena skulle vara i enlighet med 1983 års regler. Så om Cressidan är så gammal så kanske reglerna om e-märkning inte gäller? Eller så har de skärpt kraven efter att du tog in den? Eller hade du kanske tur med besiktningsman?

Men jag håller med om att regeln verkar dum. Det blir mycket besvär för oss, till liten (ingen) nytta för samhället.
Min är en 89'a.Den importerades långt innan jag köpte den.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Glenn »

men var dte vanlig import eller flyttgods ?

Fast som jag skrev innan, bilprovningen brukar inte vara så griniga med E-märken vid regbesiktning, inte förr iaf, men får man fel person så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Fnys skrev:Jättestort grattis! :thumbup:
Lite fler bilder på skönheten också, tack
Tack!
Bild
Här är en ny bild. De e-märkta reflexerna ser väl inte så bra ut, men jag hittade inget bättre ställe att sätta dem på.
Svenska regskyltar är lite lägre än de japanska, så jag skulle behöva något snyggt att sätta under (bakom) skylten. Har inte kommit på vad än dock.

Låset i vänster framdörr sitter fast när det är minusgrader. Får hoppas det går över med lite låsolja.
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Bild
Bild
Bild
Det är kul att leka i snön :)
Skriv svar