Mark II Blit GX110W
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Mark II Blit GX110W
Jag behöver en bakhjulsdriven kombi, så nu tänkte jag importera en Blit från Japan. Det ska visst inte vara så enkelt att importera därifrån, men det kan vara värt ett försök.
Är det någon här som känner till hur Toyotas projektionsstrålkastare brukar fungera? Går det enkelt att göra om dem från vänstertrafik till högertrafik?
Själva linsen ser ut att vara ganska lik dem på Avensis och Lexus GS. Skulle det kanske gå att byta ut någon inre del i strålkastarhuset mot någon anpassad för svensk trafik?
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Nu har jag varit i hamnen i Göteborg och hämtat skönheten. Så nu är det dags att se hur besvärliga bilprovningen vill vara mot mig
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4790
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Coolt, synd bara att ratten blir på fel sida
Att modifiera lysena är ju alltid olagligt, frågan är ju om det upptäcks
Finns inte karossmodellen för högertrafik också då ?
Att modifiera lysena är ju alltid olagligt, frågan är ju om det upptäcks
Finns inte karossmodellen för högertrafik också då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Rattens placering vänjer man sig nog vid rätt snart, förutom när man vill göra omkörningar på landsväg...
Såvitt jag vet såldes modellen endast på den japanska marknaden, så det är nog omöjligt att hitta färdiga rättriktade strålkastare som passar.
Såvitt jag vet såldes modellen endast på den japanska marknaden, så det är nog omöjligt att hitta färdiga rättriktade strålkastare som passar.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4790
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Njae, jag har väldigt svårt för högerstyrt själv, men andra tycker ju det är okej. (Dessutom så kommer jag inte in i garaget på jobbet med en felstyrd bil typ.)
Om det inte finns lysen för högertrafik tror jag det enda lagliga sättet egentligen är att montera lysen från en annan bil, hur fult det än blir, men de flesta (inkl jag själv) skulle ju försökt modifiera strålkastarna istället, hur olagligt det än är.. enda risken att det blir dumt är väl på regbesitningen, sannolikheten att man skulle se det vid vanlig kontrollbesiktning eller vid poliskontroll får väl sägas vara nästan noll.
Om det inte finns lysen för högertrafik tror jag det enda lagliga sättet egentligen är att montera lysen från en annan bil, hur fult det än blir, men de flesta (inkl jag själv) skulle ju försökt modifiera strålkastarna istället, hur olagligt det än är.. enda risken att det blir dumt är väl på regbesitningen, sannolikheten att man skulle se det vid vanlig kontrollbesiktning eller vid poliskontroll får väl sägas vara nästan noll.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Mark II Blit GX110W
Åh.Cool bil.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Mark II Blit GX110W
Wao! Riktigt snygg bil du plockat hem
Gillade fronten. Vad är det för emblem?
Aldrig hört talas om den så läste på lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mark_II_Blit
Är den större eller mindre än avensisen? Vad har den för utrustning och vilken motor sitter det i den?
Gillade fronten. Vad är det för emblem?
Aldrig hört talas om den så läste på lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mark_II_Blit
Är den större eller mindre än avensisen? Vad har den för utrustning och vilken motor sitter det i den?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4790
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Dom älre Mark II'orna tror jag har sålts i sverige, för jag har iaf meckat med en sån för länge sedan, troligen en gen II.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Kul att ni gillar den. Det gör jag ocksåFnys skrev:Wao! Riktigt snygg bil du plockat hem
Gillade fronten. Vad är det för emblem?
Aldrig hört talas om den så läste på lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mark_II_Blit
Är den större eller mindre än avensisen? Vad har den för utrustning och vilken motor sitter det i den?
Emblembet fram ser ut så här: Jag har inte sett något exakt likadant på någon annan bil, men liknande emblem finns på andra Mark II (sedan) och Cressida också tror jag. På ratten och bakluckan är det vanliga Toyota-loggan.
Den är nån decimeter längre än Avensis, den är nog mer i Camrys storlek skulle jag gissa, fast lite smalare. Den har automatlåda, klimatanläggning och elfönsterhissar, men saknar antispinn, farthållare och elstolar. Dessutom har den GPS och TV som dock inte verkar gå att använda utanför Japan.
I min sitter en 1G-FE (2-liters rak sexa, samma som i Lexus IS200) på 160 hk. Andra exemplar av Mark II Blit kan ha 1JZ (2,5-liters rak sexa) med eller utan turbo. Fyrhjulsdrivna modeller finns också.
Några av de äldre generationerna av Mark II såldes som Cressida på exportmarknaderna. Eller ibland blev Cressida nån slags blandning mellan systermodellerna Mark II, Cresta och Chaser. Och X-et i modellkoden har den också gemensamt med Cressida, Cresta och Chaser.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Mark II Blit GX110W
Så ser iaf mitt emblem ut.Rätt snyggt vill jag påstå.
http://www.polkatulk.se/RX80/grill.JPG
Det brukar ju skilja lite smått karossmässigt mellan Mark II och Cressida,lite olika taklutning och så.Det är en djungel det där(liksom namnet Corona innan dom blev FWD).
http://www.polkatulk.se/RX80/grill.JPG
Det brukar ju skilja lite smått karossmässigt mellan Mark II och Cressida,lite olika taklutning och så.Det är en djungel det där(liksom namnet Corona innan dom blev FWD).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE