Mark II Blit GX110W

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Bild
Jag behöver en bakhjulsdriven kombi, så nu tänkte jag importera en Blit från Japan. Det ska visst inte vara så enkelt att importera därifrån, men det kan vara värt ett försök.

Är det någon här som känner till hur Toyotas projektionsstrålkastare brukar fungera? Går det enkelt att göra om dem från vänstertrafik till högertrafik?
Själva linsen ser ut att vara ganska lik dem på Avensis och Lexus GS. Skulle det kanske gå att byta ut någon inre del i strålkastarhuset mot någon anpassad för svensk trafik?

Bild
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Nu har jag varit i hamnen i Göteborg och hämtat skönheten. Så nu är det dags att se hur besvärliga bilprovningen vill vara mot mig :-)
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Glenn »

Coolt, synd bara att ratten blir på fel sida :(

Att modifiera lysena är ju alltid olagligt, frågan är ju om det upptäcks :)

Finns inte karossmodellen för högertrafik också då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Rattens placering vänjer man sig nog vid rätt snart, förutom när man vill göra omkörningar på landsväg...

Såvitt jag vet såldes modellen endast på den japanska marknaden, så det är nog omöjligt att hitta färdiga rättriktade strålkastare som passar.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Glenn »

Njae, jag har väldigt svårt för högerstyrt själv, men andra tycker ju det är okej. (Dessutom så kommer jag inte in i garaget på jobbet med en felstyrd bil typ.)

Om det inte finns lysen för högertrafik tror jag det enda lagliga sättet egentligen är att montera lysen från en annan bil, hur fult det än blir, men de flesta (inkl jag själv) skulle ju försökt modifiera strålkastarna istället, hur olagligt det än är.. enda risken att det blir dumt är väl på regbesitningen, sannolikheten att man skulle se det vid vanlig kontrollbesiktning eller vid poliskontroll får väl sägas vara nästan noll.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Johnny Blade »

Åh.Cool bil.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Fnys »

Wao! Riktigt snygg bil du plockat hem :thumbup:
Gillade fronten. Vad är det för emblem?

Aldrig hört talas om den så läste på lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mark_II_Blit
Är den större eller mindre än avensisen? Vad har den för utrustning och vilken motor sitter det i den? :o
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Glenn »

Dom älre Mark II'orna tror jag har sålts i sverige, för jag har iaf meckat med en sån för länge sedan, troligen en gen II.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av boivie »

Fnys skrev:Wao! Riktigt snygg bil du plockat hem :thumbup:
Gillade fronten. Vad är det för emblem?

Aldrig hört talas om den så läste på lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mark_II_Blit
Är den större eller mindre än avensisen? Vad har den för utrustning och vilken motor sitter det i den? :o
Kul att ni gillar den. Det gör jag också :)
Emblembet fram ser ut så här: Bild Jag har inte sett något exakt likadant på någon annan bil, men liknande emblem finns på andra Mark II (sedan) och Cressida också tror jag. På ratten och bakluckan är det vanliga Toyota-loggan.

Den är nån decimeter längre än Avensis, den är nog mer i Camrys storlek skulle jag gissa, fast lite smalare. Den har automatlåda, klimatanläggning och elfönsterhissar, men saknar antispinn, farthållare och elstolar. Dessutom har den GPS och TV som dock inte verkar gå att använda utanför Japan.
I min sitter en 1G-FE (2-liters rak sexa, samma som i Lexus IS200) på 160 hk. Andra exemplar av Mark II Blit kan ha 1JZ (2,5-liters rak sexa) med eller utan turbo. Fyrhjulsdrivna modeller finns också.

Några av de äldre generationerna av Mark II såldes som Cressida på exportmarknaderna. Eller ibland blev Cressida nån slags blandning mellan systermodellerna Mark II, Cresta och Chaser. Och X-et i modellkoden har den också gemensamt med Cressida, Cresta och Chaser.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Mark II Blit GX110W

Inlägg av Johnny Blade »

Så ser iaf mitt emblem ut.Rätt snyggt vill jag påstå.
http://www.polkatulk.se/RX80/grill.JPG
Det brukar ju skilja lite smått karossmässigt mellan Mark II och Cressida,lite olika taklutning och så.Det är en djungel det där(liksom namnet Corona innan dom blev FWD).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar