Fnys - Celica GT-i st182

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Pugho »

Det som är mest skrämmande är ju om det är nån som inte ens märkte det.. :roll:

Om bilen stod där det finns affärer eller nåt så skulle iallafall jag försöka höra mig för lite runtomkring om nån har sett nåt. Smitning är ett allvarligt brott.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Glenn »

Ja, det är inte ovanligt att man blir av med körkortet om man mot förmodan åker fast.

Tyvärr är det väldigt lätt att krångla sej ur det, vilket en kompis fick erfara då han såg med egna ögon hur en bil körde på och sen drog som en avlöning, han ringde polisen och talade om regnumret och som sen haffade killen medans han körde, han påstod dock att han inte märkt nåt (vilket i princip var en omöjlighet) och slapp straff för smitningen utan behövde bara betala självrisken :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Johnny Blade »

Men vafan!. :(
Jag förstår att det kokar i dig Fnys.Det kokar även i mig,fast det inte är min bil.
Folk är ofta idioter i trafiken. :evil:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Vesa »

Säkert en taxi folie så kolla det. Fy fan :twisted: , jag va med om en liknande sak då jag hade renoverat & ny lackad en Corona MKII HT -71. Jag parkerade i Väsbycentrum P plats, när jag & kompisen kom till bilen så ska en dam backa ut sin Merssa från parkeringen till höger om mig & drar sin kofongarre hela vägen i min höger sida. :twisted: Jag knackar på rutan till merssan & hon öppnar en cm & säger "vad vill du" :evil: :twisted: Jag: Du har krockat i min bil :!: Merssa särringen: Nej det har jag inte. :evil: :cry: :twisted: :roll: :shock: :lol: Vilken idiot :roll: Så jag sa till kompisen att stå bakom särringjävelns merrssa så kunde ringa Polisen från en telefon inne i Väsbycentrum. ( det va tiderna innan raggarrundan blev bortglömd) Polisen kom & hon fick väl bara en varning typ. :thumbdown: Som förbrytare har man samhällets stöd men den som blir drabbad får klara sig själv :roll: Va fan e de för j-a värld vi lever i :clap:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Johnny Blade »

Kärringen som backade in i min bil hade inte märkt nånting. :?
Bild
Som tur var så fanns det vittnen,så jag fick dörren betald (men ingen lack).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Låst upp den här tråden igen, då jag valt att behålla bilen ett litet tag till...

Några saker som är gjorda sen sist:
  • Rostlagning, förardörr
  • Japsdämpare
Då sista delen på originalsystemet började bli väldigt dåligt så tänkte jag att man kanske kan sätta på japsdämparen som jag haft liggande i över ett år :)
Hade lite problem med uppskattning och gissning på vinkeln på första röret men det löste sig till slut. Mer info här: http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=3&t=7572

Montering av japsdämpare:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vart supernöjd med monteringen förutom att dämparen kanske kom lite långt under bilen och det låter rätt ordentligt, även på låga varv inne i kupén. Ungefär någonstans där min gräns går för hur mycket det får mullra. Får se om jag gör någonting åt det.
Någon som har några tips på hur man kan få ned ljudet/mullret från dämparen inne i kupén utan att börja kapa och svetsa mera i avgassystemet? ...och ja, silencern sitter i! :P

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Johnny Blade »

Så vinkelmätaren gjorde sitt jobb,perfa. :thumbup:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Johnny Blade skrev:Så vinkelmätaren gjorde sitt jobb,perfa. :thumbup:
om du tänker på appen så var den grym. smygvinkeln var bara för kontroll ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Pga. att jag satte ljuddämparen alldeles för långt in under bilen har jag fått en jäkla resonans i bilen :(
Står jag bakom bilen och lyssnar på ljudet med silencern iskruvad och borttagen så är det en väldigt stor skillnad men gör jag samma sak fast sitter i kupén så märks det absolut ingen skillnad så jag är övertygad om att det handlar om vibrationer.

Nu till min fråga till er kunniga: Hur bör jag gå tillväga för att minska resonansen utan att behöva bygga om systemet och få ut ljuddämparen en bit till?
  • Jag har tre egna idéer:
  • Byta dom tre sista "gummiåttorna" (exhaust support) och se om resonansen beror på att dom som sitter nu har blivit lite torra. OBS: Kan resonansen bli större eftersom med nya gummiåttor kommer avgassystemet röra på sig ännu mer?
  • Köpa en matta (ljuddämpning eller vibrationsdämpning?) och klä hela skuffens golv i. Speciellt reservljudsbaljan som säkert fungerar som en enda stor förstärkare.
  • Klä ljuddämparen med en matta (något liknande en turbomössa).
Vilken av ideerna tror ni på?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Dale »

Röret ser inte ut att sticka ut nog långt på bilderna. Ljudet studsar mot karossen in i bilen. Åkte du inte med Ester's i hennes Celica? Hon hade samma problem tills hon satt på en förlägnare eller flyttade bak sista dämparen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Låst