Fnys - Celica GT-i st182

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Wao, vilken magiker till plåtslagare!
Bild
När jag kom dit så plockade han upp en gammal plåthammare och någonting som såg ut som en körnare i glas. Han började med att plocka bort sidolyktan och gick in med ett skohorn av metall och började trycka ut bucklan. Efter det så satte han igång och knacka i rasande fart och jag tror inte ens det tog 20 min innan han var klar. Det som syns nu är att det är lite prickigt i klarlacken men det går att rubba bort.
Galet nöjd av resultatet! Om du kanske inte är plåtslagare eller något annat "arbetsskadat plåtfreak" så är jag rätt säker på att jag kan säga åt dig att "på den här skärmen har det funnits en buckla. Hitta den!" och du kommer inte kunna hitta den :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Glenn »

Nice, borde svänga förbi med min bil och se vad dom tror om den.. rent spontant är min buckla större men mjukare än din, gissar att den är enklare då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Nice, borde svänga förbi med min bil och se vad dom tror om den.. rent spontant är min buckla större men mjukare än din, gissar att den är enklare då ?
Säkert, så länge bucklan ligger intill eller ändrat någon kant. Min buckla gick fram till positionsljuset och det var väl det den här killen mest var orolig för men det löste sig :)
Skickar dig ett PM...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Denna kom på posten idag:


Ett måste i Stockholmstrafiken! :twisted:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Kopplat om bakljusen så jag nu har dubbla bak- och bromsljus samt fortfarande fungerande dimljus bak.


Enda tråkiga nu är att reflexbildeni dom europeiska (eller svenska?) baklyktorna ser olika ut på dimljuset och bakljuset så jag får lite olika ljusbild (se film) :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Skulle polera huven och tänkte göra det riktigt ordentligt och snyggt den här gången, och för att få det bra uppe vid vindrutan så var jag tvungen att plocka bort den lilla "vingen" (är det bara estetiskt eller fyller den någon funktion?) för att få det snyggt då det inte går att komma åt ordentligt ens för hand. MEN när jag skulle lossa på skruvarna drog jag av 3 utav 4 skruvar. Sönderrostade! :(
Bild

Det var svårt att gänga om och det gick absolut inte att dra ut dom avdragna skruvarna med "svinpittar" så jag fick försöka borra ur varje avdragen skruv och det gick sådär... MEN NU ÄR DET GJORT! :)
Jag hittade på någon egen lösning med rostfri skruv, farex-band och kontramutter och tänkte fylla hålen med någon fyllning. Någon som vet vad för fyllning jag bör använda? Det måste vara hyffsat rinnigt så att det fyller ut alla hålrum och sen att det blir hårt som betong när det stelnar.
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Fnys - Celica GT-i st182 -90

Inlägg av engan »

Om du inte redan fixat vingen:

Dutta i tvåkomponents epoxi eller glasfiberspackel. Det kommer bli kanon!


Såg att du va på jakt efter bakvinge också. Det finns sjuttielva varianter av färgkoden 3E5 så det är väldigt svårt att få rätt utan att beställa färgmatchat från lackerare eller autoexperten!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-i st182 -90

Inlägg av Fnys »

engan skrev:Om du inte redan fixat vingen:

Dutta i tvåkomponents epoxi eller glasfiberspackel. Det kommer bli kanon!

Såg att du va på jakt efter bakvinge också. Det finns sjuttielva varianter av färgkoden 3E5 så det är väldigt svårt att få rätt utan att beställa färgmatchat från lackerare eller autoexperten!
Vingen är fixad och lackad. Var på väg att köpa 2-komponent epoxi men ångrade mig i sista stund pga. att det verkade för trögflytande och jag var orolig över att det inte skulle rinna ut i alla små "skrymslen". Köpte istället gelcoat och det är nog en av dom häftigaste produkter jag arbetat med! :D Dock kommer jag inte stå i ett garage och jobba med det igen då jag kände mig påverkad av lukten efter bara 10 min ;)
Lägger upp några bilder på hur det blev senare...

Egentligen ville jag bara ha den högra vingbiten som sitter på höger bakskärm men nu när jag ska sälja denna så skippar jag nog det :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-i st182

Inlägg av Fnys »

Fortsättning med "motorhuvsvingen":

Bild
Byggt klart mina specialskruvar med kontramuttrar och tillklippta farex-band

Bild
Efter att ha velat länge mellan olika produkter valde jag till slut att prova gelcoat istället för ett 2-komponents epoxylim då jag var orolig att det var för segflytande och inte skulle rinna ut i alla små utrymmen runt skruven. Hur som helst, ni som inte provat att leka med gelcoat, GÖR DET! Aldrig varit med om någonting som blir stenhårt vid härdning men ändå flexibelt utan att det spricker. Även lättarbetat om man ska slipa eller skära. :thumbup:
(PS: det här var flytande gelcoat och inte gelcoat spackel)

Bild
Bild
Nylackad! :)

På onsdag ska jag hämta bilen från verkstaden. Efter det så ska jag montera dit huvvingen, polera och vaxa hela bilen innan försäljning :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Fnys - Celica GT-i st182

Inlägg av Bempa »

Snyggt jobbat, ska definitivt prova gelcoat!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Låst