Corolla sedan -95

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kristoffersson
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 20:00:39
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995
PostOrt: 23193
Land (Country): Sverige
Ort: Trelleborg

Corolla sedan -95

Inlägg av kristoffersson »

Hejsan alla!
Jag har precis hittat hit till forumet genom lite diverse googlande, och tänkte jag skulle dela med mig av min Corolla 1995 1.6 xli.
Det var tänkt som en bruksbil fram till vintern, pga import planer.
Så det ända jag lagt pengar på är ett halvseriöst ljudbygge, som såklart ska behållas när bilen bytar ägare.
Vad jag förstått & sett genom lite blocket sökningar osv, så är just min modell lite annerlunda?
Vet inte alls om jag fått det om bakfoten, har nog aldrig mött en likadan iallafall.

Båda vinter och sommardäck finns på plåtfälgar, ganska tråkigt.
Såhär såg bilen ut tills nyligen:
Bild
Bild


Min uppsättning av ljud drivs att mitt 4kanals Blaupunkt slutsteg på 4x200w max, 60 wrms:
Bild

Steget driver 1st 6.5" clas ohlsson högtalare på 100wrms i vardera framdörr.
Det driver också mina 6*9" MDS koaxiler i hatthyllan. vet inte riktigt vilken watt dom spelar på, men det låter bra! :
Bild

Såklart ville jag också ha lite umpa-bumpa i bilen, så jag införskaffade ett stycke MDS FZR Motion!
Tanken här är inte att det ska se snyggt ut, utan att jag ska kunna plocka ut basen snabbast möjligt om jag behöver utrymmet till annat! Basen är på 1200wmax och spelar på 600wrms:
Bild

Denna basen behöver såklart kraft, och det kommer från mitt MDS GP-800 Monoblock.
Steget sitter monterat på baksidan av baslådan för smidighetens skull, och pga väldigt begränsat utrymme.
Det levererar 1600wmax, och spelar på 800wrms:
Bild

Stereon är ganska basic, jag köpte den endast för att den som satt i innan inte kunde spela brända skivor. Det är någon JVC pryl 4x60w:
Bild


I ljudväg så ska det mesta uppdateras, iallafall dörrhögtalarna, stereon och 4kanals steget.
Men det är svårt när man är studerande med begränsad ekonomi.

----

Jag hade länge tänkt mig att bara köra med bilen som den är.. Men jag gillar ändå racing ljud så jag började kolla runt på olika ljuddämpare. Jag hade hört mycket att japanska motorer låter bra, även dom mindre som min 1.6a. Efter lite forskning beslöt mig för en Simons dämpare. Eftersom jag bara var ute efter ljudet, och inte utséende.
Så en dag blev det att spontant gå ut i garaget & skruva av sista ljuddämparen.
Bara för skojs skull provade jag att starta & kolla hur den lät, och den lät, enligt mig, skitfräckt.
Så där sparade jag in pengar på en ljuddämpare, underbart!
Så det blev att svetsa ett ersättningsrör för ljuddämparen på 1.5" :
Bild

En tanke jag har är att bygga ett nytt avgassystem i 2.5" från katten.
Men då blir det nog en simons dämpare på slutet. Jag vill inte bygga om nuvarande för när det är dags för besiktning vill jag enkelt kunna byta till original.

------

För några dagar så kom då bilens genombrott. En jobbkamrat berättade att han hade fälgar till golf liggandes, och frågade om jag visste någon som ville ha. Jag åkte med honom hem efter jobb för att ta några bilder. Då tanken slår honom att dom kanske passar på min också. Så det blev att lyfta upp bilen och prova, och vilken tur man kan ha, dom passade perfekt. Jag vet inte riktigt vad ni har för åsikter, berätta gärna! jag tycker att dom är skitsnygga och väldigt passande till min modell. Han har själv målat dom (både han & jag är lackerare). Det är silver & någon form av brons. Jag gillade speciellt att där inte fanns några skarpa kanter i färgövergångarna!
Arcasting 17" lättmetall fälgar med 205/40zr17 Falken v-däck:
Bild

Bild


------

Nu dök där genast upp ett nytt problem, bilen är högre fram än bak..
Kanske är det för baslådan med tillbehör som tynger ner där bak.
Jag hade tänkt skaffa mig en sänkningssats, men pga begränsad ekonomi var detta inte att tänka på.
Det kanske kommer till sommaren, vi får se.

Så det blev ett nytt ryck ut i garaget, och fram med vinkelslipen.
Det var inte mycket, det såg inte mycket ut. men när jag sänkte ner bilen så var det tur att jag inte tog mer! Däremot är jag helnöjd med sänkningen!

Kommande bilder är tagna 2e maj -09! polaren har systemkamera, så det blev en lååång runda!

Please enjoy:
Bild

Bild

Bild


Bromstrummorna och broms OKen ska målas blank svarta också.
Några motorjusteringar kommer inte på fråga, det är en på tok för liten motor för att få den att gå ordentligt :)


Kommentera gärna, bra / dåligt, frågor, synpunkter, tips, allt!

MVH / Johan Kristoffersson
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla sedan -95

Inlägg av Dale »

Nice :)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Corolla sedan -95

Inlägg av R4b13z »

Fälgarna blev väldigt bra imo!
Sänkningen ser faktiskt helrätt ut. Kör på!
Användarens profilbild
Dalju
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 11:19:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Kristianstad
Land (Country): Sverige
Ort: Kristianstad

Re: Corolla sedan -95

Inlägg av Dalju »

Hej o välkommen
Fin bruksbil du fått tag på.
Tyckte först att det såg lite lustigt ut med den färgen på fälgarna. Men när jag kollade de sista bilderna såg ser inte alls fel ut. Blev rätt bra tillsammans med sänkningen.
/David Ljungkvist
Corolla 1,6 - Inte snabb, men snygg
Skriv svar