3SG(T)E

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Som har nämnt i bla köpes-delen på forumet planerar jag att turbokonvertera min 3SGE.

Turbo CT20B - 1700:- Skroten Växjö
Grenrör - 800:- Ebay
Downpipe - 800:- Ebay
Spridare Mazxa RX7 89-91 560cc - 1400:- Ebay
Megasquirt - 3000:-
Intercooler - 1500:- Ebay
Lamellpuckar 16 st - 1300:- Dalhems

Kamremskit - 2500:- Toyota
Vattenpump - 1300:- Toyota
Avgassystem - 1500:- Ebay
Chassibussningar - 800:- TwosRus
Motorbussningar - 800:- TwosRus

Stolar - 8000:- Honda S2000


Jag har en fråga ang vatten och olja till och från turbon. Jag hittar tre "hål" till mittendelen av turbon, varav ett är pluggat med en täckbricka. Jag misstänker att någon tidigare ägare av turbon kört utan vattenkylning.
Kan någon förklara lite närmare mha bilderna nedan?

Tack på förhand.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Tobbera den tis 07 apr 2009, 11:52:31, redigerad totalt 5 gång.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Jag har kommit fram till att flänsen på bild nummer ett är för olja in och ut i samma fläns. De andra två är vatten in resp ut.

Är det någon har har oljerören från en 3SGTE till salu?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Jonex »

Hmm , denna skulle nog varit under Teknik istället...

Om du kontaktar Behringer kanske han har, han byggde ju om hela oljekylningen.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Pratade med honom men han behöver sina själv.

Funderar på att köpa ett slang-kit och tillverka flänsar själv.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Larco »

Täckplattan över ena vattenanslutningen sitter så original på gen3 och även gen2 tror jag. Vattnet går in och ut på samma sida på dem. På Gen1 går vattnet rak igenom istället och fortsätter till överkant av kylaren.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Hmmm... Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att vattnet ska gå in och ut genom samma hål?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Larco »

Japp
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Hur går det till? Om jag ska tillverka egna flänsar ska både in och utgånde slangnippel sättas vid sidan om varrandra i samma fläns? Finns det någon anledning att inte använda båda hålen?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Tittade precis i verkstadsmanualen och det verkar stämma. Två hål i samma fläns mot turbon. Finns det någon fördel med detta framför att använda båda flänsarna på turbon?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Larco »

Varför man har ändrat till det vet jag inte. Jag antar att du kan köra in o ut på varsin sida, är ju så på gen1.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar