MrNize´s MR2 turbo
Postat: tor 28 jul 2011, 08:35:29
Hej.
Var ett tag sedan man var på detta forumet och härjade, men nu 5år senare och två barn så har jag äntligen börjat damma av mr2an i garaget.
Bilen köpte jag hösten 2002 och då nöjde jag mig med att bara sätta öppet luftfilter och en boostcontroler.
Men med dåligt inflytande av en arbetskollega började planerna för att trimma mer.
Det som gjordes då var att byta kolvar, porta toppen, greddy td06sh kit, greddy intercooler och link motorstyrning.
Fick aldrig det att lira och brände motorn...
Blev till att riva motor och börja om från början...
Här kommer en spec av vad jag kommer ihåg vad som är gjort (börjar bli gammal och gaggig....=)
Bilen:
Nya kolvar och stakar planad topp och block.
Exedy twinclutch med chromoly svänghjul balanserad med veven.
HKS toppackning.
Sard 800cc spridare
Greddy intercooler.
Greddy typ r dump
Hemmabyggt grenrör
Tial 44mm WG med 0,9bars fjäder.
Specialbyggd turbo av Precision, baserad på Garret gt3076bb
Egen byggt 3" avgassystem med 100cells racecat och två ljuddämpare.
T-vis bortplockad och matchportad med toppen.
clevite lager eller vad dom heter...=)
Trd motorfästen.
Renoverad växellåda och ny LSD.
Trd coilovers
Trd shortshift.
Blitz boostcontroler med logg. Kan styra boosten efter hastighet.
sparco V stolar.
onödigt många greddy mätare i bilen...=) tre i a-stolpen boost avgastemp och bränsletryck.
Tre i instrumentbrädan ovanför handsfacket. greddy 60mm peak and hold olje temp motor och växellåda och oljetryck.
Säkert mer men kommer inte håg just nu.
Skall se om jag hittar lite bilder så kommer dom upp snart.
Målet med denna bil är att kunna ha lite kul på banan så några höga effekt siffror är inget jag är ute efter.
Mvh Nize
Var ett tag sedan man var på detta forumet och härjade, men nu 5år senare och två barn så har jag äntligen börjat damma av mr2an i garaget.
Bilen köpte jag hösten 2002 och då nöjde jag mig med att bara sätta öppet luftfilter och en boostcontroler.
Men med dåligt inflytande av en arbetskollega började planerna för att trimma mer.
Det som gjordes då var att byta kolvar, porta toppen, greddy td06sh kit, greddy intercooler och link motorstyrning.
Fick aldrig det att lira och brände motorn...
Blev till att riva motor och börja om från början...
Här kommer en spec av vad jag kommer ihåg vad som är gjort (börjar bli gammal och gaggig....=)
Bilen:
Nya kolvar och stakar planad topp och block.
Exedy twinclutch med chromoly svänghjul balanserad med veven.
HKS toppackning.
Sard 800cc spridare
Greddy intercooler.
Greddy typ r dump
Hemmabyggt grenrör
Tial 44mm WG med 0,9bars fjäder.
Specialbyggd turbo av Precision, baserad på Garret gt3076bb
Egen byggt 3" avgassystem med 100cells racecat och två ljuddämpare.
T-vis bortplockad och matchportad med toppen.
clevite lager eller vad dom heter...=)
Trd motorfästen.
Renoverad växellåda och ny LSD.
Trd coilovers
Trd shortshift.
Blitz boostcontroler med logg. Kan styra boosten efter hastighet.
sparco V stolar.
onödigt många greddy mätare i bilen...=) tre i a-stolpen boost avgastemp och bränsletryck.
Tre i instrumentbrädan ovanför handsfacket. greddy 60mm peak and hold olje temp motor och växellåda och oljetryck.
Säkert mer men kommer inte håg just nu.
Skall se om jag hittar lite bilder så kommer dom upp snart.
Målet med denna bil är att kunna ha lite kul på banan så några höga effekt siffror är inget jag är ute efter.
Mvh Nize