MrNize´s MR2 turbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av MrNize »

Vet inte och vågar inte gissa vad den ligger på. men kör för tillfället med ca 0,7 bars laddtryck och grundmappad. Men vill dubla laddtycket och få han mappad ordentligt. Men tillräkligt med effekt för att spinna loss på 2ans växel är där... :twisted:
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av MrNize »

Nu har man varit i garaget och tomgångsmappat lite. Tror jag skall byta bränsle....=)

http://www.youtube.com/watch?v=RcoinzouF2o
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av MrNize »

Just nu sitter jag i valet eller kvalet om jag skall ha ac i bilen. Tjänar man mycket vikt på att plocka bort den helt och är det bara att blocka bort?
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av Rastaman »

Ska du köra bana så ha kvar den, du tappar mer tid som förare av att sitta och köra i en bastu än du gör av vikten och hästkraftsförlusten.
Enda anledning att plocka bort den är om du jagar tid på strippen.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av Fnys »

Rastaman skrev:Ska du köra bana så ha kvar den, du tappar mer tid som förare av att sitta och köra i en bastu än du gör av vikten och hästkraftsförlusten.
Enda anledning att plocka bort den är om du jagar tid på strippen.
vad väger ett AC-system i en MR2'a? Antar att den väger mer än andra bilar som inte har mittmotor eller blir det inte mer rördragning?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av Glenn »

funkar den skulle jag låtit den vara, men är kompressorn eller nåt rasad skulle jag plocka bort den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av MrNize »

den funkade innan jag tog ur motorn. Å då tog jag även ur ac-pumpen. Efter lite mer tanke verksamhet så minns jag att jag nog nästan aldrig använde den innan. Så det blir nog att ta bort alla rör,kyl och tillbehör. Är det bara att slita bort grejorna eller måste man bygla givare å sånt?
Någon som har tagit bort acen i en mr2a förr?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av Toyspeed »

Hur har de gått i vinter då?
AC´n slet jag väck på min. Onödigt vikt! Går ju veva ner rutan ;)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av Hornlund »

På min, visserligen en mk1, så gick det bra om man plockade väck allt som hade med AC att göra. Men innan allt var borta under brädan, fungerade inte min cupéfläkt. Var lite klurigt att avgöra vad som skulle var kvar & vad som skulle bort, bara att ta det lite lugnt så löser det sig.

Fast jag gissar att du redan fått väck din AC vid det här laget :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: MrNize´s MR2 turbo

Inlägg av MrNize »

Här har inte hänt mycket i vinter med bilen tyvärr. Det har hänt desto mer på familje fronten.. :(

Men men nu är allt löst å mekandet har börjat att komma tillbaka lite grann. Det som har börjats göras är att jag hade ur kabelhärvan å gick igenom den kabel för kabel. Fick laga tre kablar å la till fyra nya. Två för airtemp givaren å två för den nya intercoolerfläkten. Var nogot grövre kablar till den ärn originalet.... ;)
Har även lackat om alla intercooler rören och ventilkåpan i blanksvart. (bilder kommer.)
Det som står på programmet fram till semesten är:

Renovera alla bromsoken å målada dom svarta.
Installera om mätarna i cupen. (hoppas det blir snyggt...)
Göra nytt WG avgassystem. Är rakt rör idag.
Packa om oljepumpen. Har en liten störig läcka på den.
Skall även dra om alla vaccumslangar och elkablar till givare, hoppas även här att jag kan få det snyggare.
Sen skall den ut å mappas och besiktigas. Å går detta inte som jag vill så köps det nytt tändsystem.
Skriv svar