Tjenare, lägger upp en projekt tråd för min nya bil.
Tänkte att jag kan presentera mig först också
Heter Samuel och bor i Göteborg.
Har haft en hel del olika bilar på sista tiden då jag inte riktigt vart bestämd på vad jag vill göra med bilen.
Körde en impreza förra sommaren på bana och gata, var roligt men kände att bilen inte var det bästa att utgå ifrån då det var en kombi och inte en sti modell som man velat ha.
Hämtade sedan hem en Evo i vintras och tänkte att nu blir det roligt på bana och gata.
Var nöjd med den i början men sen kändes den alldeles för icke gat-vänlig med stenhårda bussningar, 6 puckad sinter koppling och allmänt obekväm.
Sålde den rätt fort när jag reggat in den och åkte därefter och hämtade hem denna Ariston.
Får nytt jobb nu och kommer inte ha mkt tid över för bankörningar, därför blev det mer av en glidar/brukis som man endå kan ha roligt med på gata.
Bilen är en Toyota Aristo, såldes endast i japan och är ungefär samma bil som en lexus gs 400/430 i Sverige förutom motorn och lite interiör och exteriör detaljer.
Den är utrustad med 2jz-gte, alltså samma motor som supran har.
Min modell har vvti motorn också, vilket endast dom nyaste suprorna har.
Just min bil köptes ny i Japan 98, ägaren brukade bilen i japan i 6år till 2004 då han flyttade till Japan och tog med sig bilen dit.
Sedan sålde han den till ägaren jag köpte den av, så det är endast 3st ägare totalt på bilen, vilket är rätt trevligt..
Just v300 vertex edition har lite små extra saker i interiören.
Har t.e.x paddel växlar på ratten.
När vi hämtade bilen så planerade vi att åka till Harwich och ta färjan till danmark, men tyvärr missade vi färjan med ca 15 min, så var bara att bita i det sura äpplet och köra till dover(då färjan från harwich endast går 3 ggr per vecka), och sedan ta färjan till Frankrike och köra därifrån hem till Sverige
Kan säga att det var något bekvämare att göra denna resan med Ariston en vad det var med min EVO som jag hämtade hem i vintras
Här är en karta över det vi körde, totalt 177 mil.
Här är lite bilder på den som jag och polaren tog när jag var hemma med bilen i Sverige.
Här är en bild där man ser "pearl effekten" bra.
Motor bilder på en helt original motor, men kommer hända lite roliga saker där (Y)
Så planerna för bilen då.
Först blir det såklart att regga in bilen, har skickat in papper för usprungskontroll och borde få svar tbx denna veckan och då kan jag även boka tid för reggningen.
Fick hem nya framlampor idag då dom som sitter på är gjorda för vänstertrafik.
Blev ett par eftermarknads lampor som jag tycker är riktigt snygga och sett många andra som kört på dessa och sagt att det varit bra kvalitet.
Så ser dom ut.
Därefter blir det att snickra ihop ett nytt avg system till bilen då den låter riktigt tråkigt nu
Och även bpu(basic performance upgrade) trimma den, vilket ska ge ca 400 häst i motorn.
Har även fått tag på ett par dämpare & fjädrar från en supra mk4 och ska se om dom passar på min bil, isf blir att köra på dom tills jag får tag på ett par riktiga coilsar
Nya fälgar spanar jag också efter, svårt o bestämma om jag ska köra på 19" eller 18".
Här är en "inspirations bild" på hur jag vill ha min aristo på ett ungefär.
Det är väll allt jag kan komma på nu, får hoppas man får en hel del gjort innan Elmia för det blir nog första "eventet" man åker till med bilen.
Fråga gärna om det är något ni undrar över
Mvh Samuel
Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Välkommen till TCS och JÄKLAR va tuff den är! Är det den enda i Sverige?
Projektet kommer att följas!
Projektet kommer att följas!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Roger
- Pay User
- Inlägg: 170
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
- Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Johanneshov
- Land (Country): Sverige
- Ort: sthlm
Re: Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Kul bil! Måste vara rejält ovanlig i Europa kan jag tro.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån 22 nov 2010, 00:06:06
- Bilmodell: Bmw just nu
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): SE
Re: Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Vet att det har funnits 1 innan men vet ej om den finns kvar i Sverige.Fnys skrev:Välkommen till TCS och JÄKLAR va tuff den är! Är det den enda i Sverige?
Projektet kommer att följas!
Har försökt leta rätt på ägaren men verkar inte som att han går att få tag på.
Finns 1 till som precis har kommit in ifrån Japan men inte blivit inreggad en.
Jo den är riktigt ovanlig, i England finns det några st men inte mångaRoger skrev:Kul bil! Måste vara rejält ovanlig i Europa kan jag tro.
Jag är riktigt nöjd med bilen, mkt lyx och skön prestanda.
mvh Samuel
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Tjusigt, roligt & ovanligt val. Blir säkert en än trevligare kärra efter att du genomfört några av dina planer
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4789
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Verkar ju vara en väldans trevlig bil
Är det manuell låda på den också ?
Är det manuell låda på den också ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån 22 nov 2010, 00:06:06
- Bilmodell: Bmw just nu
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): SE
Re: Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Japp, tror jag medHornlund skrev:Tjusigt, roligt & ovanligt val. Blir säkert en än trevligare kärra efter att du genomfört några av dina planer
Tyvärr inte, men behåller jag den ett längre tag så passar suprans 6 eller 5 petade lådor rätt bra i dessa bilarnaGlenn skrev:Verkar ju vara en väldans trevlig bil
Är det manuell låda på den också ?
- Bauer669
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
- Bilmodell: Supra MKIV Singel
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Hortlax
- Land (Country): Sweden
- Ort: Hortlax-Piteå
Re: Toyota Aristo V300 Vertex Edition
Intressant läsning, snygg bil =)