Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

martenheller skrev:Dumt av mig att dela med mig av min egan plan dock ;).
Jag hade ju lätt satsat på en Toyota spis om den finns kvar på blocket, de är ju en JDM Gen2 så är ju trotts allt 225 hk i den org :)

Tycker inte alls det var så dumt :) egentligen vore det bra att vara två som bygger med samma motor, hade man ngn att bolla med.
Har faktiskt funderat över saab motor jag med, dem är lätt att trimma samt så har man mekat en del med sånna.
Varför jag tänkte på VW motorn var just för att slippa regga som ombyggt fordon, nu har jag mejlat med SFRO och de menar att VW motorn har för mycket vrid(5nm) för att gå som motorbyte. Dessutom är det så att bilar som är tagna i bruk efter 1993-01-01 får inte reggas med motorbyte utan går alltid som ombyggt, min har första reg i februari 1993 så det är kört på den fronten, det blir ombyggt oavsett!! :)
Det är bara att ta ngt som får plats och är under 250hk så blir det bra :thumbup:
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av SHySwe »

Nyfiken: Får ni ihop Saabmotorn med en låda avsedd för 3S? Jag hittade inget sånt när jag letade förut.

Sen kan man ju fundera på följande:
2.0T 185hk, 264Nm.
Enda riktiga skillnaden mot en 2.0LTT (150hk) är att LTT saknar laddtrycksventilen...
2.0T har oftast fått mycket mer stryk under åren, svårare att få tag i och därmed dyrare.

Mitt förslag är annars 2.3LTT (170hk, 280Nm) och en laddtrycksventil. Den tar du åxå till steg3, utan andra modifieringar än luftfilter och avgas.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

srylul skrev:Nyfiken: Får ni ihop Saabmotorn med en låda avsedd för 3S? Jag hittade inget sånt när jag letade förut.

Sen kan man ju fundera på följande:
2.0T 185hk, 264Nm.
Enda riktiga skillnaden mot en 2.0LTT (150hk) är att LTT saknar laddtrycksventilen...
2.0T har oftast fått mycket mer stryk under åren, svårare att få tag i och därmed dyrare.

Mitt förslag är annars 2.3LTT (170hk, 280Nm) och en laddtrycksventil. Den tar du åxå till steg3, utan andra modifieringar än luftfilter och avgas.
Att få ihop saabmotorn med en toyotalåda hade inte jag tänkt mig att försöka.
Hade tänkt montera motor med tillhörande låda. Känns enklast så med tvärställd motor.
Senast redigerad av nsa den fre 03 feb 2012, 08:29:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Mja ja tror de finns rätt många som svetsar om så att de passar.
Brukar man inte ta sprängkåpan från växellådan till den motor man ska använda, och svetsa på den på den andra lådan?

I det här fallet saabkåpan på toyotalådan
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

martenheller skrev:Mja ja tror de finns rätt många som svetsar om så att de passar.
Brukar man inte ta sprängkåpan från växellådan till den motor man ska använda, och svetsa på den på den andra lådan?

I det här fallet saabkåpan på toyotalådan
Det är nog absolut inte omöjligt att bygga så, då borde man ju kunna ha kvar växellådan som den sitter original med växelförarna och drivaxlarna så man slipper modifiera det. Oftast bygger man om v-lådan så på en bil med rakställd motor fram och bakhjulsdrift, det är ju väldigt vanligt. Men borde det inte gå att få dit ett motorpaket från en Saab 9-3 aero med tillhörande drivaxlar och spindlar, så får man bygga om eller bygga nya bärarmar? undrar hur mycket det skiljer i spårvidd på dessa bilar? Hur skulle du ha byggt?
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Sådant har jag inte ens spekulerat i då de enbart varit lite småfunderingar för ett kanske, kanske projekt i framtiden, men nu kom jag ju över en turbo gen3 som jag kommer bygga vidare på istället.

Men min tanke isåfall var ju att para ihop Saab motorn med växellåda, drivknutar etc ifrån Toyota. Då spelar ju inte spårvidd etc någon som helst roll.

Tror det är det överlägset enklaste sättet, och den jag vet som svetsar om så lådor passar tar inte överdrivet mkt betalt, några tusenlappar typ vilket känns överkomligt i sammanhanget.

Alternativet är väl att du köper den gen2 turbomotorn som finns ute till annons, det är ju en backclip och de jag pratat med som gjort sådana operationer hade inget de kunde sätta fingret på som hade varit krångligt.

Tror inte du behöver fundera på registrera med en toyota turbospis heller (det måste du ju givetvis med en Saab motor då de syns direkt).
Men de jag har pratat med som monterat turbomotor i Mr2 har besiktigad med blankapapper. Står ju ingenstans i pappren på en turbo om det är turbo eller ej heller, enda som står är ju effekten och med nedskruvat grundladd (eller bara åka in som den är) är jag skeptisk till att en besman lägger märke till de :).
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

martenheller skrev:Sådant har jag inte ens spekulerat i då de enbart varit lite småfunderingar för ett kanske, kanske projekt i framtiden, men nu kom jag ju över en turbo gen3 som jag kommer bygga vidare på istället.

Men min tanke isåfall var ju att para ihop Saab motorn med växellåda, drivknutar etc ifrån Toyota. Då spelar ju inte spårvidd etc någon som helst roll.

Tror det är det överlägset enklaste sättet, och den jag vet som svetsar om så lådor passar tar inte överdrivet mkt betalt, några tusenlappar typ vilket känns överkomligt i sammanhanget.

Alternativet är väl att du köper den gen2 turbomotorn som finns ute till annons, det är ju en backclip och de jag pratat med som gjort sådana operationer hade inget de kunde sätta fingret på som hade varit krångligt.

Tror inte du behöver fundera på registrera med en toyota turbospis heller (det måste du ju givetvis med en Saab motor då de syns direkt).
Men de jag har pratat med som monterat turbomotor i Mr2 har besiktigad med blankapapper. Står ju ingenstans i pappren på en turbo om det är turbo eller ej heller, enda som står är ju effekten och med nedskruvat grundladd (eller bara åka in som den är) är jag skeptisk till att en besman lägger märke till de :).

Jo, det är nog absolut enklast med gen2 motorn :), dessutom blir det billigast så!
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Bara slå till, den har ju legat ute rätt länge så de ska nog gå att göra en rätt ok affär där :thumbup:
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Har funderat fram och tillbaka, blir nog att plocka ihop den med originalmotorn tills i sommar. Tiden kommer inte räcka till för ett motorbyte till denna säsong.
Har ju knappt kört med den som den är, fick ju aldrig ihop den förra sommaren då delarna aldrig kom.

Så nu blir det att:
1. fullfölja kamrems och vattenpumpsbytet
2. byta drivknutsdamask och sätta tillbaka drivaxlarna med nya packboxar till v-lådan
3. byta spindelleder och div. annat smått i bakvagn.
4. besikta innan elmia så man kan glida ner med bilen dit.

så det blir nya tag i verkstaden ikväll.
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av KelMer »

nsa skrev:Har funderat fram och tillbaka, blir nog att plocka ihop den med originalmotorn tills i sommar. Tiden kommer inte räcka till för ett motorbyte till denna säsong.
Har ju knappt kört med den som den är, fick ju aldrig ihop den förra sommaren då delarna aldrig kom.

Så nu blir det att:
1. fullfölja kamrems och vattenpumpsbytet
2. byta drivknutsdamask och sätta tillbaka drivaxlarna med nya packboxar till v-lådan
3. byta spindelleder och div. annat smått i bakvagn.
4. besikta innan elmia så man kan glida ner med bilen dit.

så det blir nya tag i verkstaden ikväll.
Inte e det helt fel, dom e ganska trevliga (3s-ge) o roliga med sin varv villighet...saknar detta lite grann
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Skriv svar