Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Hej alla toyotaclubbare.

Är helt ny här på toyotaclubsweden och har köpt min första Toyota idag den 19 mars 2011

Det är en 156 hk 1993a som har stått i 2 år med trasig koppling, så att jag fick köpa den för en mycket förmånlig summa pengar.
Bilen har gått 19300mil. Den är i behov av uppfräschning både in och utvändigt.
Den har 18" fälgar med fräscha däck, Ferrita rostfritt sportavgas med race-kat, Stereo med slutsteg och dubbla basar.

Planerna är följande.

*Ny koppling
*Kamrem, oljor och vätskor, tändstift osv.
*Se över bromsarna, (sitter greenstuff belägg på)
*Tvätta, polera och allt vad det innebär.
*Köra runt i sommar och planera inför nästa vinter :thumbup:

Lite bilder på hämtningen av bilen. Gubben med biltransporten fick jobba och jag stod bredvid och fota :D

skämt åsido, men efter lite pysslande med regelbitar och brädor fick vi upp den på släpet.

Bild

Bild

En bild på inredningen som är i behov av en rejäl tvätt - får lyfta ur stolarna
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En till bild på inredningen - här syns en söm på passagerarstolen som har släppt
Bild

Här har bilen fått bo den här vintern - kallt :)
Bild

Bild

Hemma i verkstan
Bild

Bild

Sitter ett sånt kolfiber sportluftfilter på den, men det tejpade röret ser inte klokt ut :?: :?: :?:
Bild


En bild av förra ägaren när den fortfarande fungerade
Bild

Så ser det ut nu, ska börja med att beställa lite delar till den. Någon som har några tips om vilken koppling man ska använda? Eller går det bra med original?
Senast redigerad av nsa den tor 12 apr 2012, 10:00:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av Hornlund »

Trevligt, välkommen till klubben. Kul med nya medlemmar, som har roliga projekt!
Det blir säkert bil av kärran igen, har du planerat att hålla motorn standard duger säkerligen en standard koppling bra länge.

Annars undrar jag bara varför folk envisas med att lacka vindrutetorkare i bilens färg. Är det verkligen en detalj man vill framhäva? Hade likt på min mk1, när jag köpte den. Tyvärr är det inte det första man har på prio-listan att fixa, när det är andra roligare & viktigare saker som ska göras. Tror mina vara röda två år innan jag tog slag i sak & åtgärdade styggelsen.

Lycka till med projektet :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av amby »

Riktigt snygg...Kul att du räddar den från dammet
Hagan
Pay User
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige
Ort: Grevie

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av Hagan »

Passa på och byt vattenpumpen också när du byter kamrem, min rasade 1000mil efter jag bytt rem :cry: .

// Håkan
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Hornlund skrev:Trevligt, välkommen till klubben. Kul med nya medlemmar, som har roliga projekt!
Det blir säkert bil av kärran igen, har du planerat att hålla motorn standard duger säkerligen en standard koppling bra länge.

Annars undrar jag bara varför folk envisas med att lacka vindrutetorkare i bilens färg. Är det verkligen en detalj man vill framhäva? Hade likt på min mk1, när jag köpte den. Tyvärr är det inte det första man har på prio-listan att fixa, när det är andra roligare & viktigare saker som ska göras. Tror mina vara röda två år innan jag tog slag i sak & åtgärdade styggelsen.

Lycka till med projektet :thumbup:

Tackar tackar...

Den här motorn kommer nog inte trimmas mer än sportluftfilter och extraktorgrenrör, så det blir nog originalkoppling. Den här verkar ju som ett billigt alternativ >>> ebay koppling

Vill jag trimma den mer så byter jag till en turbomotor och då blir det ju hela drivlinan ändå, men det blir i så fall nästa vinter.

Angående de rödmålade torkararmarna har jag inga kommentarer, ser inte klokt ut. :thumbdown: blir nog att slita bort och lacka svart, men men inte prio-1 som du säger.
amby skrev:Riktigt snygg...Kul att du räddar den från dammet
Kul att du tycker det, var riktigt synd om den som den stod.
Hagan skrev:Passa på och byt vattenpumpen också när du byter kamrem, min rasade 1000mil efter jag bytt rem :cry: .
// Håkan
Tack för tipset! :thumbup:

Den här bilen kommer rulla väldigt lite, ska ha den som en ren hobby bil att åka till träffar med och köra lite på söndagarna. Och det viktigaste - att ha något roligt att skruva med och putsa på.
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Detta är nu inhandlat Aisin Kopplingssats
Ska börja riva ikväll.
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

martenheller skrev:Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?
Vet faktiskt inte vad bodykitet heter, men jag kan ta reda på det.





Nu har jag rivit bort växellådan och upptäckte att även svänghjulet är förstört, lamellen är så sliten att nitarna har skrapat i tryckplattan.

Så nu är jag på jakt efter ett svänghjul? Någon som har ett fräscht svänghjul över? Eller vet vart man kan köpa till mänskligt pris?

Lite bilder

Svänghjul
Bild

Tryckplatta
Bild

Lite fina saker till pärlan :)
Bild

Så här får den vänta på ett nytt svänghjul
Bild


Får jag inte tag i ett svänghjul imorgon så får det bli nya tag nästa vecka, ska upp till sälen på torsdag 8-)

Hej på er allihop så länge... ;)
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Vad jag förstår så passar svänghjulet från en turbomodell???
Borde ju passa från andra Toyotamodeller också, när jag kollade på koppling på ebay så passade samma koppling på 30 olika toyotas klicka här
Då borde det ju vara samma svänghjul?

Rätta mig om jag har fel.

Ingen som har svänghjul liggandes :?:
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Har för mig att Hannes här på forumet har ett extra lättat svänghjul liggandes (om han inte sålt de)
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Skriv svar