Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa
Hej alla toyotaclubbare.
Är helt ny här på toyotaclubsweden och har köpt min första Toyota idag den 19 mars 2011
Det är en 156 hk 1993a som har stått i 2 år med trasig koppling, så att jag fick köpa den för en mycket förmånlig summa pengar.
Bilen har gått 19300mil. Den är i behov av uppfräschning både in och utvändigt.
Den har 18" fälgar med fräscha däck, Ferrita rostfritt sportavgas med race-kat, Stereo med slutsteg och dubbla basar.
Planerna är följande.
*Ny koppling
*Kamrem, oljor och vätskor, tändstift osv.
*Se över bromsarna, (sitter greenstuff belägg på)
*Tvätta, polera och allt vad det innebär.
*Köra runt i sommar och planera inför nästa vinter
Lite bilder på hämtningen av bilen. Gubben med biltransporten fick jobba och jag stod bredvid och fota
skämt åsido, men efter lite pysslande med regelbitar och brädor fick vi upp den på släpet.
En bild på inredningen som är i behov av en rejäl tvätt - får lyfta ur stolarna
En till bild på inredningen - här syns en söm på passagerarstolen som har släppt
Här har bilen fått bo den här vintern - kallt
Hemma i verkstan
Sitter ett sånt kolfiber sportluftfilter på den, men det tejpade röret ser inte klokt ut
En bild av förra ägaren när den fortfarande fungerade
Så ser det ut nu, ska börja med att beställa lite delar till den. Någon som har några tips om vilken koppling man ska använda? Eller går det bra med original?
Är helt ny här på toyotaclubsweden och har köpt min första Toyota idag den 19 mars 2011
Det är en 156 hk 1993a som har stått i 2 år med trasig koppling, så att jag fick köpa den för en mycket förmånlig summa pengar.
Bilen har gått 19300mil. Den är i behov av uppfräschning både in och utvändigt.
Den har 18" fälgar med fräscha däck, Ferrita rostfritt sportavgas med race-kat, Stereo med slutsteg och dubbla basar.
Planerna är följande.
*Ny koppling
*Kamrem, oljor och vätskor, tändstift osv.
*Se över bromsarna, (sitter greenstuff belägg på)
*Tvätta, polera och allt vad det innebär.
*Köra runt i sommar och planera inför nästa vinter
Lite bilder på hämtningen av bilen. Gubben med biltransporten fick jobba och jag stod bredvid och fota
skämt åsido, men efter lite pysslande med regelbitar och brädor fick vi upp den på släpet.
En bild på inredningen som är i behov av en rejäl tvätt - får lyfta ur stolarna
En till bild på inredningen - här syns en söm på passagerarstolen som har släppt
Här har bilen fått bo den här vintern - kallt
Hemma i verkstan
Sitter ett sånt kolfiber sportluftfilter på den, men det tejpade röret ser inte klokt ut
En bild av förra ägaren när den fortfarande fungerade
Så ser det ut nu, ska börja med att beställa lite delar till den. Någon som har några tips om vilken koppling man ska använda? Eller går det bra med original?
Senast redigerad av nsa den tor 12 apr 2012, 10:00:05, redigerad totalt 1 gånger.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Trevligt, välkommen till klubben. Kul med nya medlemmar, som har roliga projekt!
Det blir säkert bil av kärran igen, har du planerat att hålla motorn standard duger säkerligen en standard koppling bra länge.
Annars undrar jag bara varför folk envisas med att lacka vindrutetorkare i bilens färg. Är det verkligen en detalj man vill framhäva? Hade likt på min mk1, när jag köpte den. Tyvärr är det inte det första man har på prio-listan att fixa, när det är andra roligare & viktigare saker som ska göras. Tror mina vara röda två år innan jag tog slag i sak & åtgärdade styggelsen.
Lycka till med projektet
Det blir säkert bil av kärran igen, har du planerat att hålla motorn standard duger säkerligen en standard koppling bra länge.
Annars undrar jag bara varför folk envisas med att lacka vindrutetorkare i bilens färg. Är det verkligen en detalj man vill framhäva? Hade likt på min mk1, när jag köpte den. Tyvärr är det inte det första man har på prio-listan att fixa, när det är andra roligare & viktigare saker som ska göras. Tror mina vara röda två år innan jag tog slag i sak & åtgärdade styggelsen.
Lycka till med projektet
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Riktigt snygg...Kul att du räddar den från dammet
-
- Pay User
- Inlägg: 57
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Grevie
- Land (Country): Sverige
- Ort: Grevie
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Passa på och byt vattenpumpen också när du byter kamrem, min rasade 1000mil efter jag bytt rem .
// Håkan
// Håkan
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Hornlund skrev:Trevligt, välkommen till klubben. Kul med nya medlemmar, som har roliga projekt!
Det blir säkert bil av kärran igen, har du planerat att hålla motorn standard duger säkerligen en standard koppling bra länge.
Annars undrar jag bara varför folk envisas med att lacka vindrutetorkare i bilens färg. Är det verkligen en detalj man vill framhäva? Hade likt på min mk1, när jag köpte den. Tyvärr är det inte det första man har på prio-listan att fixa, när det är andra roligare & viktigare saker som ska göras. Tror mina vara röda två år innan jag tog slag i sak & åtgärdade styggelsen.
Lycka till med projektet
Tackar tackar...
Den här motorn kommer nog inte trimmas mer än sportluftfilter och extraktorgrenrör, så det blir nog originalkoppling. Den här verkar ju som ett billigt alternativ >>> ebay koppling
Vill jag trimma den mer så byter jag till en turbomotor och då blir det ju hela drivlinan ändå, men det blir i så fall nästa vinter.
Angående de rödmålade torkararmarna har jag inga kommentarer, ser inte klokt ut. blir nog att slita bort och lacka svart, men men inte prio-1 som du säger.
Kul att du tycker det, var riktigt synd om den som den stod.amby skrev:Riktigt snygg...Kul att du räddar den från dammet
Tack för tipset!Hagan skrev:Passa på och byt vattenpumpen också när du byter kamrem, min rasade 1000mil efter jag bytt rem .
// Håkan
Den här bilen kommer rulla väldigt lite, ska ha den som en ren hobby bil att åka till träffar med och köra lite på söndagarna. Och det viktigaste - att ha något roligt att skruva med och putsa på.
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Detta är nu inhandlat Aisin Kopplingssats
Ska börja riva ikväll.
Ska börja riva ikväll.
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?
vad är de för bodykit?
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Vet faktiskt inte vad bodykitet heter, men jag kan ta reda på det.martenheller skrev:Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?
Nu har jag rivit bort växellådan och upptäckte att även svänghjulet är förstört, lamellen är så sliten att nitarna har skrapat i tryckplattan.
Så nu är jag på jakt efter ett svänghjul? Någon som har ett fräscht svänghjul över? Eller vet vart man kan köpa till mänskligt pris?
Lite bilder
Svänghjul
Tryckplatta
Lite fina saker till pärlan
Så här får den vänta på ett nytt svänghjul
Får jag inte tag i ett svänghjul imorgon så får det bli nya tag nästa vecka, ska upp till sälen på torsdag
Hej på er allihop så länge...
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Vad jag förstår så passar svänghjulet från en turbomodell???
Borde ju passa från andra Toyotamodeller också, när jag kollade på koppling på ebay så passade samma koppling på 30 olika toyotas klicka här
Då borde det ju vara samma svänghjul?
Rätta mig om jag har fel.
Ingen som har svänghjul liggandes
Borde ju passa från andra Toyotamodeller också, när jag kollade på koppling på ebay så passade samma koppling på 30 olika toyotas klicka här
Då borde det ju vara samma svänghjul?
Rätta mig om jag har fel.
Ingen som har svänghjul liggandes
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Har för mig att Hannes här på forumet har ett extra lättat svänghjul liggandes (om han inte sålt de)