Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare :)?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.

Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen :D men den blir mycket mer varvvillig och rapp.

Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se ;)
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

nsa skrev:
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare :)?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.

Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen :D men den blir mycket mer varvvillig och rapp.

Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se ;)

Det lät trevligt, en gen2 eller gen3 :)?
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

martenheller skrev:
nsa skrev:
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare :)?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.

Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen :D men den blir mycket mer varvvillig och rapp.

Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se ;)

Det lät trevligt, en gen2 eller gen3 :)?
Jo då kan nog bli riktigt kul, motorn är en gen2
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Okej fan vad skoj.
Den som legat på blocket en längre tid eller?
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

martenheller skrev:Okej fan vad skoj.
Den som legat på blocket en längre tid eller?
Japp, det stämmer, han som säljer är i Thailand för tillfället, han skulle höra av sig när han är hemma igen.
Vet du ngt om denna motor?
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? :thumbup: eller :thumbdown: att inte använda toyota motor?

Får måtta och fundera lite över jul och nyår.
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

nsa skrev:Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? :thumbup: eller :thumbdown: att inte använda toyota motor?

Får måtta och fundera lite över jul och nyår.

Har flera gånger funderat på Saab 2.0T från Ng900/9000.
185 hk, skulle väl troligtvis räcka att registrera om med motorbyte med.
Sen letar man reda på någon som kan programmet T5 Suite, så laddar han in en steg3 programvara, man snickrar ihop ett 3" och byter luftfilter så har man 265 hk, 380 nm för kanske 3-4000 kr och MAX 10.000kr för motor, låda, ecu :).

Sen om man vill ha mer mos är det almänt kännt att Saabs äldre (94-98) 2.0T tål duktigt med effekt och är lätttrimmade.
Jag byggde själv en 900 -98 som jag hade runt 400 hk, 550 nm i.
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av Cyrix »

Rullade en MR2a i Göteborg för några år sen med Saab motor, tror den gick rätt bra.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av KelMer »

martenheller skrev:
nsa skrev:Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? :thumbup: eller :thumbdown: att inte använda toyota motor?

Får måtta och fundera lite över jul och nyår.

Har flera gånger funderat på Saab 2.0T från Ng900/9000.
185 hk, skulle väl troligtvis räcka att registrera om med motorbyte med.
Sen letar man reda på någon som kan programmet T5 Suite, så laddar han in en steg3 programvara, man snickrar ihop ett 3" och byter luftfilter så har man 265 hk, 380 nm för kanske 3-4000 kr och MAX 10.000kr för motor, låda, ecu :).

Sen om man vill ha mer mos är det almänt kännt att Saabs äldre (94-98) 2.0T tål duktigt med effekt och är lätttrimmade.
Jag byggde själv en 900 -98 som jag hade runt 400 hk, 550 nm i.
Tycker jag lät som en bra ide!!! :thumbup:
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Dumt av mig att dela med mig av min egan plan dock ;).
Jag hade ju lätt satsat på en Toyota spis om den finns kvar på blocket, de är ju en JDM Gen2 så är ju trotts allt 225 hk i den org :)
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Skriv svar