Toyota mr2 banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix » ons 09 maj 2012, 09:22:08

paninder skrev:Roligt att se hur du löste problemet cyrix. Har du fixat ett annan lösning mot gasspjället också?
Jag körde med insuget från ST162 som har spjället på sidan och lite större plenum.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » sön 20 maj 2012, 21:51:53

Intressant.. Är det för att luften ska få rakare väg att gå?
Jag sitter och läser forced induction performance tuning av A. Graham bell.. Riktigt bra bok.
Han menar att för varje 90 graders sväng så försvinner det 5% hästkrafter.
Har man 3st 30 graderssvängar så försvinner det lika mycket, så det känns som att det är en viktig del att få på plats

Är det mycket mek att byta till ett sådant insug?

Användarvisningsbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix » mån 21 maj 2012, 09:05:17

paninder skrev:Intressant.. Är det för att luften ska få rakare väg att gå?
Jag sitter och läser forced induction performance tuning av A. Graham bell.. Riktigt bra bok.
Han menar att för varje 90 graders sväng så försvinner det 5% hästkrafter.
Har man 3st 30 graderssvängar så försvinner det lika mycket, så det känns som att det är en viktig del att få på plats

Är det mycket mek att byta till ett sådant insug?
Det är bolt on, enda du får göra är att klippa upp tejpen på kabelhärvan en bit, så att du får ut kablarna till spjället på rätt ställe.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » mån 21 maj 2012, 13:51:08

Cyrix, du råkar inte veta vart du fick tag i din IC?

Användarvisningsbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix » mån 21 maj 2012, 15:20:12

paninder skrev:Cyrix, du råkar inte veta vart du fick tag i din IC?
Ebay...
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com

Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Proberas » tor 31 maj 2012, 21:17:43

Jag har Cyrix gamla insug liggandes i garaget om du vill köpa för en billig peng ;-)
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » mån 09 jul 2012, 08:17:39

Jag vill lyfta ett varningens finger för Emspowered.com. Jag beställde ett water to air intercooler kit från dem i början av juni. Jag har inte fått något ännu, man får inte heller några svar över mail, de svarar inte när man ringer etc.
Googlar man så är det tydligt att det är fler som känner igen sig.
Ska försöka få tillbaka mina pengar nu, man får hoppas på det bästa.

Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed » mån 09 jul 2012, 11:42:07

Nej fan va tråkigt!! Speciellt med tanke på att de va jag som rekommenderade dom.
Jag kan bara be om ursäkt för det!

Men ett tips nu ett tag efter igen då..

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/int ... index.html

http://www.h2mracing.se/webbutik/index. ... =1162_3743

Där finns både vattenpumpen och intercoolern i samma storlek. Pumpen är samma. intercoolern är en annan tillverkare på. Förmodligen inte sämre.. Tror de kan va den jag har NU. dock köpt via en privatperson som hade en liggande.

Då behöver du bara en kylare och slangar. och de kan du fixa nån annanstans tror ja nog.

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » ons 01 aug 2012, 18:11:39

Det är ju inte direkt ditt fel. Jag brukar försöka kolla upp innan jag köper något men gjorde inte det i det här fallet. Det ligger helt på mig. Har i allafall pratat med banken.. De var tveksamma, men man får väl hoppas att man får tillbaka det.

Jag beställde istället på H2M. Får jag inte det den här gången så dör jag.

Jag har börjat kolla på kylare till IC:n. Jag funderar på att använda en av håligheterna i fronten, se första sidan i tråden, för att placera en mindre kylare där. På det viset behöver jag inte oroa mig för att den mindre kylaren blockerar luften för den vanliga kylaren, samt att värmestrålning från den påverkar IC-kylaren negativt. Dock kommer jag bara ha plats för en kylare i storlek 30*25 cm vid sidan och jag är lite orolig att hålet kanske är lite för litet. Vad tror ni?

Hur stor reservoar behöver man och ska man sätta in den före eller efter kylaren?

Har även beställt insuget från Proberas. Ser fram emot att få ihop den här skrothögen snart. Det är inte klokt vad tiden går, särskilt när man är tvungen att arbeta också.

Användarvisningsbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix » ons 01 aug 2012, 21:08:23

Jag tror den kylaren kommer va alldeles för liten.
Använde ingen reservoar, känns mest som att det är aktuellt på dragrace bilar med små/ingen vattenkylare.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com

Skriv svar