Sida 11 av 12

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: fre 24 maj 2013, 17:41:34
av paninder
Det blev Åstorp ändå. Fick ihop 323 kusar och 400NM.
Laddar dock lite för mycket med orginalturbo, 1,2bar.
Jag vet inte om jag tycker det är särskilt bra.

På söndag blir det premiärträning på Knutstorp. Blir skoj att se vad den går för, bara det inte blir regn. Någon annan som ska dit?
Jag ser fram emot det mycket!

Vi ses kanske där!

//Alex

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: sön 02 jun 2013, 19:15:08
av paninder
paninder skrev:Det blev Åstorp ändå. Fick ihop 323 kusar och 400NM.
Laddar dock lite för mycket med orginalturbo, 1,2bar.
Jag vet inte om jag tycker det är särskilt bra.

På söndag blir det premiärträning på Knutstorp. Blir skoj att se vad den går för, bara det inte blir regn. Någon annan som ska dit?
Jag ser fram emot det mycket!

Vi ses kanske där!

//Alex
Det blev succé på Knutstorp.. Tills det började regna :)



Dock trycktes det ut en del olja.. Vad kan det bero på?
Nu är bilen i garaget igen för att fixa bromsarna. Vi ska även fixa ett däck som höll på att krängas av vid en snurrning. Det blev ganska halt :)

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: sön 02 jun 2013, 22:18:27
av Hansen
Kan tänka mig att det va ruskigt kul när det va torrt :D inte så kul att köra mr2or när det regnar

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: mån 03 jun 2013, 08:29:05
av Toyspeed
Tryckte den ut olja i vevhusventen?

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: mån 03 jun 2013, 10:18:59
av paninder
Japp, ut genom vevhusventilationen. Kan det vara så enkelt som att vi hade för mycket olja?
Man blir ju lite orolig. Nu har vi nya CP-kolvar så det borde inte vara det.

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: mån 03 jun 2013, 11:53:31
av Toyspeed
Detta är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer som pressas till sin gräns på bana.
Får man fråga vilken vevhusventilation du har på bilen?
Är det endast det lilla originalrör på ventilkåpan? Eller har du gjort nått mer?

Nu har jag iofs mer effekt än du. Men och andra sidan pressar jag nog inte bilen lika hårt.
Jag har fått rekommendationer från dom som pressar dessa motorer att ta upp rejäl ventilation.
Framför allt i blocket/sumpen. Då du skapar ett så pass högt tryck där att återrinningen från toppen blir lidande.

Mitt tips är därför att du gör ett hål i sumpen, låt säga minst 20mm, Leder det upp till kannan du använder för att samla vevhusventilationen i.
Samt att du har minst dubbla flödet även från toppen från original. Detta löser problemen för dig.

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: mån 03 jun 2013, 12:06:49
av paninder
Toyspeed skrev:Detta är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer som pressas till sin gräns på bana.
Får man fråga vilken vevhusventilation du har på bilen?
Är det endast det lilla originalrör på ventilkåpan? Eller har du gjort nått mer?

Nu har jag iofs mer effekt än du. Men och andra sidan pressar jag nog inte bilen lika hårt.
Jag har fått rekommendationer från dom som pressar dessa motorer att ta upp rejäl ventilation.
Framför allt i blocket/sumpen. Då du skapar ett så pass högt tryck där att återrinningen från toppen blir lidande.

Mitt tips är därför att du gör ett hål i sumpen, låt säga minst 20mm, Leder det upp till kannan du använder för att samla vevhusventilationen i.
Samt att du har minst dubbla flödet även från toppen från original. Detta löser problemen för dig.
Tack så mycket för infon. Det låter som att det är precis som du säger.
Det känns som något vi måste titta på snarast. Kopplar ni det till en behållare/oil catchtank eller det behövs inte efter modifieringen?

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: mån 03 jun 2013, 12:47:13
av Toyspeed
Jag har de kopplat till en catchtank.
Men de blir inte mycket i den om motorn kan ventilera ordentligt.

Beroende på vad du kör för bränsle kan du ju återcirkulera det till sumpen om du vill från catchtanken

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: ons 05 jun 2013, 15:18:14
av paninder
Ok. Vi kör med Shell V power, så det borde kunna återcirkuleras.

Detta blir helt klart nästa projekt.

Det blir körning på Knutstorp på lördag igen. Någon annan som ska dit?
Vi hoppas att frambromsarna är på plats då.. Kommer spara mycket tid med det förhoppningsvis.

//Alex

Re: Toyota mr2 banbil

Postat: sön 16 jun 2013, 20:46:17
av paninder
Bromsar på plats bak.. :)

Bild

Och ett ok på plats fram :))

Bild

Vi har nu EBC yellow stuff över. Se skick.
Ge ett skambud om någon är intresserad. Jag ska lägga det under sälj-tråden också. Detta är för oken som sitter på mr2 91-92. Ej för 93+.

Bild

//Alex