Toyota mr2 banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » fre 24 maj 2013, 17:41:34

Det blev Åstorp ändå. Fick ihop 323 kusar och 400NM.
Laddar dock lite för mycket med orginalturbo, 1,2bar.
Jag vet inte om jag tycker det är särskilt bra.

På söndag blir det premiärträning på Knutstorp. Blir skoj att se vad den går för, bara det inte blir regn. Någon annan som ska dit?
Jag ser fram emot det mycket!

Vi ses kanske där!

//Alex

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » sön 02 jun 2013, 19:15:08

paninder skrev:Det blev Åstorp ändå. Fick ihop 323 kusar och 400NM.
Laddar dock lite för mycket med orginalturbo, 1,2bar.
Jag vet inte om jag tycker det är särskilt bra.

På söndag blir det premiärträning på Knutstorp. Blir skoj att se vad den går för, bara det inte blir regn. Någon annan som ska dit?
Jag ser fram emot det mycket!

Vi ses kanske där!

//Alex
Det blev succé på Knutstorp.. Tills det började regna :)



Dock trycktes det ut en del olja.. Vad kan det bero på?
Nu är bilen i garaget igen för att fixa bromsarna. Vi ska även fixa ett däck som höll på att krängas av vid en snurrning. Det blev ganska halt :)

Användarvisningsbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Hansen » sön 02 jun 2013, 22:18:27

Kan tänka mig att det va ruskigt kul när det va torrt :D inte så kul att köra mr2or när det regnar
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen

Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed » mån 03 jun 2013, 08:29:05

Tryckte den ut olja i vevhusventen?

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » mån 03 jun 2013, 10:18:59

Japp, ut genom vevhusventilationen. Kan det vara så enkelt som att vi hade för mycket olja?
Man blir ju lite orolig. Nu har vi nya CP-kolvar så det borde inte vara det.

Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed » mån 03 jun 2013, 11:53:31

Detta är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer som pressas till sin gräns på bana.
Får man fråga vilken vevhusventilation du har på bilen?
Är det endast det lilla originalrör på ventilkåpan? Eller har du gjort nått mer?

Nu har jag iofs mer effekt än du. Men och andra sidan pressar jag nog inte bilen lika hårt.
Jag har fått rekommendationer från dom som pressar dessa motorer att ta upp rejäl ventilation.
Framför allt i blocket/sumpen. Då du skapar ett så pass högt tryck där att återrinningen från toppen blir lidande.

Mitt tips är därför att du gör ett hål i sumpen, låt säga minst 20mm, Leder det upp till kannan du använder för att samla vevhusventilationen i.
Samt att du har minst dubbla flödet även från toppen från original. Detta löser problemen för dig.

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » mån 03 jun 2013, 12:06:49

Toyspeed skrev:Detta är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer som pressas till sin gräns på bana.
Får man fråga vilken vevhusventilation du har på bilen?
Är det endast det lilla originalrör på ventilkåpan? Eller har du gjort nått mer?

Nu har jag iofs mer effekt än du. Men och andra sidan pressar jag nog inte bilen lika hårt.
Jag har fått rekommendationer från dom som pressar dessa motorer att ta upp rejäl ventilation.
Framför allt i blocket/sumpen. Då du skapar ett så pass högt tryck där att återrinningen från toppen blir lidande.

Mitt tips är därför att du gör ett hål i sumpen, låt säga minst 20mm, Leder det upp till kannan du använder för att samla vevhusventilationen i.
Samt att du har minst dubbla flödet även från toppen från original. Detta löser problemen för dig.
Tack så mycket för infon. Det låter som att det är precis som du säger.
Det känns som något vi måste titta på snarast. Kopplar ni det till en behållare/oil catchtank eller det behövs inte efter modifieringen?

Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed » mån 03 jun 2013, 12:47:13

Jag har de kopplat till en catchtank.
Men de blir inte mycket i den om motorn kan ventilera ordentligt.

Beroende på vad du kör för bränsle kan du ju återcirkulera det till sumpen om du vill från catchtanken

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » ons 05 jun 2013, 15:18:14

Ok. Vi kör med Shell V power, så det borde kunna återcirkuleras.

Detta blir helt klart nästa projekt.

Det blir körning på Knutstorp på lördag igen. Någon annan som ska dit?
Vi hoppas att frambromsarna är på plats då.. Kommer spara mycket tid med det förhoppningsvis.

//Alex

Användarvisningsbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder » sön 16 jun 2013, 20:46:17

Bromsar på plats bak.. :)

Bild

Och ett ok på plats fram :))

Bild

Vi har nu EBC yellow stuff över. Se skick.
Ge ett skambud om någon är intresserad. Jag ska lägga det under sälj-tråden också. Detta är för oken som sitter på mr2 91-92. Ej för 93+.

Bild

//Alex

Skriv svar