Toyota mr2 banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Proberas skrev:Varför passar den ej då? Är de till 3sgte? För jag bytta ju till gen 3 tråg på min gen2 o de gick..
Det som ställer till det är att det inte finns något uttag för oljefiltret och inte heller några tryckventiler till oljepumpen. Finns det någon lösning på detta problem?

Någon som har någon länk till hur man på bästa sätt svetsar dit bafflar eller tror ni inte det behövs på 3:e gen? Med r-däck går det kanske utan bafflar men vill man leka med slicks vet jag inte riktigt om man vågar.
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Proberas »

Vad jag förstått håller lådan osv bra, Men drivknutarna är sköra. Jag har köpt ett par sådana här som jag ska sätta dit, Livstidsgaranti sa han :) http://www.chicoraceworks.com/gallery/a ... CV_kit_003 Gav 250 Dollar för de.
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av nsa »

paninder skrev:
Proberas skrev:Varför passar den ej då? Är de till 3sgte? För jag bytta ju till gen 3 tråg på min gen2 o de gick..
Det som ställer till det är att det inte finns något uttag för oljefiltret och inte heller några tryckventiler till oljepumpen. Finns det någon lösning på detta problem?

Någon som har någon länk till hur man på bästa sätt svetsar dit bafflar eller tror ni inte det behövs på 3:e gen? Med r-däck går det kanske utan bafflar men vill man leka med slicks vet jag inte riktigt om man vågar.
Vilken generation av 3s-gte är sumpen till för? Med tanke på att proberas bytte till gen3 tråg på hans gen2 så borde ditt tråg vara till gen 1 eller 4 som aldrig funnits i MR2? rätta mig om jag har fel.
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

nsa skrev:
paninder skrev:
Proberas skrev:Varför passar den ej då? Är de till 3sgte? För jag bytta ju till gen 3 tråg på min gen2 o de gick..
Det som ställer till det är att det inte finns något uttag för oljefiltret och inte heller några tryckventiler till oljepumpen. Finns det någon lösning på detta problem?

Någon som har någon länk till hur man på bästa sätt svetsar dit bafflar eller tror ni inte det behövs på 3:e gen? Med r-däck går det kanske utan bafflar men vill man leka med slicks vet jag inte riktigt om man vågar.
Vilken generation av 3s-gte är sumpen till för? Med tanke på att proberas bytte till gen3 tråg på hans gen2 så borde ditt tråg vara till gen 1 eller 4 som aldrig funnits i MR2? rätta mig om jag har fel.
Moroson är till gen2 och vi har ju köpt en gen3. Kan tänka mig att det inte är några problem att sätta på en gen3 sump på en gen2 men tvärtom är kruxet. Det verkar som att vi får sälja den. Hoppas någon är intresserad. Ska till garaget imorgon och tar då några ordentliga bilder.


Proberas, tänkte också på det men tror inte det behövs då vi inte kommer köra några fullgasstarter. För övrigt är jag fortfarande intresserad av ditt insug och MAP-sensor om det finns kvar :)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

Hur mycket vill ni har för tråget?

Jag har kört en del bana med gen2 och R-däck och inte haft några oljeproblem, men vi pratar ju inte om flera timmar i sträck då, utan max 15 minuter åt gången.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Cyrix skrev:Hur mycket vill ni har för tråget?

Jag har kört en del bana med gen2 och R-däck och inte haft några oljeproblem, men vi pratar ju inte om flera timmar i sträck då, utan max 15 minuter åt gången.
Tja! Vi köpte det för 3450kr inkl frakt/tull etc och fick det för cirka 1,5 veckor sen. Tar du den för 2900 så betalar jag frakten. Tycker du det är orimligt så ge mig ett bud. Det är tråkigt att tråget bara ligger och inte används.

Ha det bäst!
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

tjenixen!
Vi håller nu på att byta ut bromsarna.. Bromsarna vi ska ha är m030-bromsarna från Porsche 928. Vi hoppas att det ska vara lite kraftigare än de gamla..

Vi är också på väg att sätta in en 3:e gen. Tänkte höra ifall det finns någon som har någon erfarenhet av detta.
Vad exakt behöver man fixa på den gamla kabelhärvan? Som jag förstår det så är det inte helt plug and play. Är det bara in till databoxen som man behöver ändra om?
Några enkla tips? Vi hoppas få den på plats i slutet av veckan för att sedan kunna bänka den. Annars är den helt standard, förutom annat chips. vad borde vi sträva efter att få?

mvh
Alex
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

paninder skrev:tjenixen!
Vi håller nu på att byta ut bromsarna.. Bromsarna vi ska ha är m030-bromsarna från Porsche 928. Vi hoppas att det ska vara lite kraftigare än de gamla..

Vi är också på väg att sätta in en 3:e gen. Tänkte höra ifall det finns någon som har någon erfarenhet av detta.
Vad exakt behöver man fixa på den gamla kabelhärvan? Som jag förstår det så är det inte helt plug and play. Är det bara in till databoxen som man behöver ändra om?
Några enkla tips? Vi hoppas få den på plats i slutet av veckan för att sedan kunna bänka den. Annars är den helt standard, förutom annat chips. vad borde vi sträva efter att få?

mvh
Alex
Ta gen3 motorn komplett med härva och box så är det "nästan" plug and play.
Runt 300hk på veven vid 1,2 bar skulle jag gissa på.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Nu har vi bara kabelhärvan från gen 2. Är det ett problem?
Vad skiljer? Jag hade fått för mig att det bara är stiften till boxen som behövde justeras.
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Det verkar som det löser sig med kabelhärvan.. Det verkar inte särskilt svårt. På torsdag blir det till att åka och bromsa bilen.
Om man ska ha två inställningar, en på shell V-power och en på räcerbränsle, vad ska man då köra för räcerbränsle?
Vad rekommenderar ni och vad för typ av förbättring kan vi räkna med?

Ha det gott!
Skriv svar