Toyota mr2 banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av cheetah1 »

Om du PM:ar honom får han ett mail, men det hjälper ju inte om han inte sitter vid datorn..
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed »

Han är i Sälen denna veckan och åker skidor
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

Nu är jag hemma igen, men jag har inte fått något PM....

Telefon: 0727-278619
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed »

Se till att sparka igång den här häcken nu!
jag vill se eran framfart och plocka upp lite tips här och där för att förbättra chassi och banegenskaper.
jag har iofs ingen optimal bil för bankörning. Men ja vill ändå kunna ta den några varv och se vad de ger.
Det mesta är ju bytt för att kunna åka fort!
Dock kanske effekten är lite väl överdriven. man får väl skruva ner den så mycket man kan.. =)
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

vi försöker :)
Ska beställa smidda kolvar nu.. Ville bara öppna upp motorn och plocka ut kolvarna först för att se vad som egentligen hade hänt. Vi upptäckte något intressant.
3 av 4 kolvar hade sprickor. Värst var nog tvåan (vilket inte visade något på komp-testet). Fyran hade klarat sig. I vilket fall så hade cylindrarna klarat sig, så det var ju goda nyheter.
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Har sett att de flesta smidda kolvar har högre kompression. Kan man kompensera detta med en tjockare toppackning och vilken ska man isåfall välja? Finns ju en uppsjö.
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Zerocool »

Jag kör med wössner kolvar, fungerar utmärkt för mig. Och de är i original komp oxå
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Zerocool skrev:Jag kör med wössner kolvar, fungerar utmärkt för mig. Och de är i original komp oxå
Vart fick du tag på dem? Verkar inte vara alltför lätt att hitta.

Har kollat rundor nu och det verkar som många kör på 9:1. Vet inte om det är för att de kör större turbos och därför behöver mer "kick". Svårt att säga hur det blir med en ct20b. Jag är lite nojjig för att det blir för mycket om man ska köra på bana. Kan nog vara svårt att få det att hålla ändå.
Vad kör folk på för kompression här på forumet?

Lite konstigt att det är så svårt att få tag på 8.5:1 om nu det är bättre jämfört med 9:1.

Det här med tjockare toppackning har jag dock lagt ner. Inte särskilt många som talar varmt om det. Kanske att man kan justera det minimalt. Är cometic eller HKS the way to go?

Vill få beställt detta så fort som möjligt så man kommer ut på banan igen. Bilen börjar bli ruskigt rolig att köra :)
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

http://www.mr2australia.com/topic.asp?T ... hichpage=1

Någon som har mer info om den här bilen?

Tydligen laddar de 1,5 bar och använder en air to water intercooler. Skulle vara intressant att veta vilken.
Blir lite förvirrad, trodde inte de fungerade på en racingbil, utan att en air to air var att föredra om man ska köra fort under en längre period.

De använder sig också av en CT20B-R turbo. Någon som vet mer om den?

http://www.youtube.com/watch?v=5N2BR_Sh9D4
En liten video!
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av martenheller »

Jag vet absolut ingenting om den bilen, men fy för helvete vad fet den var!
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Skriv svar