Toyota mr2 banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Zerocool »

jag köpte kolvarna på fensport
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

paninder skrev:Tydligen laddar de 1,5 bar och använder en air to water intercooler. Skulle vara intressant att veta vilken.
Blir lite förvirrad, trodde inte de fungerade på en racingbil, utan att en air to air var att föredra om man ska köra fort under en längre period.
!
Jag körde oxå med water to air intercooler och det funkade riktigt bra, låg ca 20 grader över utetemp, vilket kanske är lite högre än med en luftkyld, men tempen låg väldigt stabilt där. Laddade 1,8bar på en HX35/40 Hybrid.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed »

Jag kör med en liknande variant av den A/W som killen på filmen, Och den funkar otroligt bra för mig.
Nu har jag iofs inte kört några längre lopp där man nöter varv på varv. Men när jag va och gatmappade den senast så hade vi 25-26grader ute
Och jag hade en stabilinsugs temp på mellan 37-40grader hela tiden.

För övrigt en jävligt ball bil de där. Finns de mer info om den nånstans?
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Var får man tag på en sådan? Vi har funderat på att sätta en i bagageluckan men känns som att det blir för långa rör. :/
Vilket bör man välja/undvika?

Jag har hittat killen på ett tyskt forum. Ska försöka få lite svar från honom, men hans engelska verkar inte så bra :) Ingen som är bra på tyska? :P

Cyrix, tack för paketet förresten! Mycket uppskattat!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed »

Jag ska se om jag kan hitta varifrån ja beställde min.
Jag har monterar min i vänster bakskärm. tryckt in den mellan torped och stötdämpartorn.
Luftfiltret har jag under IC´n så det blir avskärmat perfekt.
jag har 15cm tryckrör mellan turbo och ic, och sen ca 40cm tryckrör mellan ic och spjäll.

Blir riktigt bra!
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

Hoppas grejerna kommer till användning:)

Ett par bilder på hur jag monterade IC grejerna i min bil:
Bild
Bild
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed »

Intressant. Vad är anledningen till att du vände på turbon?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

Toyspeed skrev:Intressant. Vad är anledningen till att du vände på turbon?
Tyckte det passade bättre så, lättare med plats för luftfilter mm.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Toyspeed »

Ja. Luftfiltret är ju knöligt som fan att få in under IC´n.
jag satt själv och funderade på att vända turbon nu när ja ändå höll på.
Av nån outgrundlig anledning så vända ja den INTE... känns som lite dumt faktiskt nu när ja tänker lite till =)
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Jaa, det hade varit fint att få reda på var du beställde den.. Och om den var komplett.
Måste nog beställa den omgående om vi ska hinna få den på plats innan nästan träning i slutet av månaden.

Vet ni om man måste bromsa om bilen om man bytar kolvar förresten? Och skulle en W/A intercooler påverka?

Roligt att se hur du löste problemet cyrix. Har du fixat ett annan lösning mot gasspjället också?
Skriv svar