Celica "original" banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
anemyr
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 09:38:27
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1991
Ort: Vimmerby

Celica "original" banbil

Inlägg av anemyr »

Projekt på jobbet Tävling på Mantorp med den i Maj

Här hämtar vi objektet.
Bild

Bilen gick dåligt på en cylinder.
Hittat felet.

Bild

Passar på att fixa till toppen oxå

Bild

Bygga lite bur i den.

Bild

Omlack

Bild

Dekaler

Bild
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica "original" banbil

Inlägg av Glenn »

vad ska göras åt väghållningen ? ..iaf byta till nya grejer antar jag ?

Minns f.ö reportaget om när opelklubben körde superstage och snabbaste bilen var nån gammal skruttig kombi som användes som bruksbil, men han hade precis bytt alla stötdämpare :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
anemyr
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 09:38:27
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1991
Ort: Vimmerby

Re: Celica "original" banbil

Inlägg av anemyr »

Letar fakta om just camber o toe vinklar.
Så man kan få en bansetup på den.

Tips?
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Celica "original" banbil

Inlägg av haank »

Tror de som är riktigt seriösa har olika setuper på olika banor. Men de är vel alla justeade på ungefär samma sätt.
Banorna går vel oftast (alltid?) med klocks det betyder ju att det är vänster framdäck som slits ut. Viktigaste inställningen skulle jag tro är mycke neg camber på det däcket.
http://rejsa.nu/arkivet.asp endel läsvärt om ni inte redan läst det reda´n.
På bilderna ser det ut som att ni är en däckfirma så har vel förmodligen riktigt bra koll på vad olika hjulvinklar betyder annars står det riktigt bra där hur hjulvinklarna påverkar köregenskaperna...

Jag har tänkt testa några timeattack körningar till sommaren och då med följande inställningar.
ca
-2.5 camber fram
-2,0 camber bak
1mm toe ut fram (bättre instyrning)
1mm toe in bak (stabil bakända, bilen upplvs mindre orolig)
caster fram får bli original lutningen.

hoppas de kan va till nån hjälp.

har aldrig toe out bak på bilen, då kan man bromsa bilen till överstyrd sladd eller va man ska säga
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica "original" banbil

Inlägg av Fnys »

Intressant projekt, kommer att följas!
Plocka bort dom 5 svarta plastskydden i grillen så har du lättat den några gram till ;) ...fast om du gör det så kommer det se ut som bilen har "blodad tand" då jag gissar att dom fortfarande är röda, hehe.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica "original" banbil

Inlägg av Hornlund »

Ser riktigt bra ut, kul att ni lackat bilen & gjort den snygg också.
Ang. hjulvinklarna är det nog camber som är A & O. Men några konkreta tips har jag inte, själv tittade jag lite på Lotus Elise till min MR2 & diskuterade lite med en mer kunnig på området över vad som kunde tänkas funka. Men det blir annat med en bil med drivningen fram & annan viktfördelning.

Hör med Toyrace här på forumet, har för mig de kör tävling med en ST182. Så kan du säkert få några värdefulla tips!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar