Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av Glenn »

Enl google kan "UNEF" betyda "Extra-Fine Thread Series a designation for a series of Standard Unified Screw Threads (ANSI B1.1)"

Så fingäng då, nåt japanerna brukar ha dille på.

Däremot har jag aldrig hört nåt annat än att M'et i M6 osv skulle betyda nåt annat än just "Metric" :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av Dale »

Tnx Glenn. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av Stigge »

cheetah1 skrev:Är det nån som har nåt intelligent förslag på hur man kan fästa toppstagen i bågen? Plåtskruv gick icke, materialet i bågen är så hårt att det maler sönder gängorna. Kan det månne vara möjligt att gänga med nån fin maskingänga och dra i en rostfri skruv? Det är 2-3mm tjockt rostfritt stål.

Ursäkta alla mellanslag, min telefon verkar ha fått en knäpp...
Borra och sätt dit en popnut eller popmutter.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av Glenn »

är det 2-3mm RF kan man ju lika gärna gänga direkt i det som att sätta i popnuts.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av cheetah1 »

Nu kom det iaf svar från transportstyrelsen (min fråga längst ner):
Hej Christian !!

All belysning p¨å en bil skall passa in under en kategori. Lamporna du nämner klassas ion som posituiopns-/parkeringsljus och då säger bestämmelserna att sådann inte får sitta längre in än max 40 cm från bilens ytterkant och det skall vara minst 60 cm mellan dem. Det är alltså placeringen som de "faller" på.
"Dekoratonsbelysning" (ej nödvändig belysning) godkänns inte.

Med vänlig hälsning

Supportenheten
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen
Box 267
781 23 Borlänge
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503


Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)

Fråga: Frågan är helt enkelt som följer: Får man ha extraljus med parkeringsljus
(så kallat effektljus) i, och finns det isåfall några särskilda krav att beakta? Jag
har sneglat lite i författningssamlingarna, men jag blir inte klok på det. Med
tanke på antalet bilar som kör omkring med det borde det väl inte vara helt olagligt,
men det kanske är nåt special som gäller?

/Cristian
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av cheetah1 »

Jag är inte riktigt nöjd med bågen, svårt att få till det bra, och jag har inte verktyg till att montera rivnuts till toppstagen och plåtskruven som följde med har lossnat på alla utom en lampa, dessutom sitter inte bågen stadigt. Jag vill dock ha extraljus, så är det nån som känner om det finns nåt modellspecifikt extraljusfäste man kan använda sig av, eller annat lämpligt fastsättningssätt. Plåt bakom regplåten funkar nog inte, för kofångaren sitter en bra bit från krockbalken, och är i sig alldeles för vek för att hålla tre extraljus.

Bågen finns i en separat säljesannons om nån skulle vara intresserad.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av cheetah1 »

Okej, jag ändrade mig, eller snarare så insåg jag väl, efter visst tjat från nära och kära, att jag aldrig skulle kunna sälja en båge till en väldigt specifik bilmodell som jag dessutom hade borrat i, så istället letade jag runt efter nån som kunde hjälpa mig att komma på en bra lösning för att få fast den ordentligt. I slutänden blev det plattor i rostfritt stål som sitter med 4 M6 med stora karosseribrickor på undersidan i kofångaren (se bild).

Utöver det har jag idag kopplat elen till extraljusen, så jag bifogar ett par action shots med extraljusen tända.

Skickar också med en bild på mitt nymålade drag, svart hammarlack med hammareffekt (jag ville helst ha mattsvart, men det var tvärslut överallt). Blev ganska snyggt, särskilt jämfört med rosteländet som var innan. Har även tänkt dra på ett lager på monteringssatsen, bogseröglorna och fästöronen på bågen, men vi får se om jag hinner med det. Måste även städa bilen invändigt...

Tid är bokad på torsdag-fredag för Ditecbehandling. Efterbilder utlovas.

Åsikter mottages tacksamt, särskilt positiva såna. ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av Glenn »

Fästplattorna var väl nice, men varför i hela helsefyr satte du skruvarna med muttersidan uppåt ? var det svårt att komma åt under eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Inlägg av cheetah1 »

Svårt är dagens underdrift. Försök få på plats en stor tung (relativt) karosseribricka, hålla kvar den och sen få dit en mutter med enbart ena handens pekfinger och långfinger. Jag lovar att jag inte ville ha det sådär, men det gick helt enkelt inte på nåt annat vis. Å andra sidan syns det bara om man går nära och tittar, dom sitter bakom lamporna.
Skriv svar