Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Insuget är monterat

Inlägg av superphilip »

cheetah1 skrev:Jag kan nummer 7! :lol: Tämligen säker på att det är spolarvätskan som ska kopplas till motorhuven. ;)
Jotack, min polare idiotförklarade mig när jag frågade honom ;)
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Ett par frågor, hjä

Inlägg av superphilip »

Jag har nu löst alla utom tvåan :clap:

Dock har jag hittat två till kontakter!? som jag inte vet var dom ska sitta.
Bild

Alla dom tre kontakterna har jag ingen aning om var dom ska sitta. Kollar jag på gamla bilder ser det ut som att den stora vita inte ska sitta nånstans? Hjälp mig nu :)
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstart!]

Inlägg av superphilip »

Update!

Jag har nu gjort ett försök till uppstart! Motorn gick runt lätt och fint och inga missljud! Dock startar den inte, då det inte var någon gnista! :O ÄR någon av dom tre kontakterna till det? Vad annars kan det vara? Fördelaren ska fungera;)
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Försök till uppstar

Inlägg av Jonte »

Ingen av dina tre kontakter på bilden har med tändningen att göra. Den blåa ska in där den gula pilen pekar(ganska bökig att komma åt), den stora vita är ej inkopplad i min gt4a heller och den där lilla vita minns jag inte vars den ska :-)
Har du pluggat i den stora kontakten under fördelaren? (vit pil) Kolla så att du har kopplat in tändspolen rätt?
Har du noll gnista eller sparkar den till ibland?

Bild
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Försök till uppstar

Inlägg av superphilip »

Jonte skrev:Ingen av dina tre kontakter på bilden har med tändningen att göra. Den blåa ska in där den gula pilen pekar(ganska bökig att komma åt), den stora vita är ej inkopplad i min gt4a heller och den där lilla vita minns jag inte vars den ska :-)
Har du pluggat i den stora kontakten under fördelaren? (vit pil) Kolla så att du har kopplat in tändspolen rätt?
Har du noll gnista eller sparkar den till ibland?

Bild
Hmm okej, då kopplar jag in den blå där då, tack för bilden!

Den stora kontakten till fördelaren är inkopplad och det är noll gnista alls. Jag har inte kopplat ur tändspolen så den borde vara rätt :) tack för hjälpen
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Försök till uppstar

Inlägg av Glenn »

Du har inte ryckt/haft sönder den där stora säkringen till tändsystemet ? ..eller var den till EFI ? hmm..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Försök till uppstar

Inlägg av superphilip »

Glenn skrev:Du har inte ryckt/haft sönder den där stora säkringen till tändsystemet ? ..eller var den till EFI ? hmm..
Hmm, den stora säkeringen som sitter på säkringsdosan som det står EFI på? Nej det har jag inte, har inte rört den. Dock är det ström fram till tändspolen om man mäter på kablen som går in till den. Var är nästa ställe man kan mäta?
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Försök till uppstar

Inlägg av superphilip »

Idag när jag var ute och pillade med tänningen hände något mindre kul. Tändspolen började brinna. Tänningen va på och det började brinna ifrån tändspolen :(
Jag testade även med en annan spole och samma sak där, dock bröt jag strömmen när jag kände den blev varm.

Bild

Någon som vet vad det kan vara? Kan det bero på jordfel? Felkoppling? Isåfall var?
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av superphilip »

Update!

Jag började felsöka och klia mig i huvudet när jag av misstag kollade diagnosuttaget på min Gt-i och såg att bredvid den sitter där en tom kontakt som heter IG. Jag gick tillbaka till gt4an och såg då att i min var där en kabel ikopplad som nådde precis dit som jag hade satt i under monteringen. Jag kopplade ur den och vips! så var det gnista :D btw vad är IG kontakten och den jag håller i till egentligen?

Bild

Då var det dags för ett försök att starta bilen!
Och den gick igång efter en stund men dog lika fort. Sen startade den igen vilket jag fick med på film!



Hur gör man en länk till youtube?

Så, jag misstänker att det har någonting med bränslet att göra. När jag vrider om tändningen så hör jag inte någon bensinpump. Hur mycket ska den höras? Vad annars kan det vara för fel? Det är fortfarande två kontakter som inte är ikopplade. Den lilla vita jag har på bild samt en som sitter torpedväggen på kamhjulens sida, svart. Kan det vara någonting som är fel där?

Hjälp uppskattas då jag är riktigt sugen på att ha igång bilen nu :D
Senast redigerad av Fnys den tis 07 jun 2011, 16:46:56, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Svar: Klistra endast in ditt youtube-ID innanför [youtube]-taggarna. Ex. [YouTube]3m17mZ7N_8U[/YouTube]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av Glenn »

glömmer man LMM-kontakten gör den exakt så, fast jag antar att det inte är så i detta falet.

IG låter ju som Ignition nånting rent spontant sådär.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar