Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Testkörd!]

Inlägg av Pugho »

Om ingen har svarat på vad IG- är för något så kan jag tala om att det är en varvräknarsignal. Har för mig att den är kopplad direkt till tändspolens minuspol. Det kanske förklarar varför du inte har fått nån gnista.. :)
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av amby »

Har du sparco mattor? Det hade min med.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av superphilip »

amby skrev:Har du sparco mattor? Det hade min med.
Sparco? Om det var så väl! Det är biltema, jula eller nåt sånt annat skit;)
Dom var i den andra celican jag köpte haha

Har kört ca tio mil idag, update kommer innan kort och den går inte jättebra...
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av superphilip »

Som jag tidigare nämnde så var jag ute och kände lite på bilen. Följande problem:

Hur luftar man kylsystemet?

Och nu det jobbiga....på tredje, fjärde, femte och ibland andra växlen så misständer den, typ spikar. Jag vet inte riktig hur man ska förklara det, det händer bara på fullt ladd. Den tappar effekten helt typ hinner inte med att tända. Vad kan det bero på? Vakkumläcka? tänkte köra in imorron och köpa nya tändkablar, fördelarlock, rotor och tändstift. Snälla hjälp mig nu! Är så nära!:D När den väl går så går den som den ska.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av Glenn »

har du gjort det uppenbara, startat den med kall motor utan kylarlock och låtit den ha ett par termostatöppningar ? ..Det brukar räcka för de flesta bilar, även om det finns några få som har bökigare procedurer.

angående det andra, det är inte just så att den knackar då, och knackdensorn reagerar med att dra ner tändningen ? ..Det är tämligen tydligt på gen3 iaf, kör jag min ST205 på 95 oktan är det typ bara att glömma fullgas, då går den som en påse nötter..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av superphilip »

Så, nu är det så att det inte alls vill. Jag ska beskriva problemet så bra jag kan.

Jag blev "klar" med bilen för några dagar sedan så jag har ju varit ute och kört med den. Men vid fullt gaspådrag gick bilen inte alls. Det är svårt att förklara men är ungifär som att den inte hinner med att tända, tappar ladd eller spikar. I övrigt gick bilen precis som den skulle.

Nästa problem jag märkte var att så fort jag stängde av bilen, alltså inte på tomgång utan med tändningen av, så läckte bilen kraftigt under. Den översta kylarslangen såg ut som en ballong så jag tänkte att det är säkert luft i systemet som inte kommit ut. Därför lät jag den bli kan och trycket försvann då. Notera att bilen låg i perfekt temp hela tiden. Jag såg även var den läckte på ett ungifär. Om man sitter i bilen är är det på insugets vänstra sida, precis vid vakuumklockan ungifär. Dock hitta jag inte källan men misstänker att det är vid torpedväggen där värmepaketet går inte som den läckte.

Iallafall så startade jag bilen och lät den gå på tomgång tills den blev så var så termostaten öppnade (fyllde på vatten efter hand). När den gått kanske i tio minuter och det såg bra ut så skulle jag stänga av bilen. Den gick då plötsligt upp i varv (1500 rpm kanske) och sedan dog den.

Jag försökte starta bilen men det gick lite trögt innan den kom igång. Tänkte då köra in i garaget då jag stod ute med kom 10 meter sen dog den igen. Sen startade den, dog, startade gick en liten liten stund sen dog den igen. Sen lyckades jag få igång den så pass mycket så jag kom in i garaget men sedan dog den igen.

Jag påbörjade att skruva av men märkte sedan att slangklämman mellan IC och turbo inte var spänd och hittade då problemet till laddet (är säker på detta då den gick som den skulle, jag hade av icn och sen började den klydda som beskrivet ovanifrån). Jag tog iallafall av stiften och komptestade. 12-12.5 på alla cyllindrar.

Jag skruvade ihopa bilen och testade igen. Den går igång ibland, stadig en liten stund på tomgång men dör efter ca 4 minuter. Minsta lilla gas och bilen dör direkt. När den håller på att dö så går även kammarna baklänges(!?) Film på detta så fort youtube slutar klydda. Obsarvera att bränslepumpen inte gick på originalkopplingen så jag har dragit egna kablar till den, om det skulle vara problemet.

Jag har nu försökat att beskriva problemet så noga som möljligt och hoppas ni kan hjälpa mig då jag inte har en aning om vad felet kan vara.

Jag skapade även en annan tråd där jag skrev att jag är beredd att betala för att någon av er erfarna mekkare kan komma hit och hjälpa mig och det är jag fullt seriös med. PMa vid intresse.

Tack på förhand
/Philip
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av superphilip »

Här kommer filmen : http://www.youtube.com/watch?v=cX5ZSNPYPXI
Där jag lyser med lampan läckte kylarvattnen nånstans.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av JohanRocker »

Glenn skrev:har du gjort det uppenbara, startat den med kall motor utan kylarlock och låtit den ha ett par termostatöppningar ? ..Det brukar räcka för de flesta bilar, även om det finns några få som har bökigare procedurer.

angående det andra, det är inte just så att den knackar då, och knackdensorn reagerar med att dra ner tändningen ? ..Det är tämligen tydligt på gen3 iaf, kör jag min ST205 på 95 oktan är det typ bara att glömma fullgas, då går den som en påse nötter..
Vadå finns inte 98 eller 99 oktan soppa hos dig? fy fan 95 är ju rena skiten! inte ens en Toyota Yaris rullar ju bra på det! du tjänar väl pengar st205an e väl för fan gjord för 98! äldre turbo bilar ska fan inte gå på skit soppa! :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av Glenn »

Jag har bara tankat 95 en gång och det var när macken inte hade 98 och jag typ hade slut på soppa, dum ide.. tankade tyvärr full tank och bilen gick ohemult dåligt, efter att halva tanken var slut tankade jag i 98 och då gick den lite bättre men hackade fortfarande på fullgas..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är k

Inlägg av JohanRocker »

Glenn skrev:Jag har bara tankat 95 en gång och det var när macken inte hade 98 och jag typ hade slut på soppa, dum ide.. tankade tyvärr full tank och bilen gick ohemult dåligt, efter att halva tanken var slut tankade jag i 98 och då gick den lite bättre men hackade fortfarande på fullgas..
okej! så var min st185 den rullade på 95 gick as illa! jag hade tomtank så vart 98 direkt! nu kör jag 99 då 98 förvinner från våran stad snart!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Skriv svar