Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av superphilip »

Glenn skrev:glömmer man LMM-kontakten gör den exakt så, fast jag antar att det inte är så i detta falet.

IG låter ju som Ignition nånting rent spontant sådär.
Vad är LMM-kontakten? Och var sitter den? Den stora svarta kontakten går till acn, kan den spöka till det, då jag har plockat bort acn? Den lilla vita kontakten är inte inkopplad på min gt-i så antar att den inte ska vara inkopplad heller
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av Glenn »

LuftMängdMätare, jag har glömt att ansluta den ett par gånger och fått just den reaktionen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av superphilip »

Det står jättestill nu då jag verkligen inte kan hitta felet. Jag har testat tre olika main relay med det fungerar inte. Jag har mätt strömmen till bensinpumpen och där är ingen ström (däremot är det ström till soppamätaren). Så vitt jag vet så är där ingen "vanlig" säkring, inte vad jag har hittat iallafall.

Alla förslag mottages!

Mvh Philip
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av amby »

Du har inget gammalt larm som ligger och spökar...En gissning
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av KelMer »

superphilip skrev:Det står jättestill nu då jag verkligen inte kan hitta felet. Jag har testat tre olika main relay med det fungerar inte. Jag har mätt strömmen till bensinpumpen och där är ingen ström (däremot är det ström till soppamätaren). Så vitt jag vet så är där ingen "vanlig" säkring, inte vad jag har hittat iallafall.

Alla förslag mottages!

Mvh Philip
Hej

Du har inte glömt att jorda LMM, blev exakt samma när jag stardade Mv6 första gången, Ecu:n känner inte av att motorn är igång å kapar då bränsle tillförsen när tändningen går tillbaka till "on" eller vad det nu står, fick söka ett tag å läsa diagramet för elen, men tillslut hittade jag jorden för LMM och när den var jordad så gick det som en dans!!!
Hära är filmen
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Uppstartad! FILM!]

Inlägg av superphilip »

Jag testade att jorda LMM-mätaren genom att bara sätta en jordkabel till chassit på bilen men det hjälpe inte, dock hade vi inte samma symptom då min bil inte fick något bränsle alls, den var stendöd. Jag mätte som sakt strömmen till bränsepumpen och där va ingen ström, inte heller till bränslerelät. Jag testade tvångsmata bränslepumpen och då startade bilen direkt.

Så nu har jag gjort en sneakvariant och kopplat bränslepumpen till AC kontakten (då jag plockat bort ACn) så den går igång när jag vrider om tändningen. Vet dock inte vilka bieffekter detta har (det sitter ett relä och en säkring på min koppling jag gjort).

Iallafall, bilen startar och skulle testköras. Den går upp i arbetstemperatur och inga mekaniska missljud (YES!!!) dock så går bilen väldigt dåligt, tändningen är inte helt perfekt ställd men det känns inte som det är problemet. Det är inte heller nån tendens alls till tomgång. Det är tomgångsmotorn som sitter på trottelhuset väl? Den går att justera, kan det ha med saken att gör vid tomgången?

Sen så har jag fördelarlock från en gti 16v, kan det ha betydelse? Lock går även att vicka på 4-5 mm. Tändstiften är fina för övrigt.


Hjälp skulle uppskattats då jag verkligen vill köra denna till Vallåkra!:D
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Testkörd!]

Inlägg av superphilip »

Igår när jag skulle göra ännu ett testförsök så märkte jag att den läckte väldigt mycket olja, så hela gårdagen ängnades åt att skruva av tryckrören o byta packning då alla packningar jag användt (helt nya) var sönder, jävla skitebay....

Iallafall, så idag tog jag av trottelhuset, såg att en slang var halvt av samt att ett hål precis till höger i insuget var igentäppt med sot. Efter det så startade den och gick hur fint som helst:D Så jag gjorde en testrun...

ÄNTLIGEN :D Detta är första gången jag har fått åka/köra/känna hur gt4an är, fyfan vilken underbar känsla att få köra den efter 7 månaders meck! Helt underbart, dock när jag kom in såg jag att den läckte vatten så det blir till att laga det imorron och sedan köra runt på freda o känna på bilen;)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Testkörd!]

Inlägg av Fnys »

Jättetrevligt att läsa! Kul att du fått igång GT4'an :thumbup:
Vet du vad vattenläckan beror på? Har du lust att summera vilka delar du bytt ut mot original på bilen?
Hur gick det med supravingen?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-Toyo ... _862wt_939
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Testkörd!]

Inlägg av superphilip »

Fnys skrev:Jättetrevligt att läsa! Kul att du fått igång GT4'an :thumbup:
Vet du vad vattenläckan beror på? Har du lust att summera vilka delar du bytt ut mot original på bilen?
Hur gick det med supravingen?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-Toyo ... _862wt_939
Kul att ni gillar läsningen:D

Vattenläckan berodde på att slangen som sitter mellan oljekylaren o rören hade spruckit, så jag har satt dit en ny med värmesköld så det är tätt nu :) skulle köra lite idag men försäkringsbolaget var inte öppet idag så det får bli imorron, längtar som faan.

Supra vingen kommer;) o snart förhoppningsvis

Vad menar du med att sumera ihop det jag har bytt mot original?
Jag har bytat:
Kylare - ej original, alukylare stor
Toppapacking - ej orignal, stålpackning
Alla bultar - ej original, rostfria insex
Topplocksbultar - ej orignal, ARP
Oljefilter - orignal
Kamrem - ej original
Två givare - orignal, svindyra på toyota...

Det är väl i princip det jag har bytat som jag kan komma på på rak arm, var det det du ville veta?
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Testkörd!]

Inlägg av superphilip »

Eftersom att försäkringsbolaget inte hade öppet idag vågade jag inte på mig att köra några längre rundor. Dock så har jag polarerat och fottat;) Detta avslutar Steg 1 av detta projekt! Steg 2 hoppas påbörjas innan Vallåkra!

Här kommer bilderna (är ingen mästerfotograf!)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Var så goda!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar