Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Ibland gör man helt galna saker.
Så galna att man nästan förtjänar att åka dit big-time.
Och vem vet? Det kanske jag har gjort?

För igår shoppade jag bil. Igen.
Frun var väl sådär lagom förvånad att jag spontanshoppade bil. Igen.
Det händer titt som tätt. Hon är van, så sett.
Men den här gången lyfte hon faktiskt ögonbrynen en smula extra. Å andra sidan så skiljer sig den här gången en hel del från tidigare spontanshopping.

För nu har jag, för första gången någonsin, shoppat bil utan att kontrollera den mer än optiskt.
Och endast utvändigt till på köpet, eftersom dörrarna var så fastfrusna så att de lika gärna kunde varit fastsvetsade.

Så det enda jag sett av interiören är det jag kunde ana i skenet av min ficklampa, där jag stod utanför bilen och lös in. Kvällstid, runt klockan 18-19-tiden. Ni vet ju vilket fint kvällsljus som vintern bjuder på då. Särskilt mitt ute i skogen.

Startat upp? Nix.
Provkört? Skojar ni?

Som tur var, var motorhuven öppen, så en ren optisk bedömning av motorn var åtminstone möjlig. Det lilla jag kunde bedöma av det var att allt såg bra ut.
Rent, snyggt och med bakgrund av alla servicekvitton (kamremsbyte, oljebyten, nytt batteri och en hel del till) så verkade den både vara välservad och välskött.
Dessutom hade ägaren tänkt till och inte snålat med glykolen, så att motorn garanterat skulle klara sin djupfrysta vinterdvala utomhus.

Karossen ser helt ok ut. Det jag kunde bedöma var att den var fri från rost och såg bra ut.
Inte perfekt, men bra. Nu bävar jag för att tvingas revidera den åsikten när bilen kommer in i värmen och jag får lite bättre belysning att kika över allt.

Någon tidigare ägare har dekaltrimmat bilen. Och det är inte smakfullt gjort direkt.
Got to go!

Så - vad föranleder en att hoppa i galen tunna och köpa grisen i säcken?
Jo, ni som var med på det gamla TCS-forumet minns kanske diskussionen om Celica Coupé?
Denna tråd för er som missat den:
http://toyotaklubben.se/viewtopic.php?t ... lig+celica

Och utan att vara synsk fattar då nog var och en varför jag shoppade loss på en Celica utan att ens ha öppnat bilen, än mindre startat den.
För detta är just den bilen som jag refererar till i tråden på det gamla forumet, länkat ovan.

Tillfället dök upp, och dessutom var det så billigt att jag inte kunde motstå det.
En rad olika omständigheter gjorde att säljaren verkligen bara behövde bli av med bilen. Att jag inte kunde provköra den gjorde dessutom att priset blev än mer fördelaktigt än det redan relativt låga priset.
Då ingick dessutom helt nya oanvända dubbdäck! Tjo-hooo!

Ibland ska man ha flyt, men å andra sidan vet jag ju inte vilka överraskningar som väntar mig!
Måste dock tillägga att intrycket av säljaren är enbart positivt. Jag har handlat en hel del med bilar och köpt bilar som plockgodis emellanåt och aldrig har jag stött på någon som varit så uppriktig och angelägen om att jag blev nöjd som denna gång.

Eftersom bilen för närvarande står där den står har jag inga bilder på den. Än.
Men idag fick jag en garageplats med ordentlig tvätthall i samma lokal (vårt garage hemma på tomten är redan fullt och jag hyr redan ytterligare ett garage åt Porschen), så det kom verkligen väl till pass. Där kommer Celican att få stå ett tag i alla fall.
När jag väl får hem den. Hm ...

Nåväl, någon bild finns ännu inte, men för att stilla er nyfikenhet en smula i alla fall så Googlade jag efter ett likadant exemplar.
Min bil ser exakt likadan ut, men har andra lättmetallfälgar och hemska dekaler över sig.

Bild

Jag är den förste att hålla med om att designen mest känns mysko.
I bästa fall fulsnygg. Men ovanlig är den ju, utan tvekan och det var väl därför jag shoppade loss utan att tänka riktigt.

Att bli fortsättad ...

PS.
Jag slapp faktiskt sova på soffan och frun talar med mig fortfarande ...
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av grusmacka »

Hahaha! :)
Ja det låter uppenbarligen som att du hade goda förutsättningar till prutning. Hoppas det visar sig vara ett bra köp!
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Rastaman »

Häftigt, har aldrig sett någon coupe live.
Vore kul att se lite bilder när du lyckats bryta dig in i bilen och forsla hem den :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Fnys »

Mr Dezent skrev: Så - vad föranleder en att hoppa i galen tunna och köpa grisen i säcken?
Jo, ni som var med på det gamla TCS-forumet minns kanske diskussionen om Celica Coupé?
Denna tråd för er som missat den:
http://toyotaklubben.se/viewtopic.php?t ... lig+celica
[/size]
Min gamla tråd! :D
Ägnade bra många kvällar efter att jag skrivit första posten att försöka ta reda på mer info om just Celica Coupé (st184? ...eller det kanske vad caben).
Jag har faktiskt fått sett en också och den är precis som du säger: fulsnygg (fast med stort FUL) ;)
Den har dock ingen vinge men samma hemska baklyktor.

Nu vill jag veta allt om den här bilen! Är det en ST-i eller eller GT-i? vilken motor sitter i, 2.0 eller 1.6?
och framförallt.... Vill du köpa helt oanvända, nya gasdämpare till bagageluckan??? :D
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 586#p24586
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev: och framförallt.... Vill du köpa helt oanvända, nya gasdämpare till bagageluckan??? :D
Bild
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av SHySwe »

Jag var inte med på gamla forumet, så jag förstår kanske inte tjusningen och det unika?
Summera vad som är unikt, så kanske jag vill tipsa om en skrotad sån med 2.0?
Dvs om det alls är en sån jag sett?
Annars var köpsättet "engagerat"! :thumbup:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Det har helt klart tillverkats en hel del exemplar av den här karossmodellen, men vanlig är den inte. Särskilt inte i Sverige, eftersom denna karossversion aldrig såldes här.
Det är en vanlig Celica i ren teknisk bemärkning.

Det, för våra breddgrader, unika är dock karossen.
Här är ju Celica nästan helt synonymt med Liftback-modellen.

Lite mer Google-bilder för att visa skillnaden, denna gången i profil.

Celica liftback (Gissningsvis 99% av hela Sveriges ST18X-bestånd):
Bild

Celica Coupé (HT):
Bild
Bild

Har du sett en sådan på en skrot så är det bara att gratinera. Ovanlig spot, utan tvekan.

Ursprungligen var det ju tvärtom. Då var ju coupéversionerna mer vanligt förekommande än Liftback-versionerna.
Lite Celica-porr:

Bild
Bild

Men från tredje generations Celica blev det precis tvärtom.
Plötsligt var det Liftback som gällde, nästan fullt ut.

Bild

(Här ser jag att jag kanske är ute och reser med begreppen? Jag fick för mig att liftback-modellerna kallades fastback? Och eftersom de benämner coupén som 'Sport Coupé' så kanske jag borde skriva Celica St182 SC hädanefter snarare än HT (Hardtop, eftersom karossen egentligen är densamma som cabrioletversionen, min fria tolkning)? Hm ...)

Fjärde generation följer samma spår:
Bild
Bild

Femte generation = ST18X-generationen, vilket tråden ursprungligen handlar om.

Och sjätte generation finns givetvis även den i både Liftback och coupé-version.
Bild
Bild

Sista generation, alltså sjunde generations Celica, fanns väl (vad jag vet) aldrig som coupé, där coupé nu syftar på den karossform vi diskuterar i denna tråd.

Coupéversionerna är betydligt mer vanliga i Japan och USA.
Men i Europa vågar jag nog påstå att de är riktigt, riktigt ovanliga och misstänker att det lär förbli så.
Estetiskt är de ju inte så vackra direkt. Det är jag den första att hålla med om.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av amby »

OOooo... Den sista där coupé-version av st202 har jag aldrig sett innan.Men inte skit snygg.. Ser lite ut som en evo
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Hornlund »

Härligt, det är så roligt att höra att de är fler som är någorlunda funtade som en annan. Jag hade med andra ord gjort precis samma sak om jag stöp på något liknande & hade möjlighet att ordna ett extra husrum!

Det ska bli spännande att se när du börjat syna nyförvärvet i sömmarna. Får hoppas din magkänsla lett dig till ett fint exemplar, utan allt för besvärliga överraskningar. Men oavsett vad, så har du lagt vantarna på en för våran marknad, unik modell :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Fnys »

amby skrev:OOooo... Den sista där coupé-version av st202 har jag aldrig sett innan.Men inte skit snygg.. Ser lite ut som en evo
Visste inte heller att den fanns. Den verkar också ha andra bakljus (precis som st18X), tror dom är likadana som på caben:
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar