Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Egentligen är entusiasttermen "M3-speglar" lika felaktig som den påhittade benämningen "Viper-ränder" etc.

Alla förknippar speglarna med M3 E36, vilket förvisso inte är så märkligt.
Men som påpekat fanns de redan på BMW 850, som i sin tur lanserades tre år innan M3 E36.
Dessutom fanns likvärdiga speglar som original MSport-tillbehör till den gamla BMW M5 E34, som kom redan 1989.

Visst finns likheten med "M3"-speglarna där, men jag tycker personligen inte att det är plagiat rakt av.
Designen skiljer sig en hel del faktiskt.

Vad gäller Celican kan jag säga att det blir till att sälja den.
Utan att gå in på detaljer så har jag insett att jag saknar den tid och det engagemang som Celican faktiskt förtjänar.
Listan på bilar som "går före" är tyvärr alltför lång ...

Nu finns även en saluannons på bilen.
Nappar ingen här så blir det Blocket, med risk att bilen hamnar hos en icke-entusiast.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Jag brukar inte hålla med Gert Fylking, men får väl åtminstone stämma in i hans karaktäriska "Äntligen"!
För äntligen kan jag köra runt i Celican utan att behöva skämmas alltför mycket.
Idag lånade jag frugans hårtork och tog väck det sista av dekoren. Det var det värt! I mina ögon blev det en fruktansvärt mycket snyggare bil utan all dekalhysteri!

Konturer efter dekalerna återstår, men försvann dock helt om man tog i lite extra med varmt vatten.
Räknar därför med att de försvinner helt då jag går över hela bilen med rubbing och några lager vax.
Men det blir morgondagens arbete.

Hornlund:
Du undrade lite kring vingen.
Jag har kikat på den och det mesta tyder på att det är en eftermarknadsvinge.
Finns i alla fall inte någon som helst Toyota-märkning på den.

Nåväl, pics efter avslutat dagspass med Celican.
Hur eländigt det såg ut innan finns att beskåda på sidan 2.
:D
celica2.jpg
celica2.jpg (101.25 KiB) Visad 4418 gånger
celica1.jpg
celica1.jpg (106.47 KiB) Visad 4418 gånger
celica3.jpg
celica3.jpg (101.7 KiB) Visad 4418 gånger
Kuriosa:
Jag har fortfarande inte behövt tanka bilen!
Levererades med halvt fylld tank, har stått utomhus över nätterna (som lägst hade vi minus 25 grader) utan motorvärmare etc.
Jag har kört cirka 30 mil allt som allt, endast fördelat på mindre kortare sträckor på några enstaka mil vardera och inte hållit igen med gaspedalen direkt.
När jag kom hem idag hade jag 1/5-dels tank kvar!
Det är rätt imponerande tycker jag.
Dessutom har Celican aldrig tvekat att starta, trots att bilen i princip varit en frysbox när jag kommit ut på morgonen.
:thumbup: för Celican!
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Hornlund »

Tjusigt, håller verkligen med att stripen gjorde sig bäst i sin frånvaro. Anar jag en nytändning i ditt ägarskap av celican :thumbup:
Vad blir det här näst, putsa fram färgen på lyktorna? Eller har du tänkt behålla gangstertoningen!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Nytändning och nytändning ...
Har egentligen aldrig tappat gnistan till Celican egentligen, men bör väl förklara bakgrunden till mina second thoughts gällande köpet.

Problemet är att den impulshandlades i ett skede då det sista jag behöver var ytterligare en bil ...
Kan skriva en hel novell om mina bilar och de närmaste planerna, försäljningsuppdrag, åtaganden och sökanden efter nya bilar (som i vissa fall är ett direkt måste, som ny bruksbil exempelvis) men den är tyvärr rätt tråkig och fylld av fixidéer.
Som att jag haft (och fortfarande har) siktet inställt på antingen en Supra MkIV TT eller en Corvette eller en Porsche 911 till sommaren. Med eller utan den befintliga Porschen i behåll.
Och måste därtill lösa en cabriolet innan sommaren (inte Corvette, inte Porsche, de ska vara coupé!) för att komplettera frugans hårtork. Jag är hopplöst förälskad i cabrioleter.

Sedan är det en platsfråga också.
Just nu har vi fem bilar här hemma och det är inte alla vi disponerar just nu. Allt som allt har jag bilar spridda över sju mils radie som läget är just nu.
Det börjar bli lite jobbigt ...
Så därav second thoughts gällande impulsköpet. Det skedde med hjärtat. Inte med hjärnan ...

Vi får se vad som händer.
Angående tattartoningen av bakljusen så är det nog också något jag kommer se över.
Bilderna ljuger dock en smula. Bakljusen är inte fullt så mörka som de ser ut att vara på bilden. Det orangea blinkersfältet syns tydligt i verkligheten.
Kan ta en bättre detaljbild på dem imorgon när det är dagsljus.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Glenn »

testa matolja och gladpack kanske ? är det toningsspray kan det mycket väl fungera märkligt nog.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Gladpack och matolja?
Det låter ju helskumt ...

En annan hade ju funderat på att ta loss bakljusen och behandla plasten med aceton. Det borde göra susen, såvida det inte blir för bra och skadar plasten?
Hm ...

Idag fick jag äntligen tid över att bokstavligt talat radera det sista av dekalresterna.
Det heter ju så fint att dekaler alltid går att ta bort. No probs!

Att få väck själva dekalerna är en barnlek, så långt är jag beredd att hålla med.
Men att få bort resterna efter dekalerna kräver inget annat än hårt jobb.
Den "underbara" dekoren som tidigare gick tvärs över bilen lämnade rätt fina spår efter sig.
Så här såg det ut över hela bilen, vid dagens början:
celica1.jpg
celica1.jpg (58.65 KiB) Visad 4283 gånger
Bilden är inte ovanligt skarp eller så, utan precis så illa såg det ut! Tvärs över bilen.
Tänk på det, ni som funderar på att dekaltrimma bilen ...

Dessutom fanns ju tydliga rester efter de där Toyota-motorsport-märkena, som framträdde med all oönskad tydlighet när bilen tvättades.
Men, men ...
På denna bild syns ju resterna efter linjen rätt tydligt också, när frosten lagt sig på bilen. Föreställ er samma effekt, men med text istället. Så fult att jag nästan mådde en smula illa.
En parantes är att här syns bakljusbelysningen bättre än på tidigare bilder. Detta är alltså ordinarie bakre belysning, ej bromsljus. Sitter för övrigt ett tredje mittplacerat bromsljus i bakrutans nederkant.
celica3.jpg
celica3.jpg (110.87 KiB) Visad 4284 gånger
Men, men ...
Ett lager rubbing och en hel del jäklar anamma så började det äntligen likna något. Nu finns inte mycket till spår efter de där jäkla dekalerna kvar längre.
Jag uppskattar att bara jobbet att få väck konturerna efter den där jäkla fartranden tog fyra timmar och ett par tusen svordomar.
Lägg därtill övrig tid för resterande lackbehandlingen och vaxningen av resten av karossen.

Någon riktigt bra efterbild har jag tyvärr inte, men tog ett snabbskott på bilen efter avslutat dagsarbete.
celica2.jpg
celica2.jpg (82.46 KiB) Visad 4284 gånger
Förresten ...
Passar GT4-fronten på den vanliga Celican?
Jag vet ju att skärmar är annorlunda, så det var mest det jag tänkte på.

Sedan har jag funderat lite på den dubbla utskjutbara mugghållaren som sitter strax under stereon.
Jag minns inte om jag hade en sådan i min gamla GT4 St185. Standard eller inte?
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Hornlund »

Såg ut att ha gett gott resultat, bra jobbat :thumbup: Solen brukar ju även kunna ha gjort sin sak till, för att etsa dekalernas budskap kvar i lacken.

Vet inte hur det är i GT-Four, men i min GTi (ST182) hade jag ingen mugghållare av det slag du nämner. Åtminstone inte så vitt jag kan minnas! I min AT200, har jag dock en praktiskt utdragbar sak, fast i mittarmstödet!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av JohanRocker »

ser bra ut! brukar var grymt svårt att får bort dekaler som suttit på lack! men ge inte upp! :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Glenn »

Mr Dezent skrev:Gladpack och matolja?
Det låter ju helskumt ...
Ja, jag var skeptisk jag med, men jag har sett det fungera, först gneds lysena in med matolja, sen lades gladpack på och dagen efter så kunde man dra bort gladpacken, varvid toningen satt kvar på den, och lysena var rena. Ska även fungera på spraytonade rutor.

Beror säkert på vilken toning som använts och vilken sorts plast i lysena osv, men jag skulle ha testat det innan starkare grejer iaf.. men det är ju jag det :)

En annan hade ju funderat på att ta loss bakljusen och behandla plasten med aceton. Det borde göra susen, såvida det inte blir för bra och skadar plasten?
Hm ...
Aceton lär med mycket stor sannolikhet förstöra plasten, genomskinlig plast brukar bli mjölkfärgad after konbtakt med aceton tyvärr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Bumpar min egen tråd gällande denna raritet.
Det var en ickeentusiast som köpte bilen av mig. Jag vet väldigt lite om bilens fortsatta äventyr, men är rätt säker på att det inte gått så bra. Han har åtminstone inte brytt sig om att kontrollbesiktiga bilen nu och den har därför körförbud.

Vet att han hade en del krabb med den efter att han tagit över den och vet också att han lät den stå och mer eller mindre förfalla på en allmän parkering under någon månads tid.
Så - rimligen borde det finnas chans att göra en riktigt bra affär på en ytterst ovanlig bil

Han kanske inte alls är inne på att sälja bilen, men som det verkar bryr han sig noll om Celican och verkar inte ha några ambitioner att hålla den igång.
Till mig sa han att dottern skulle ha den att övningsköra i, men jag vet att det aldrig blev så ...
Istället dumpades den på allmän parkering, där den sedan stod helt orörd under någon månads tid som sagt ...

Huga! Tänk om den går till folkrace?
Bor mycket folkracefantaster runtom krokarna där jag bor så man ska aldrig säga aldrig ...

(Dagen efter att han köpte bilen ringde en annan spekulant, som hade privat bilmuseum. Det hade nog varit en bättre ägare)
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Skriv svar