Celica ST165 1988 3S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Man måste ju prova nån gång så...
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

I våras trodde jag att jag hade fått haveri på nånting.Det dunkade som attan från ett bakhjul.Det visade sig att det blev tyst om jag drog lite försiktigt i handbromsen (till en början).
Till slut så dunkade det så mycket så jag fick dumpa på en mack halvvägs till Stockholm.När jag skulle hämta bilen efter någon dag så fanns inget oljud längre.Det var tyst hela vägen hem.
Jag provade att dra åt handbromsen när jag bara hade några hundra meter hem,då kom dunket tillbaka.
Efter det så fick bilen stå tills ganska nyligen,då bytte jag handbromswire.
Jahapp, allt verkar funka och snurra lätt,tills jag idag skulle provköra inför besiktning. "dunk,dunk,dunk"
Suck! :thumbdown:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Glenn »

Ja, kärvande wire skulle jag sagt, men nu har du ju bytt den..

hur känns det om du snurrar på hjulet då ? ..iofs är det ju ett drivande hjul men bakdiffen är väl öppen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Jag känner inga konstigheter.Inget ljud till och från jobbet dag.Hmm?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Glenn »

Kanske bara uppstår i kyla ? ..Det har jag varit med om, men då tror jag det var vatten i handbromswiren.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Den verkar ha lagat sig själv.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av cheetah1 »

Kan det ha varit att handbromsen var för långt utjusterad, och att den nu slitit ner sig? Det är ju det som händer när wiren kärvar, att bromsen inte går tillbaka helt..
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Nja.Spaken tar ganska högt.Det känns inte som om någon broms ligger på(det gjorde den innan jag bytte wire).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Glenn »

På min ST202 så uppförde sej ju handbromsen skumt tills jag både fixat wiren och bytt bromsbackar, jag misstänker ju att det var för att dom "tog för långt ut", men efterssom jag fixade wiren samtidigt så vet jag inte riktigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har alltid haft en läckande bakdiff,så jag köpte en annan för att bara byta och fixa med den andra utan stress.
Originaldiffen var allt annat än ren. :lol:
Bild
Det visade sig att den "nya" läckte ur sig ca 1dl/dygn. :(
så jag passade ändå på att "renovera" den jag tog bort med nya packboxar och ett nytt pinionlager.
Det var inte själva tätytan som var dåliga på packboxarna,gummit hade släppt från metallhöljet.
Bild
Jag passade på att pensla på rostomvandlare,jag har ingen aning om det är bra eller dåligt,det kanske visar sig om nåt år.
Bild
Så,Nu är det tillbakamonterat.
Bild

Jag passade på att jämföra innehållet i en 6.7"diff från en Celica RA60.
Bild
Rätt mycket tjockare kronhjul och drivaxlarna är grövre.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar