Celica ST165 1988 3S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Understyrt när man gasar och överstyrt när man släpper gasen skulle jag säga.
Va? Tvärt om menar du väll? Gasar man i kurvan kommer ju bakändan ut lite tjusigt. Motorbromsar man åker man ju rakt fram i kurvan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Glenn »

..Men kopplar du så kommer bakändan direkt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Dale »

Hmm, beror på hur framhjulen står. Tycker kärran min är väldans balanserad iaf. Reglerar över/understyrningen med gasen. Bara med dubbfria autobandäck eller sommardäck är den rent otrevlig å köra på vinterväglag. Med dubbdäck för nordiskt klimat är det en fröjd och beter sig bra. Beroende på när och hur mycke gas man ger så beter kärrans sig helt olika. För lite gas eller ingen alls går den mer rakt fram (understyrd). Lite gas i genom en kurva går den snällt. Mer gas så kommer bakändan ut och bilen blir överstyrd å styr man åt de håll man vill åka så åker bilen åt de hållet med. Inte direkt som någon gammal BMW eller 240 som eventuellt gör piruetter eller man får retursladd å sånt där.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Glenn »

Jo, det är nog den "snällaste" bilen jag kört av alla dom hundratals bilar jag kört (dom flesta har jag iofs inte pressat), men klassikern är ju om man kommer för snabbt in i en kurva, det släpper och då snurrar man om man kopplar.. typiskt överstyrning :)

Gäller som sagt att balansera med gasen och inte försöka sej på nån panikåtgärd.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Nån mer som har denna grej? 8-)
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Glenn »

Den första versionen av ST165 hade ju manuell diffspärr, den finns väl bara som felstyrd dock ? och den drivlinan var tydligen väldigt klen, därför bytte man ganska omgående till den som sen i princip satannade tills nedläggningen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Är det nån som försökt sig på att montera motorvärmare i en GT4 med motorn på plats?
Det verkar vara tvärt omöjligt även efter bortmontering av tvärgående och längsgående "motorbalkar".Man ser ju inte ens lite av någon frostplugg. :(
Jag har fått en slangvärmare av Nikwal,så det kan bli så att jag väljer den istället.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Glenn »

Min ST165 hade slangvärmare monterad, dock av tidigare ägare..

Jag gillar inte slangvärmare själv, men kan ju förstå varför om det är som du säger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Pugho »

Pluggen den "ska" sitta i sitter ju på baksidan av motorn. Svårt att få dit på en camry eller celica gti med motorn i, snudd på omöjligt på en gt4.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica ST165 1988 3S-GTE

Inlägg av Johnny Blade »

Jag monterade en på framsidan på min Camry i våras,det var LITE smidigare. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar