Toyota (AT200) Celica -98

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Lika bra att lägga upp en tråd här under projekt, då jag själv inser att det kommer bli svårt att hålla fingrarna i styr. Samtidigt som det kan få fungera lite som en loggbok över vad jag gjort, plus att det vore bra att återfå lite rutin på projektuppdateringarna. Eftersom min lilla MR2 gått i dvala på obestämd tid, händer det inte alls mycket i den tråden!

Anledningen till detta bilköp är främst att åka billigt, då jag försatt mig i en lite marig sits som innebär veckopendling på omkring 12mil enkel väg. Jag har funderat mycket på vilken bil som skulle få ersätta min Carina E med 3S-FE motor, som är en 2.0L maskin på ca. 130hk.

Finner effekten ganska lagom, det duger till omkörningar samtidigt som det går att köra ganska snålt. Efter en tid med detta åkande, blir det mer en utmaning att pressa förbrukningen neråt än att hinna fram ett par minuter tidigare. Så vad skulle det då bli för bil, jag har tittat på många alternativ allt från de minsta plåtlådorna till de lite större med komfort.

Kompromissen jag kom fram till är modellen ni kan läsa i rubriken. Sista årsmodellen av AT200, som är lite av en snikmodell av 6e generationens Celica. Den har en 7A-FE motor på 1.8L & ca. 115hk, en maskin som är känd för att vara snål & hittas mer ofta i första generationens Avensis.

Kanske inte förstahandsvalen som bruksbil för många, men då jag tämligen sällan nyttjar baksätet till annat än bagage tror jag det kommer fungera bra. Bara jag vänjer mig med att öppna bagageluckan istället för bakdörren.

Lite historia för bilen, är att den är importerad till vårt avlånga land från Tyskland år 2000. Då modellen aldrig såldes i Sverige. De första två åren bytte bilen ägare ganska regelbundet, främst mellan olika bilhandlare. När bilen så rullat sina 1700 fösta mil, köpte den tidigare ägaren bilen år 2002. En lite äldre herre som likt vi andra gillar Toyota & hade haft den här bilen som andra bil fram till nu. Bilen har idag rullat 13 200mil, & väldigt lite de senaste åren.

Bild

En annan sak som var lite roligt, är att han var in med bilen & fick ett unichip monterat 2002. Det vill säga en form av piggybacksystem, som går in & manipulerar signalerna från original ECU. Där körde de bilen på rullar & plockade ut 133hk, & det är främst på högre varv skillnaden tillkom. Inget som den tidigare ägaren sades märkt någon större skillnad på, men det händer faktiskt något efter 5000rpm. Är det någon som vet när varvstoppet slår i som standard på dessa bilar?

Efter att köpet var klart var en lite mer grundlig provkörning på sin plats. En provkörning som inte gick ut så hårt, då jag fastnade i kön ut från stans enskilt största industri. När jag så genomlidit krypkörningen, & stilla sittande en lite längre tid gick färden ut på landsbygden. Efter att ha behärskat mig & gasfoten några kilometer, var det så dags att kugga ner för att känna om det var något ryt i den lilla ekonomispisen. Var det nu jag skulle bli besviken & ställa mig frågan varför jag köpt en bil som ser snabb ut men inte är kvickare än en vässad permobil? Eller var det nu jag skulle bli positivt överraskad & undra varför den lilla motorn aldrig var ett alternativ på svenska marknaden? Ja, den frågan sög jag på ett par kilometer till med skräckblandad förtjusning.

Men så öppnade vägen upp & en oförlåtlig raksträcka låg framför mig. Nu var det så dags, koppla & ner på trean, ska det testas ska det göras ordentligt. Den lilla rovan svarade ganska direkt med ett oförskämt angenämt insugsljud, samtidigt som allt var ytters odramatiskt. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka, förrän jag tittade ner på hastighetsmätaren & insåg att jag körde betydligt fortare än vad ordningsmakten skulle ha överseende med!

Vägen fortsatte ut i obygden, med en hel del gaspådrag. När tanken helt plötsligt slog mig, soppan... Mätaren låg fortfarande i topp, en bit ovanför full-sträcket. Oron att mätaren kanske rent av var trasig, även fast jag tycker mig fått veta alla brister på bilen, slog mig. Vid det här laget hade jag närmare till en mack långt ut i ingenmansland än att vända, så resan fortsatte på mer eller mindre helspänn. Någon täckning på mobilen var naturligtvis heller inte något att förlita sig på, om det värsta skulle inträffa.

Jag tog mig till macken utan missöden. Börjar tanka, pumpen börjar klicka, vad tusan. Provade en gång till, klick & igen, klick klick. Fortsatte så ett par gånger & började tro att något var stopp i påfyllnadsröret, tills dess att soppan börjar välla över mynningen. 5L fick jag i, upp & ovanför röret, irritationen släppte till en lättnad & glädje. Ser inte bättre ut än att jag köpt mig en riktig ecoRacer!

Innan färden vände hem, blev det ett par godisbitar handlade på byns affär, en sån där gemytlig, där kassörskan hälsar på kunderna med förnamn & vägrar falla in i den dagliga stressen.

Bild

Framtidsplanerna för bilen sträcker sig just nu till att se över skicket, som ser rätt så lovande ut så här långt. Tyvärr var inte rostskydd så högt prioriterat i slutet av 90-talet, men rosten ser inte ut att ha fått fäste under ännu. Så det jag kommer att göra, är att lägga på en omgång rostskyddsmassa, & spruta lite rostskyddsmedel där jag kommer åt.

Jag har även plockat upp samtliga bromsar & smort upp dem, tyvärr råkade jag på ett missöde. Då glidpinnen till oket höger bak behagade att gå av, men det är bättre den gjorde det nu än vid ett senare tillfälle. Så det är den första åtgärden just nu. Hoppas bara det inte blir allt för besvärligt att jaga rätt på en ny, samt få ut stumpen som sitter kvar i okhållaren. Tips mottages gärna, men jag kommer att prova borra fast en skruvutdragare som första försök!

Efter detta är färdigt, så kommer något roligare att prioriteras. Någon form av stereoprojekt kommer det att bli, hur omfattande vet jag dock inte riktigt än. Det beror mycket på hur mycket tid & entusiasm jag kommer att besitta fram över.

Mycket text & lite bilder, men nyförvärvet har inte genomgått någon direkt fotosession ännu. Blev en taskig bild med mobilkameran under depåstoppet, rödfärgen gör sig tyvärr inte alls rätt på denna bild. Men det kommer säkert bli fler & bättre med tiden.

Bild

Slutligen så rotade jag runt lite i bilen, för att se hur jag skulle kunna bygga ljud utan att inskränka på det bagageutrymme som erbjuds. Jag hittade detta bakom förardörren, i bakskärmen om så säger. Är det någon som vet vad det är för något?

Bild

Det var allt för nu, men titta gärna på min köpesannons & hör av dig om det är något du har som ligger. Och jag hoppas texten fick död på någon minut hos dig som bevisligen tagit dig ända hit ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Pugho »

Är inte det där nånting som har med bältessträckare att göra? Eller en airbag..
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Johnny Blade »

Jag tänkte också att det var till bältsessträckaren.Jag hittar inte den i EPC'n.
Jag skulle också kunna tänka mig en sån eller en ST202 som "bruksbil".Den ser riktigt bra ut.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Ja, någon form av sträckare till bältet är det ena jag kunnat fundera ut det till också. Måste luska lite mer noga sen när jag river ner lite mer i bilen. Men en tämligen stor "sak" för det, förstår inte var de skulle få plats med en liknande i en vanlig bil med fyra dörrar. Tror inte det sitter fler luftkuddar än i ratten & på höger sida av instrumentbrädan i den här modellen!

3S-GE i ST202 föll bort mycket pga. försäkringspremien men även soppaförbrukningen. En annan "fördel" med liten motor, är att risken för dyra böter minskar ordentligt. Det är inte direkt billigt att köra för fort nu för tiden, och risken att lönen för mödan att ta sig till jobbet uteblir en vecka pga. böter är inget annat än onödigt.

Sedan har jag upplevt det väldigt svårt att finna en fin ST202 för vettiga pengar. En gubbkörd har jag då aldrig snubblat över ännu, men det är klart att en och annan suktande tanke efter mer krut kommer till att infinna sig med tiden. Får hoppas de tankarna dämpas en aning när jag står vid pumpen & tankar lite mindre ofta fram över.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av PierreW »

Trevlig bil och trevlig läsning. :D
Färgen har jag då aldrig sett på nån Toyota förut, färgkod?
Påminner en hel del i nyansen om min Kopparröda Volvo, i allafall som de ser ut på bilden :thumbup:

Har servat ett par sådana och motorn duger ju helt klart för pendel och vardagsåka.
Både på gott och ont så saknar ju AT modellen super-strut framvagnen. Men antar att bilen går att svänga med rätt bra ändå när vägen tillåter lite aktivare körning.

Att köra bil till och från jobbet skall inte vara en plåga, man kan göra det till ett nöje om förutsättningarna ges, kurvig väg osv.
Jag samåkte med en polare i 3 år till och från arbetet, det är ju ett sätt att halvera bränslekostnaden och dubblera nöjet.
Vi kostade då på oss vintertid att varje dag köra en omväg på ett par kilometer, som såklart tillät mer bred-åka än den vanliga stora vägen :mrgreen: .
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Jag övervägde både ST182 och ST202 som bruksbil förut, men det föll precis som du säger på att försäkringspremien är så hög, hur mycket billigare är AT200 då ?
jag har nog f.ö aldrig sett en sådan i sverige, måste vara väldigt ovanligt med privatimport av dom ?

Vore ju kanon att hitta en sån med rasad motor och kasta i en 3S-GE BEAMS i den, ingen besiktningsman eller polis lär ju fatta misstankar ändå om allt ser original ut :)


Dock föll ju det hela när jag blev med sambo och av nån anledning kom det ett krav på bättre lastutrymme och minst fyra dörrar.. dock så blir det eventuellt så att vi har varsin bil, och då öppnas ju möjligheten till att ha en tvådörrars vardagsbil igen, och celica T20 ligger mej (föga förvånande ?) varmt om hjärtat :)


Synd bara att nosen är så ful när man är van vid ST205-nosen.. det blir verkligen micael jackssons näsa över den.. had eman inte sett en ST205'a hade man säkerligen inte reagerat över det, men i jämförelse blir den så.. tja.. liten :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Fnys »

Härlig läsning!
Även fast du sa att bilden inte stämmer överens mot den verkliga färgen på bilen så vart jag också lite nyfiken på färgkoden :)
Aldrig sett den färgen innan på en celica

Jag hade också provat med en skruvutdragare och precis en sån du länkat till. Dom koniska skruvutdragarna ("grisknorr", "svinpitt") har en förmåga att expandera skruven man vill få ut och gör jobbet svårare.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Kul att ni uppskattade min inledning på tråden. Vad det beträffar färgen, är det en helt vanlig 3L2, dvs. Super Red IV om jag inte missminner mig.
Det är nog bara Sony Ericsson, i lite mindre gynnsamt ljus, som tyvärr lagt sin personliga prägel över färgen.

Super-strut må vara fräsigt när det fungerar, men när stag & annat ska fixas pga. oljud eller glapp kostar det fort en bra slant. Åtminstone har jag fått den bilden på tidigare objekt jag tittat på, som inte haft allt för mysiga ljud i framvagnen vid belastning. Nog därför dessa fel så sällan blir åtgärdade också! Lägger hellre pengarna på nya & lite hurtigare stötdämpare, tror det gör större skillnad.

Men om jag jämför mot Carinan måste jag säga att bilen ligger riktigt fint på vägen, stor skillnad på en "sport-cupé" & en "vardags-sedan" helt klart. Vad som är lite irriterande nu när det börjar bli lite mörkare, är att jag sitter betydligt lägre ner & blir nästan bländad av mötande bilars halvljus. Fast fullt lika illa som i AW11an är det förstås inte.

Försäkringen är i stort sätt identisk med min Carina E 2.0, då det nog säger mer än siffror, eftersom vi befinner oss i så olika delar av landet.
Det är att väga mot att en GT eller senaste Celican med lilla motorn kostar ca. dubbla slanten.

Jag har inte kollat upp några siffror över hur många AT200 som importeras hit, men speciellt vanliga är de som sagt inte. Många som gör sig besväret att importera väljer ju vanligtvis lite lyxigare & mer motorstarka alternativ, men denna blev ju intagen under stora "importvågen" i början av 2000-talet. Då spelade det nog mindre roll vad det var under huven, allt blev säkert mycket billigare än att köpa här hemma ändå.

Om en 3S maskin ska ner, blir det mycket att byta. Men jag tittade lite lätt under huven & motorfästen ser bara bultade ut, så de går säkert att byta mot dito för 3S. Men närmast till hands om vi ska spekulera i effekthöjande åtgärder, är nog att montera en topp från 4A-GE & fixa sig en 7A-GE så att säga. Fast det blir aldrig aktuellt så länge bilen används så regelbundet som den nu kommer att göra.

Lastutrymmet får lov att räcka till. Var ner & storhandlade för första gången med bilen tidigare ikväll, det fungerade väldigt bra. Fast tjejen tyckte att tröskeln i bagaget var lite ovanlig, men bilen fick plus för sköna stolar & stora hela väl godkänd med plus i kanten :thumbup: Kommer att bli aktuellt med en större bil fram över, men just nu kommer vi nog klara oss bra med denna!

Klart är ju att ST205 ser brutalare ut, men det är den ju å andra sidan också, så konstigt vore ju annars. Men jag tycker facelift-fronten är riktigt snygg, om man jämför med den tidigare. Bilen får en betydligt modernare look, sedan tycker jag det är skönt att slippa dimljusen som brukar sitta standard på GT, dimljusen på GT-Four passar sig bättre.

Det gick f.ö bra att få ur den knäcka bulten från okhållaren, & få tag i en ny från Toyota. Jag lägger nog upp en ny uppdatering senare under helgen, med vad som hänt under veckan. Men jag har inte riktigt legat på latsidan iaf, även om det inte är de roligaste sakerna som blivit gjorda.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

För att beskriva ett tråkigt men nyttigt jobb, någorlunda kortfattat kommer här ett par bilder.

Innan jag började såg det ut så här. Näst intill naken plåt!
Bild

Bild

Bild

En hink rostskyddsmassa & två burkar bodyspray senare, såg det ut så här.
Bild

Bild

Bild

Efter att detta var gjort, tog jag det lite lugnare & bytte till nya torkarblad. De värsta från Biltemas digra sortiment, med förvånansvärt smidiga universalfästen. De ska tydligen vara extra aerodynamiska & vinterbeständiga.
Bild

Sen var det till att ta i tu med den knäcka bulten. Ett litet orosmoment, som också gick att få ordning på.
Biltemas urdragare fungerade tillslut, men jag fick borra ett betydligt större hål än tabellen som de skickade med först antydde. Så en aningens lurad fick jag känna mig en stund, innan det övergick till en lättnads suck.
Bild

Bild

Nytt vs. gammalt.
Bild

Motorn fick sig fyra små röda paket också, då det troligen inte blev några stift bytta den senaste servicen.
Bild

Och slutligen en bild på hur bilen ser ut, med lite mer verklighetsbaserad optik!
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Fnys »

Trevlig läsning!
Kul att det löste sig med skruvutdragaren också :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar