Toyota (AT200) Celica -98

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Den högra högtalaren har börjar fula sig, för att tillslut inte längre göra något väsen alls. Misstänkte kabelbrott, så tog slag i saken & började riva bort dörrsidan.
Bild

Tyvärr visade sig kablaget vara helt, inga anmärkningar. Det var den förtjusande högtalaren som gett upp, så nu ångrar jag att mina nya JL Audio högtalare inte längre ligger i sin kartong på hyllan & samlar damm, typiskt.
Bild

Verkar som T20 såldes med något fläskigare högtalarpaket, troligen med separata diskanter. Sitter det kanske i ST205? Jag hade en kabel förberedd för extrautrustningen iaf.
Bild

Så det blev bara till att skruva tillbaka dörrsidan, & jaga rätt på något ersättningselement. Torde inte bli speciellt svårt att finna något som har vassare specifikationer än originalelementet. Blir dock inga större utsvävningar, bara något som passar bolt-on är planen. Med tanke på hur bra dessa "usla" högtalare spelat, är jag lite nyfiken på hur det kommer att låta med "riktiga" högtalare.
Bild

Fortsättning följer...
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Om du byter, vill jag gärna köpa den hela högtalaren, jag saknar ju helt högtalare i förardörren :(

Diskanterna var nog option, har sett nåt sånt på ebay, såg ut som dom skulle sitta ungefär vid backspeglarna om jag minns rätt.. min ST205 har det inte iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Dale »

Angående diskanterna så är det som Glenn skriver. Tillval (8 speaker systems) och dom sitter uppe vid backspegeln. Det är då även en mellanregisterhögtalare som sitter mellan basen och diskanten ganska långt upp på dörren. Av basen så finns det två olika modeller. 15 eller 25 watt. Har ingen på min ST205 heller.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:Om du byter, vill jag gärna köpa den hela högtalaren, jag saknar ju helt högtalare i förardörren :(

Diskanterna var nog option, har sett nåt sånt på ebay, såg ut som dom skulle sitta ungefär vid backspeglarna om jag minns rätt.. min ST205 har det inte iaf.
Det blir nya högtalare, brukar gilla att byta bara för nöjes, skull så vore skumt om jag inte gjorde det nu när en faktiskt gått sönder. Dock verkar storleken lite udda, 5,25" blir för litet & 6½" verkar nästan för stort. 16cm mellan hålen. Enklast vore att hitta en högtalare som passar bolt-on, inte så sugen på att trixa så mycket.

Ja just, stämmer bra det, i panelen som täcker fästet för backspeglarna. Precis som i T18, försökte hitta sådana paneler till min ST182 men ack så dyra de var hos Toyota.
Dale skrev:Angående diskanterna så är det som Glenn skriver. Tillval (8 speaker systems) och dom sitter uppe vid backspegeln. Det är då även en mellanregisterhögtalare som sitter mellan basen och diskanten ganska långt upp på dörren. Av basen så finns det två olika modeller. 15 eller 25 watt. Har ingen på min ST205 heller.
De har alltså helt andra dörrsidor för det stora ljudpaketet? Eller åtminstone ett hål till, om de klämmer in ett trevägs-system.
Högtalarna är ju verkligen inga mästerverk i sig, men de har spelat förvånansvärt bra. Har höga förväntningar på ljudet med nya element, även om det inte kommer att bli något slutsteg som matar dem.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Hornlund skrev: Det blir nya högtalare, brukar gilla att byta bara för nöjes, skull så vore skumt om jag inte gjorde det nu när en faktiskt gått sönder. Dock verkar storleken lite udda, 5,25" blir för litet & 6½" verkar nästan för stort. 16cm mellan hålen. Enklast vore att hitta en högtalare som passar bolt-on, inte så sugen på att trixa så mycket.
Jotack, jag har noterat det, det är specialdimension.. jag tror jag skrev om det i min ST202-tråd, men det finns adapters för att montera 5.25" högtalare i hålen, och läser man på 6gencelicas-forumet så sågar folk upp så man kan sätta i större högtalare. (det ser ut som nån varit och sågat i min dörr med, kanske borde kolla i den andra dörren om det verklugen sitter en original högtalare där innan jag köper en ny originalhögtalare..)

jag köpte ju en uppsättning 5.25" och skulle montera men har aldrig orkat fixa till egna adapters, mest för att bilen stod still med trasig bakvagn hela sommaren iofs.

"tillsvidare" kör jag med fadern så den kör allt på bakhögtalarna, i T20 så sitter ju dessa ungefdär vid förarens öron så det funkar ju okej :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Ja precis, men det ska nog säkert lösa sig tillslut. Nu är bilen avställd, tog just ur batteriet då den inte kommer att användas på ett bra tag. Var går fö. gränsen för att bli inparkerad på sin egen parkeringsplats?
Bild

Så du har lyxpaketet med bakhögalare i ST202, själv har jag ju bara högtalare fram så blir ganska lidande med enbart den vänstra högtalaren. Men hade visioner på att gjuta in små lådor för basar där i sidan av baksätet, men inte har det blivit något av det heller.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Dale »

Kolla på http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=11536 där är det lite info/tips om ljudanläggningen i T20
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av GT4-R »

Burrar ser kallt ;)
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Dale skrev:Kolla på http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=11536 där är det lite info/tips om ljudanläggningen i T20
Såg inte alls dumt ut med trevägs-systemet i dörrarna, gissar att det bara vara tillbehör till ST205 som var duktigt dyr ny!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Hornlund skrev: Så du har lyxpaketet med bakhögalare i ST202, själv har jag ju bara högtalare fram så blir ganska lidande med enbart den vänstra högtalaren. Men hade visioner på att gjuta in små lådor för basar där i sidan av baksätet, men inte har det blivit något av det heller.
Ja, det är precis samma högtalare i min ST202 som i min ST205, men min ST202 är ju svensksåld, dom verkade ha rätt mycket utrustning, LSD'n exempelvis som man nästan aldrig ser i tyskimportbilar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar