Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

det ser grymt roligt ut :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Prankster »

Ja, ser grymt skojj ut! känner att jag måste få ihop mitt evighetsprojekt o ut o åka lite fyrkrafs jag med!

Spännande hål på servoslangen, aldrig sett nått liknande! Nån brorsa som tycker du åker för fort o vill sinka dig lite, med alla medel tillgängliga? =P
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Ja det e stört roligt. Tycker den ser och låter så sjukt trött bara på filmerna... Speciellt när man höra BMWn pumpa på gasen. Greppar lite för bra me 4 hjul ;)
Kan mkt väl vara brorsan som stuckit hål i servoslangen! Ska fronta honom med det som påstående! 8-)
Har iaf bytt ut den slangen mot en ny tryckt slang från BOHAB i Spånga (Stockholm). Kosta 700kr vilket är läskit mkt tyckte jag, men ett köp via Toyota så skulle nog knappt det dubbla räcka till :) Slangen blev iaf riktigt fin å av grym kvalité, de kan verkligen sin grej där. Ett tips som kan vara bra att komma ihåg.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Haloj!
Nu var det faktiskt inte alls igår jag gjorde ett inlägg här i min tråd. Det var längre sen än så tom..
Jag lugnade ner mig lite efter att vintersäsongen tog slut och jag fått lite småmotgångar med bilen och fokuserade på lite andra grejer ett tag istället.
Detta är dagen statusrapport:

1. Läckande vxllådskylare
Åtgärd: Köpt en ny (beg) och monterat med ny oljeslang
Återstår: Köpa olja och fylla på

2. Läckande tak efter att den igensatta takluckan sprack upp i vintras.
Åtgärd: Spacklat ihop på insidan med glasfiberspackel (allt kom inte på mig och golvet, lite kom i taket också så det var fräscht).
Återstår: Spackla, slipa och måla utvändigt.

3. Flytta batteriboxen igen (gör om gör rätt..) för att öka chanserna för en godkänd besiktning.
Åtgärd: klaart!

4. Skarva ihop kabelhärvan som isdäcken åt upp i vintras
Åtgärd: Klaart! Nu funkar vindrutetorkaren igen ;)

5. Köpa 15" fälgar som funkar till de utflyttade bromsoken och de större skivorna.
Åtgärd: Fixat! (Fick slipa lite på bromsoket och insidan av fälgen för att slippa använda spacers)

6. Köpa R-däck
Åtgärd: Yepp! Dunlop Direzza 03G
Bild

7. Skruva åt lite skruvar som skruvar upp sig
Åtgärd: Never ending story...

8. Köpa racebelägg fram och bak
Åtgärd: Beställning är på G

9. Fixa fjäderbensstag bak
Åtgärd: Fixades igår.
Bild

Gjorde en löstagbar lösning för att inte riskera något med besiktningen ifall man behöver ta bort den.
Bild

Jag klyvde rören på mitten en bit och svetsade fast den delen som var kvar på ovansidan av stötdämpartornsfästena
Bild

Det e najs med rostfritt =)
Bild

Finished! Här ser man den nya placeringen på batteriet också.
Bild

Planen nu är att åka till Gotland ring och köra bana för första gången någonsin, den 17/9 verkar det bli av. Hoppas allt flyter på tills dess och att allt håller väl på Gotland ;)
Senast redigerad av grusmacka den tis 23 aug 2011, 07:57:44, redigerad totalt 1 gånger.
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Rastaman »

Det sista ser iofs ut som ett bakre fjäderbenstag och inte en krängningshämmare. men är bra att ha det också :)
R-däck är riktigt bra för bana, mer fäste och de håller längre :)

Angående bromsar, har du någon extra kylning dragen till dem? Var länge sedan jag bläddrade igenom tråden här och minns inte om du har det. Det är nästan lika viktigt som att ha bra belägg. Utan kylning så blir även bra belägg överhettade efter ett antal varv.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Rastaman skrev:Det sista ser iofs ut som ett bakre fjäderbenstag och inte en krängningshämmare. men är bra att ha det också :)
R-däck är riktigt bra för bana, mer fäste och de håller längre :)

Angående bromsar, har du någon extra kylning dragen till dem? Var länge sedan jag bläddrade igenom tråden här och minns inte om du har det. Det är nästan lika viktigt som att ha bra belägg. Utan kylning så blir även bra belägg överhettade efter ett antal varv.
Haha! Ja det ser verkligen ut som ett fjäderbensstag. Ändrade det nu.. =)

Jag har redan bromskylning faktiskt så jag hoppas bromsarna kommer vara helt ok efter att jag skaffat beläggen.. Tack för tipset iaf! (självklart kommer inte slangarna vara dragna som det ser ut på bilden, bara så ni vet ;) )
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Är det där så kallad fiskslang ? annars brukar det bli så mycket turbulens att det inte blir så mycket nytta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev:Är det där så kallad fiskslang ? annars brukar det bli så mycket turbulens att det inte blir så mycket nytta.
Ingen aning faktiskt. Var Wipe (tidigare ägaren) som gjorde den lösningen och enligt honom så blev det Väldigt (med stort V) stor skillnad med kylningen. Jag har själv inte haft möjlighet att testa på riktigt ännu så det blir intressant att se om det är bra eller inte.

Är det nån som har ett baksäte till salu till en celica -88? Skulle vilja ha ett till besiktningen för det verkar vara lite kinkigt om man inte har det... :(
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Var inne på besiktning idag för att förhoppningsvis få 1 månads icke körförbud så jag kan åka hyfsat lagligt till och från Gotland ring nästa helg.

Jag sket i att byta tillbaka till originalbromsar (besiktningsmannen kommenterade bromsoksadaptrarna och var lite grinig över bromsarna som han inte trodde var original. Vilket de inte riktigt är heller), hade inget baksäte, hann inte fixa hjulinställningen innan så bilen drog ganska bra åt sidan när man bara försöker köra rakt fram, 2mm kvar på bromsbeläggen fram, rensad kofångare (fick höra att man inte får plocka bort grejer ur kofångaren efter årsmodell -84) m.m.

Resultatet: Blankt papper! :shock:

Nu äre bara å åk! :wave:
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Rastaman »

Nice med blankt papper :)

Hoppas du får en kul helg på GR och att bilen håller :)
Tror du kommer märka STOR skillnad på gatdäck och R-däcken.
Skriv svar