Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Johnny Blade »

Nä, soppapumpen startar ju inte förrän motorn går runt och suger luft så att LMM-öppnar.Prova att ta bort insugsslangen och vippa på fläppen i LMM för hand.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Johnny Blade skrev:Nä, soppapumpen startar ju inte förrän motorn går runt och suger luft så att LMM-öppnar.Prova att ta bort insugsslangen och vippa på fläppen i LMM för hand.
Jag fick soppapumpen att gå utan att startmotorn gick (då hade jag inte kopplat på signalkabeln till startmotorn). Jag hade nog pillat med LMM (kommer inte ihåg ordningen) och rengjort den invändigt när helt plöttsligt soppapumpen började gå när ja vred om nyckeln! Ja vet inte vad mer jag gjorde än att mäta lite här å där å ev. tvättat bort lite skit ur LMM då rå. Så när ja kom på att jag plockat bort signalkabeln från startkabeln och därefter kopplat in den samme så var det bara att vrida om så gick både startmotor och soppa pump samtidigt! =D Det jobbiga är ju att jag inte vet vad som jag gjort annorlunda mot förut förutom att spruta med lufttryck i LMM för att rengöra lite...

Aja, skitisamma.. Nu snurrar ju startmotorn! Och efter lite tändningsinställningar (hade självklart vänt fördelarlockets axel 90grader fel då ja hade 50% chans till det) så hände följande: http://www.youtube.com/watch?v=GO4-rmjA3Dk

Förstå gången någonsin ja hört den ljuva stämman från 2-litarn. Det va SKÖNT!
Ställde in så tändningen blev rätt enligt manualen ja fått tag på och då låg tomgången på ca 1800v/min. Liiiite högt kanske.. Sen tog jag en premiärtur på snövägarna me sommardäck = kul.
Men det va lite konstigt för om ja gasade på lite så ville inte bilen slå av på gasen om jag inte kopplade ur. Den ville fortsätta varva upp efter den typ 3000v/min. Vad kan detta bero på? Är det bara vakumslangar som ev. saknas eller div läck på insugssidan som detta tyder på?

Tänk vad glad jag blev när den gick igång Det kan ja leva på länge!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Om ECU'n är nollad är tomgången väldigt hög ett bra tag innan den adapterat sig typ.

har du inte alla vaccumslangar skulle jag gissa på det ang ditt andra problem.. det kan ge bra skumma effekter..

..eller så kanske den suger tjuvluft ? fast du borde ju gått igenom den delen ganska bra..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev:Om ECU'n är nollad är tomgången väldigt hög ett bra tag innan den adapterat sig typ.

har du inte alla vaccumslangar skulle jag gissa på det ang ditt andra problem.. det kan ge bra skumma effekter..

..eller så kanske den suger tjuvluft ? fast du borde ju gått igenom den delen ganska bra..
Ok, med ett bra tag menar du typ hur länge då? Bilen har kanske vart igång i totalt 20-30 min. Borde den inte ha ställt in sig på den tiden om det var det var så att den nollat ECUn?

Att ja borde gått igenom den delen redan kanske det ligger en del i men jag han inte mer än få igång bilen å sen ta mig en snabb runda innan ja va tvuungen å åka hem. Så ja har inte kollat efter läckage eller glömda vacuumslangar.. Tänkte ja kunde höra mig för så ja va förberedd inför nästa mecktillfälle =) Tack för tipsen iaf!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Tja, längre än väntat minns jag att jag tyckte, men så länge dröjde det nog inte iaf..

Lutar nästan åt att båda dom är samma fel kanske ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Uppdatering från helgens lek.

- Vinterdäck monterades
- framvagnsinställningar gjorda (iaf lite)
- hänggasproblemet löst
- batterit flyttat in i kupén
- huvudströmbrytare flyttad in i kupén
- baksäte bortplockat
- teflonsprayat mina coilovers alugängor så gängorna inte ska errodera sönder (vilket tydligen annars kan hända)
- handbroms lagad
- m.m

Å så lite bilder för det e juu det som e nått å ha egentligen..

Bild
Huvudströmbrytare monteras

Bild
Blev rätt hyffsat. Den satt i motorrummet förut så detta blir ju mkt bättre.

Bild
Gammalt sunkigt baksäte --> bort

Bild
Batteribox placeras bakom passagerarsätet där det sunkiga baksätet tidigare besudlat bilen.

Bild
Sådär ja.

Bild
Och tack vare att jag hittade felet med hängasen (gaswirens ytterhölje va paj mot torpedväggen så den fastnade lite ibland... känner mig rätt sunkig som inte hittade det tidigare) så fick jag nu lufta på vingarna lite i bilen, till slut! Å FYYYY va kul det är!!!! Det är FANTASTISKT att leka runt på dessa snövägar med en sån här leksak. Otroligt vad kul det är! Så denna bild va efter lite snölekande både på och på sidan av vägarna (med andra ord på väg emellan eller i snödrivor lite här å där). Nu äre bara att leta reda på en uppsättning isdäck till isen =)

Tjipp
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Min ST165 är garanterat den roligaste bilen jag kört på vintern :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Ett litet tips om någon tänkt flytta sitt batteri så att en lång +kabel behövs är att ta flera mindre ledare parallellt istället. Jag använde mig av två st 16mm2 kablar till min +plus och en fet kort till min -minus som ja drog ner i chassit (hade en 70mm2 i lagom längd). Saken är den att strömmen leder bäst i de yttre delarna av kabel (närmast issoleringen) vilket gör att mina 2x16mm2 leder bra mkt mer ström än om jag skulle haft en 32mm2. Och detta kan vara ett nyttigt tips om man som jag behöver långa kablar med så lite förlust som möjligt. För ju längre kabel, ju större är motståndet. Och motstånd kan vi helst va utan..
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

En liten bäbisupdate:

Bilen börjar bli mer och mer redo för isen och div småtjaffs har blivit fixade under julledigheten. Handbromsen hade pajjat och är nu åtgärdad, lite sköna hål i avgassystemet har blivit ihoplappade (långt ifrån alla däremot), en datorfläkt monterades som kupéfläkt för att hålla framrutan fri från imma (eftersom hela värmepaketet var bortmonterat när ja köpte bilen.. kallt i kupén!) och drivknutsdamaskerna till höger fram drivaxel är bytta efter att jag råkat köra in en skruvmejsel i den när ja skulle fixa något tufft... yes.

Bild
Härligt hål i dammasken

Bild
Nya fina Toyota original dammasker(om ja inte va fattig innan så är ja då garanterat det nu)

Ja köpte dessutom en uppsättning 16" isdäck idag! Det som saknas inför lite iskörning är nu förhoppningsvis bara en uppsättning fälgar och eventuellt slangar om ja inte hittar tillräckligt smala fälgar. Sjukt sugen på å sladda runt på isen!! :D
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av JohanRocker »

:thumbup: ser bra ut! kul att allt går framåt!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Skriv svar