Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av JohanRocker »

ser bra ut! kul läsning! hoppas allt går felfritt för dig! :D
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

JohanRocker skrev:ser bra ut! kul läsning! hoppas allt går felfritt för dig! :D
Tacktack! ;)
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Dax för uppdatering!
Nu har jag äntligen lite kvällstid över till att ladda in lite bilder från kameran och skriva någon rad här i tråden så ni ser att det rör sig åt något håll.

Till slut kom ebay beställningen med ACL ram och vevlager fram och jag blev en glad spillevink. De nya topplocksbultarna i 12.9 kvalitet ville också va me på bild..
Bild

En "ny" kylare köptes i Götene påväg till Göteborg så ja spara ett par hundra i frakt + att den bara kosta 400kr =) Många bäckar små... och nåt med en flod.. typ
Bild

Även beställningen från toyota med packningssats och drivknutsdammask anlände så vad jag vet om så saknar jag iprincip bara ett oljefilter + allt annat man inte tänkt på...
Bild

Min bästa vän! Allt ska va rent å fint så ja har njutit av en stund vid tvättbordet. =)
Bild

Jag inhandlade för ett par dagar sedan en pendlingsbil för att komma till garaget av det billigaste skräp ja kunde hitta, Wolksvagen Golf CL -87 som luktar hund. Jag är sååå glad! Vart bilfri i 1,5 månad och trodde aldrig ja skulle njuta så mkt av att åka i en sån pundarkälke.
Bild

Ramlager redo
Bild

Kolvar iplacerade
Bild

Vev och stakar monterade och momentdragna
Bild

Oljepump m.m. på plats
Bild

Och den lilla hatten sitter också på plats
Bild

Det är så långt ja han komma innan helgen tog slut så nu väntar bla. toppen på montering. Där har ja börjat få lite ångest över att jag inte lämnade in blocket på planing utan bara toppen eftersom ja ska köra med stålpackning. Kommer ju inte riva allt igen nu för att plana blocket men läste att man kan göra det genom att använda sig av en plan och tillräckligt stor metallklump (som löper över hela kortsidan på blocket) som ett slippapper sätts på under och som man sedan slipar blocket med och byter papper ett par gånger tills det ser bra ut. Ja tänkte testa den metoden och undrar om det är någon som gjort så (kanske är asvanligt, vad vet jag...) och kan komma me några tips? Vad ska ja använda för korntäthet på pappret, 180 för grovt? Ska man slipa gonom att dra från kortsida till kortsida i hela drag för att inte riskera att slipa mer/mindre på något ställe eller hur ser man lättast till det?

Eller kan ja använda min orginalpackning som följde med packningssatsen från Toyota istället för min begagnade st205 packning som gått kanske 20 mil och då helt skita i planing av blocket eftersom ja inte kommer köra mer effekt än 300hk någonsin?

Hur hårt ska ja dra mina topplocksbultar?

Det är ett sjuuukt roligt moment nu iaf tycker jag, att få skruva ihop allt igen som är rent och fint är ju bara mumma! Länktar tillbaka till garaget 8-)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Kul att skruva när allt är så rent och fint :)

Jag skulle inte ge mej på att plana blocket själv, för det frösta måste du ju ha en yta som är planare än ditt block för det ska funka, och sen kan du väl på sin höjd grada av blocket lite på det sättet.

Personligen skulle jag nog kört med originalpackningen, men jag vet inte riktigt hur mycket den tål.. ST205 packningen är ju bättre, men begagnade packningar mjae.. kan ju funka men jag gillar det inte :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Jo precis så måste jag ju ha en garanterat plan yta att slipa med och det är väl mest för att få bort porer och gammalt packningsskit som sitter kvar. Ja utgår från att blocket är plant men iom att det är lite lite "skadat" på ytan så skulle det kännas skönt att få slipa bort det värsta.

Va brukar man säga att man kan köra för effekt och turbotryck med orginalpackning och hårdare bultar?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av amby »

Det tråkiga är att original packningen är den största flaskhalsen i original motorn. 1bar brukar man säga att den tål. Då brukar man ligga på 260-275hk om man gjort lite andra modifikationer så som FMIC och annat.

Vet inte om bultarna på något sätt gör att den klarar mer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av SHySwe »

Vet inte om jag yrar nu, men visst har nån här på TCS visat bilder på hemmaplaning? Med ett stort plant slipbord, där slippapper var apterat och sen drog hela toppen på det? Eller var det på gamla forumet? Eller nån annan stans? Kanske dags att sova?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Henrik »

här nere kostar en seriös planing 500kr. varför chansa?
Samma med toppackning, hur mkt värdesätter du din tid? OM det visar sig att det inte funkar ska du riva allt igen. Det tar ett tag. Kanske är lika bra att plana, köpa ny stålpackning och minimera riskerna att det strular framöver?
bara ett tips!
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Cyrix »

Jag hade skapat rent blocket så gott det går med ett rakblad, sen kollat med en ståskala om det är plant eller inte. Toppen hade jag planat i vilket fall som helst och sen monterat en ny stålpackning från ST205.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Tack för era åsikter!

Det som ja tycker känns så konstigt är hur ett motorblock skulle kunna bli snett/bubblit/allmänt skevt...? är ju en sjuukt stabil konstruktion av starkt material. Så ja tänker att det ska sjukt mkt till för att blocket ska få en ojämn yta, har jag fel? Jag tror ja går på det spåret att säkerställa att all smuts/packningsrest osv är borta och sedan undersöka me lång stållinjal om d e rakt eller ej. Sen tar ja ta ställning...

I helgen blir det mer meckande iaf! =) Sjuukligt sugen på att pilla med bilen! WooHHoooOO!!
Skriv svar