Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l SÅLD

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Pipedreams »

Jag väntar in lite delar. Kolvar, wastegates och dump har dykt idag. Ligger hos "Mikael" och väntar. Vevstakar och pump från verdi kan inte heller vara långt borta. Kammar, lager, ventilstyrningar och lite småplock ska gå från USA idag om det går som tänkt.
På tisdag har jag regbesiktning på 205:an så jag får svensk regnr. Sen ska jag börja riva i den.
Var och hämtade mig en bakaxel i veckan från en BMW 735, lamelldiff och 3,46 utväxling. Ger teoretisk toppfart runt 300km/h vid 8500rpm.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av GT4-Force »

Gött att det börjar rulla in grejer till monstret :D
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av JohanRocker »

kan bli kul att läsa om garanterat! lycka till så väntar man med spänning!!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Pipedreams »

Nu är jag igång och grejar lite. Hade regbesiktning i tisdags och det gick bra. Men jag fick ingen kontrollbesiktning på en gång för bilen blev inte tilldelad regnr direkt. Hade velat ha den besiktad så jag kunde köra "lagligt" på gatan nästa år men så fick jag regnr med slutsiffra 3=besiktningsperiod januari-maj så det var ingen idé.Så jag rev ur motor och låda igår. Tänkte lyfta dit blocket och palla upp det och kika lite idag.

Har även fått hem lite delar. Kolvar från cp-pistons till nissan 350z, 7,9mm lägre komphöjd än original för bättre staklängd/slaglängd förhållande och 22mm kolvbult ist för 24mm. Uppgraderade kolvbultar till 9310. Väger 496g styck mot original 694g. Det ger en viktbesparing på 792g!
Bild

Tial-Q dump. Tycker det är ballare utan dump men kommer ladda uppåt 3bar om inte mer ändå så man kan ju vara lite snäll åt turbon.
2st Tial MV-S 38mm wategates. Dom var riktigt små och fina. Dom gillade jag verkligen. Coolt med vattenkylning på dom också.
Bild
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Hansen »

Pipedreams skrev:Nu är jag igång och grejar lite. Hade regbesiktning i tisdags och det gick bra. Men jag fick ingen kontrollbesiktning på en gång för bilen blev inte tilldelad regnr direkt. Hade velat ha den besiktad så jag kunde köra "lagligt" på gatan nästa år men så fick jag regnr med slutsiffra 3=besiktningsperiod januari-maj så det var ingen idé.Så jag rev ur motor och låda igår. Tänkte lyfta dit blocket och palla upp det och kika lite idag.

Har även fått hem lite delar. Kolvar från cp-pistons till nissan 350z, 7,9mm lägre komphöjd än original för bättre staklängd/slaglängd förhållande och 22mm kolvbult ist för 24mm. Uppgraderade kolvbultar till 9310. Väger 496g styck mot original 694g. Det ger en viktbesparing på 792g!
Bild

Tial-Q dump. Tycker det är ballare utan dump men kommer ladda uppåt 3bar om inte mer ändå så man kan ju vara lite snäll åt turbon.
2st Tial MV-S 38mm wategates. Dom var riktigt små och fina. Dom gillade jag verkligen. Coolt med vattenkylning på dom också.
Bild

kommer ju bli brutalt roligt att se den rullandes sen när den blir klar :twisted:
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Pipedreams »

Fick hämta lite mer gobitar idag. Vevstakar och pump från autoverdi. Stakarna vägde in på 647g mot original 815g. Så ihop med kolvarna har jag sparat 1464g i roterande delar! ARP L-19 bultar i stakarna.

Bild

Pumpen med tre sugsteg och ett trycksteg. Den grövre anslutningen är gemensam retur till oljetanken.
Bild
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Pipedreams »

Fick hem fälgar idag. Det fick bli bbs challenge kopior, 8*18 fram och 9*18 bak. Ser faktiskt riktigt bra ut för dom pengarna.

Lite provisoriskt monterat och uppumpat för att få en uppfattning:
Bild

Blev bra bredd på dom. Har ca 1cm till godo till fjäderbenet också.
Bild
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av GT4-Force »

Snyggt :thumbup:
A Jonsson
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 23:54:03
Bilmodell: Pickup
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av A Jonsson »

Jag har bara hört ryktesvägen att dessa 3RZ skulle vara nått överjäkligt slitstarka och gediget dimensionerade.

Jag har sett CP kolvar från USA speciellt anpassade till 3RZ:an.
Vad fick du ge för Verdistakarna ?
Kammaxlarna du hitta verkar intressanta.

Använder 3RZ-FE motorfamiljen ett eget bultmönster mot växellådan jämfört med 3S-GTE , 4A-GE mdfl mindre bensinare från Toyota ?


Just denna Toyotamotor är av mycket stort intresse.
Kommer att följas.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av cheetah1 »

Det här blir alldeles för coolt för att vara hälsosamt.. Jag vill också bygga en monsterracer nu ju!
Låst