Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l SÅLD

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l SÅLD

Inlägg av Pipedreams »

För att spara lite tid och få en roligare kaross så börjar jag om mitt rwd-projekt på en st205 som jag och Mikael var och hämtade i England. Då det tagit så många vändningar med st185:an så var det lika bra att göra så här.
Jag kommer använda hjulupphängningarna från 185:an med Macphearson fram ist för superstrut då den inte går att anpassa på vettigt vis till rakställd motor.
Ny motor har inhandlats, fortfarande toyota och fortfarande 4cylindrar men nu på 2,7l. Den kommer från Hiace och heter 3RZ-FE. Den är rejält överdimensionerad för ett liv som slitvarg i bussarna. Cylinderväggarna är ca 7mm tjocka så jag behöver inte oroa mig för att spräcka det i första taget. Så jag köpte en ny turbo för ett lite högre effektmål. Det blev en sx850 från svensk turboservice med 66mm billetfräst kompressorhjul. Den ska räcka till åtminståne 850hk.
Motorspec:
Kolvar, cp-pistons till nissan 350z med 9310 kolvbultar
Stakar, custom, är beställda från autoverdi
Troligtvis lättad vev då den är tung som ett as
Ferrea ventiler, 38,55 in och 31,6 ut. Och ja det är 16v
Ferrea ventilfjädrar och retainers till 3s-gte. Dom hade samma monteringshöjd men lite större diameter så toppen är på bearbetning för att få i dom och samtidigt tas lyftarhålen upp till 35mm för subaru shimslösa lyftare. Han tar även ur ventilstyrningarna som ska bytas mot dito i brons som tillåter ca13mm lyft.
Kammar blev lc-engineering stage-5 turbokammar ca272-280duration.
LC-engineering ställbara kamdrev
Autoverdi 4-stegs torrsumpspump
Bmw M3 e46 separata spjällhus
Denso1600 cc spridare som klarar över 9bar bränsletryck i railen så jag tänkte köra 6bar grundtryck så dom flödar ca 2200cc som krävs för den effekten på e85.
Aeromotive mekanisk bränslepump, regulator och filter
Haltech E11 sprut
MSD LS2 tändspolar med inbyggt tändsteg
Vattenkyld intercooler integrerad med insuget
Grenrör blir troligtvis byggt med Burns double slip kollektorer och tunnväggiga 321 rör
2st Tial MV-S wastegates

Drivlina:
ZF 5vxl låda från bmw 530 e34
Bakdiff bmw 735 e32 med stora knutar och sviktstålsaxlar, hemsnickrade nav bak
Tilton 2-skivig koppling med hydrauliskt urtramningslager
Bromsar blir troligtvis st205:ans originalbromsar runt om med modifierade skivor fram för att passa st185 spindlarna.
Ratten ska flyttas över på rätt sida. Det blir bara en enkel instrumentbräda i aluminium

Nu finns det inspiration i massor och pengar för att få hem alla delar som behövs. Nu är det bara tid som saknas. Har lite jobb ståendes som måste gå före sen ska bilen regas så jag får svenskt regnr.
Bild
Bild
Senast redigerad av Pipedreams den mån 06 aug 2012, 08:58:55, redigerad totalt 3 gång.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Hansen »

ojojoj ja det här kommer bli brutalt grymt, väntar med spänning på bygg bilder :D
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Fnys »

detta är och kommer bli extremt!
hur unik är du med detta bygge vad gäller rakställd (heter det så) motor, RWD, den motortypen i en T20?
berätta det du vet...
sen hoppas jag på massor av bilder! :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av GT4-Force »

Kommer bli hel grym med den där motorn och SNURRAN :mrgreen: Brutalt!!
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Henrik »

bilder håkan.

sålde du 185an förresten?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Pipedreams »

Jag tror jag blir ensam om RWD i t20, jag har iaf inte sett någon. Och definitivt ensam om den motorn i en.

Den grå st185 blev såld till Billy "GT4-Force"

Några bilder på turbo och spjäll:
Bild
Bild
Bild
Bild
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Gt-4 »

Ska bli kul att se fortsättningen på detta bygge.
Dom OZ fälgarna passar verkligen bra på bilen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Glenn »

finns väl en i USA ? eller var det T18 ? dom kallade dej ju "worlds fastest celica" ..men den har ju stege bak och amerikansk vinkelåtta och raggarlåda+bakaxel, så det är väl mer eller mindre en celicakaross på en rörram med jänkkomponenter.

Kan nog bli skoj att följa detta.

Antar att du bygger sprängkåpan själv eller ?
Senast redigerad av Glenn den sön 23 maj 2010, 00:53:27, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Pipedreams »

Det är möjligt att det finns någon ren dragracebil med rörramschassi men det blir inte riktigt samma sak.

Sprängkåpan blir orörd. Det blir en adapterplatta bara.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Inlägg av Rastaman »

Låter som ett recept på en ruggigt snabb och rolig bil.
Ska följas med stort intresse.
Låst