Proberas MR2 Turbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Proberas »

Får väl försöka knåpa ihop mig en projekttråd om min lilla bil också då ;)


Bilen i fråga är ju kanske mer känd som Nymans gamla MR2 som jag köpte utav Salle sommaren 2009.

Då såg den ut såhär.

Bild

Då hade Krutis och dom monterat i en Gen3 Japan motor i bilen och Salle fixat allt det andra, som t,ex vattenkyld ic och en massa annat lulllull :)

Efter att jag fått hem den så plockade jag väck de flesta dekalerna, Jag sparade Raidopower i bakrutan och Nymans Motor på bakre sidorutorna för tycker han ska ha en del creed för arbetet han gjort med den.

Då såg bilen ut såhär istället.

Bild

Sen körde jag med den såhär under den sommaren, I slutet av sommaren så rasade generatorn och vi köpte hus.. Så motivationen sjönk lite och det kom en massa annat imellan, Så bilen kördes in i garaget för sin vintervila.

Bild
Bild

Nu började ju våren komma så då började motivationen komma tillbaka :) Så det första jag började med var att plocka ner generatorn.. vilket visade sig vara mer jobb än jag trodde...När den väl var väck körde jag den till en firma i trakten som sysslade med startmotorer och generatorer i hopp om att det bara skulle vara kolen eller något annat enkelt fel.. Men så var det ju självfallet inte, det visade sig att det mesta i den generatorn var slut, Så efter lite dektetiv arbete utav firman hittade dom en som skulle vara likadan.. Glad som tusan 2700kr fattigare brummar jag hem och skrider till verket med att skruva dit den..Och jag provar på alla sätt min lyckas inte få dit den.. Då visar det sig att avståndet imellan fästena är för litet..Så jag löser det genom att borra upp det övre fästet och sätta en genomgående bult istället med låsmutter..Och vilken go känsla när jag startade upp och allt funkade :), Då gav jag mig på att skruva dit downpipen jag hade liggandes som jag köpt utav zerocool, Och när den ändå var bytt så tänkte jag att det är likabraatt byta resten utav systemet också, så jag köpte det systemet Japmr2 hade till salu,, vilket jag i detta nu väntar på ska anlända :) men istället för den slutdämparen har jag en japsdämpare liggandes som ska dit istället, vilket jag hoppas ska bli bra :), så i väntan på det började jag koppla in mina mätare jag köpt utav Andreas på Raidopower, men självfallet gick jag på en liten nit där också när jag skulle föra igenom den ena kontakten genom hålet jag gjort i instrument panelen, men snäll som han är Andreas så skulle han försöka få fram en lös sådan sladd till mig, Så där är jag väl idag förutom lite små saker jag också gjort som skruvat fast vattenpumpen till icn ordentligt,kopplat in dimljusen, kopplat in line locken, påbörjat göra om fästena till stolen och till sist nästan fått dit ett nytt golv till bagage utrymmet..Skickar upp ett gäng bilder så får ni se hur det ser ut idag :) Nu har jag fått kramp i fingrarna så får väl fylla på medans det händer saker.

Mvh Daniel
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Proberas »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trångt :(

Bild
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Henrik »

Det tar sig, snart sitter du också där med en 700hk motor och hjullyft på strippen:)
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Proberas »

Hehe ja det vore något kanske :) men först ska det svängas. Nu är nästan bagagegolvet på plats och avgassystemet..:) synd att det är så fint väder bara man ser ju ingeting när man öppnar portarna haha
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Bizzy
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 29 nov 2009, 16:01:35
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Beddingestrand
Land (Country): Sverige

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Bizzy »

Ser nice ut detta här!
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Proberas »

Har idag mekat dit avgassystemet :) Men markfrigången blev inget vidare så får kolla vidare på de imorrn. Har även fixat till bagagegolvet..Och kört en premiärtur..Vilken skillnad, nu river den ju loss R-däcken på 1an 2an :lol: på rätt håll med andra ord ;)

Bild
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Erkan »

Riktigt fin Mr2:a, fläskig dämpare ;)
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Johnny Blade »

Det ligger nån under bilen,han försöker säkert sno nåt. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Proberas »

Har nu varit ute och kört lite när jag fått mätarna att funka och verkar som om den vill boostcreepa lite när ska man ha fullt ladd på en ct20b? Finns det andra lösningar än att porta wastegaten? Hur har ni andra löst det? För de flesta har ju satt på friare avgassystem..förvisso är mitt typ helt fritt sånär på en dämpare längst bak..dock måste jag bygga om avgassystemet lite för det tar i överallt minsta lilla bula :( men men ska gå och lösa :) funderar på k-sport coilovers också för den är för låg bak nu och för hög fram hehe dessa strippen åkare :)
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av amby »

Kör du med en 3" downpipe från Xs-power.. Den kan ställa till med lite underliga fenomen om wastgaten slår i down pipen.. Har haft det problemet med min dp och ct20b.

Går att lösa genom att lägga på original packningen och slipa ut med den mellan dp och turbo
Skriv svar