Elof`s St-185 Gt-Four

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

GT4-Force skrev:drivaxlar ryck ur dom :) töm lådan på olja innan bara

Skruva bort skydds plåten bara innan
Det e bara att lossa insex bultarna och sen dra ur dom eller?
Får väl göra att tappert försök imorgon och se om jag har sönder mycket eller allt.. :P
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Gt-4 »

Du kan göra på två olika sätt med drivaxlarna.
Antingen bara dra ut dom så medbringaren följer med men då rinner oljan ur, eller så skruvar du loss dom insex skriven runt drivknuten så blir medbringaren kvar i lådan.
Lycka te.
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av GT4-Force »

jag ryckte ur helt drivknuten med medbringan och allt ;)
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Bild
Olje pluggen till växel lådan. Den oljan var grå till en början sen blev den "olje färgad" igen. Lite vatten i lådan, kan det bli när bilen står still ute länge.?

Bild
Där lossar jag sista motor fästet innan motorn får ta hissen ner..

Bild
Där är motorn ur.. :D

Det var det som gjordes idag.. hur i helvete delas låda-motor..?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av amby »

Elof_power skrev:
Det var det som gjordes idag.. hur i helvete delas låda-motor..?

Så här gör man...Men det är inte lätt. bra om man är 2-3 stycken..
Ännu svårare att sätta tillbaka den Lycka till


Bild
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Idag blev det inte mycket gjort.. utan det blev en shoping dag. Handlade lite avfettning och motor tvätt plus lite verktyg som jag tyckte saknades. men i morgon e det dax igen.. Men nu kom jag fram till att jag ska ju ha med koppling och allt..
Det måste väl gå och ta isär allt vid spräng kåpan bara. alltså utan att ta isär fördelnings lådan eller växel lådan utan få bort allt i samma "packet".?
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av GT4-Force »

fördelingslådan och växellådan i ett paket koppling tar du bort efter sen :)
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

GT4-Force skrev:fördelingslådan och växellådan i ett paket koppling tar du bort efter sen :)
Nää men allt ska ju med över till den andra motorn jag har står.. för att jag sen ska bygga motor/renovera/hitta på nått kul, med den andra motorn som ständigt dragit på sig problem med att bli varm. Så nu byter jag motor för att få igång bilen någon gång.. och den motorn som jag har i "reserv" är motor bara utan koppling.. så allt koppling/växellåda/fördelnings låda ska med till "reserv motorn" som skall i nu.

Måste man alltså dela koppling och växellåda.?
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Det jag sitter och funderar på just nu är om det kanske kan finnas någon bättre olje pump att få tag på.? jag vet inte om den som sitter på är direkt dålig men om man bygger ny motor så kanske man kan hitta en olje pump me bätter flöde.? någon som har någon ide.?

Hittade en tråd här faktiskt om detta
behr skrev:97 eller 98+ 5sfe motor. Pumphjulet är ca 10% tjockare än en generation 3 3sgte oljepump.

Den senare 5sfe motorn har balansaxlar som den tidigare saknar. Det är troligen därför den har fått en uppgraderad oljepump.

Jag har inte själv använt en sån pump, men jag har sålt en beg. som passade bolt-on på en 3sgte...
någon som har testat detta.?
tappar man inte lite tryck om man har en oljekylare.? det är främst därför jag undrar om man kan öka trycket lite.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Cyrix »

Jag kör med den nyare 5S-FE pumpen, kör även med ett drev som är en(eller om det var två) kuggar mindre, just det drevet kommer från en gammal 5S-FE motor, men det sitter på fler motorer. Har även shimsat pumpen ca 1,5mm för att höja maxtrycket lite. Gör du som mig och kör med mindre drev på pumpen, så får man köra med gen3 kamrem som är en kugge kortare.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar