Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Du kan göra på två olika sätt med drivaxlarna.
Antingen bara dra ut dom så medbringaren följer med men då rinner oljan ur, eller så skruvar du loss dom insex skriven runt drivknuten så blir medbringaren kvar i lådan.
Lycka te.
Olje pluggen till växel lådan. Den oljan var grå till en början sen blev den "olje färgad" igen. Lite vatten i lådan, kan det bli när bilen står still ute länge.?
Där lossar jag sista motor fästet innan motorn får ta hissen ner..
Där är motorn ur..
Det var det som gjordes idag.. hur i helvete delas låda-motor..?
Idag blev det inte mycket gjort.. utan det blev en shoping dag. Handlade lite avfettning och motor tvätt plus lite verktyg som jag tyckte saknades. men i morgon e det dax igen.. Men nu kom jag fram till att jag ska ju ha med koppling och allt..
Det måste väl gå och ta isär allt vid spräng kåpan bara. alltså utan att ta isär fördelnings lådan eller växel lådan utan få bort allt i samma "packet".?
GT4-Force skrev:fördelingslådan och växellådan i ett paket koppling tar du bort efter sen
Nää men allt ska ju med över till den andra motorn jag har står.. för att jag sen ska bygga motor/renovera/hitta på nått kul, med den andra motorn som ständigt dragit på sig problem med att bli varm. Så nu byter jag motor för att få igång bilen någon gång.. och den motorn som jag har i "reserv" är motor bara utan koppling.. så allt koppling/växellåda/fördelnings låda ska med till "reserv motorn" som skall i nu.
Det jag sitter och funderar på just nu är om det kanske kan finnas någon bättre olje pump att få tag på.? jag vet inte om den som sitter på är direkt dålig men om man bygger ny motor så kanske man kan hitta en olje pump me bätter flöde.? någon som har någon ide.?
Hittade en tråd här faktiskt om detta
behr skrev:97 eller 98+ 5sfe motor. Pumphjulet är ca 10% tjockare än en generation 3 3sgte oljepump.
Den senare 5sfe motorn har balansaxlar som den tidigare saknar. Det är troligen därför den har fått en uppgraderad oljepump.
Jag har inte själv använt en sån pump, men jag har sålt en beg. som passade bolt-on på en 3sgte...
någon som har testat detta.?
tappar man inte lite tryck om man har en oljekylare.? det är främst därför jag undrar om man kan öka trycket lite.
Jag kör med den nyare 5S-FE pumpen, kör även med ett drev som är en(eller om det var två) kuggar mindre, just det drevet kommer från en gammal 5S-FE motor, men det sitter på fler motorer. Har även shimsat pumpen ca 1,5mm för att höja maxtrycket lite. Gör du som mig och kör med mindre drev på pumpen, så får man köra med gen3 kamrem som är en kugge kortare.