Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 5 15/8

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Martin J »

Totalhaveri, yes it is! :) frågan är bara: vad har han gjort för fel som renoverade motorn? Eller en ännu bättre fråga:hur j*vla hårt har dom inte kört med motorn? Tror ju knappast bilen bara varit lugnt körd på söndagar..

Har en fundering: går det att flytta bilen utan drivaxlarna, eller skär hjullagren då?

MVH Martin
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av amby »

Vi drog i stora bultar med hylsor på och muttra där drivaxlarna skulle gå in,så dom inte kunde skära ..verkar ha fungerat bra
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Martin J »

Dags för update igen? Jo fö fan!

Såhär står bilen nu.. Blev rätt hög i fram när motor och hela paketet fick komma ur.
Bild
Bild
Hmm, det var lite sot på de gamla ventilerna.. Det vita till höger blev efter att jag skrapade på ventilerna med en liten mejsel.
Bild
här hänger det gamla blocket i stativet
Bild
och nu sitter det "nya" blocket i stativet
Bild
här har vi lite av dom grejerna som ska i nya motorn
Bild
skvätte på lite färg på blocket också, samt tvätta av alla diverse fästen som sitter på blocket. dock ingen bild på det!
Bild
veven monterad med ACL-lagrena på plats
Bild
Bild
Var nog allt för idag, tror jag.. just nu är det dåligt med pengar så jag får roa mig med att tvätta rent och måla allting som ska dit igen..

Ett par små funderingar:
1: Har tänkt att köra med en st205 toppackning.. är det nödvändigt att köra med ARP-bultar eller går det lika bra med original?
2: Nån som vet något ställe att köpa ARP-bultar på, både till vevstakslagren och till toppen? Jag har kikat på JC-performance, men vill ha lite mer att jämföra priser med. Misstänker att dom ligger ungefär runt samma pris allihopa, men i alla fall.. Jag har varit inne på att köpa från ebay och USA, men med alla fraktkostnader, tull, moms osv så tjänar man ingenting på det egentligen.


MVH Martin
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Tommen »

Halloj Martin.

Snygga grejer du raddat upp ;)

Det går frammåt ser jag. Härligt.

För veven vetjag inte men du bör ABSOLUT använda ARP-bultar till toppen om du lägger dit en ST205 toppackning.
Orginalbultarna klarar inte dom åtdragningskrafterna och går förmodligen av efter ett tag vid körning.
Och en ny renovering är inte så intressant skulle jag tro.

Lycka till :P
Senast redigerad av Tommen den tor 20 maj 2010, 13:11:59, redigerad totalt 3 gång.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Martin J »

Tommen skrev:Halloj Martin.

Snygga grejer du raddat upp ;)

Det går frammåt ser jag. Härligt.

För veven vetjag inte men du bör ABSOLUT använda ARP-bultar till toppen om du lägger dit en ST205 toppackning.
Orginalbultarna klarar inte dom åtdragningskrafterna och går förmodligen av efter ett tag vid körning.
Och en ny renovering är inte så intressant skulle jag tro.

Lycka till :P
Tjena!

Oh ja, bara snygga grejer tar plats i min motor ;) Sakta men säkert går det framåt, men kommer ta ett par månader till uppstart. 1 vecka kvar till studenten, sen börjar man jobba heltid så man kan bygga vidare på toyotan!

Okej, det var nästan som jag tänkte då med ARP-bultarna. Nästa steg blir väl att smacka ihop toppen, medans man väntar på pengar så jag kan fixa det sista på blocket. Just nu är det kolvringar, ARP-bultar till staköverfallen, nya bultar till svänghjulet och lite smågrejer som saknas.

Bultarna till svänghjulet råkade jag kröka när jag försökte låsa veven så jag kunde lossa på remskivan. Slutade med att jag kapade av huvudet på den bulten. Men nu får jag inte bort remskivan istället, så får ta en avdragare och försöka igen.

Jag kompletterar när jag kommer på nått nytt :)

MVH Martin
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Elof_power »

hur går det för dig nu då.? det har varit ganska tyst i tråden nu ett tag.. Nu när jag har kommit igång med min bil på allvar så tänkte jag kolla hur det går för dig..?

//Elofsson
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Martin J »

Jodå, det går väl framåt. Håller på och storstädar i garaget, för 2 av dom som jag hyr med ska flytta ut. Självklart står deras grejer längst in så jag har flyttat på bilen och alla mina grejer. Men i övrigt så har jag tvättat alla motordelar, målat lite, börjat trycka i arp-bultarna i vevstakarna. Väntar bara på lönen sp jag kan inhandla en våg och kolvringar så kan jag trycka i kolvarna och stakarna i motorn. Har en jobbarkompis som ska hjälpa mig att porta och fina till toppen lite, så det står också på "att göra"-listan:)

updaterar mer när jag kommer på någe vettigt att skriva;)

MVH
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Martin J »

Dags för update! Det är lördag, jag är ledig, tjejen är i stockholm på shoppingrunda så därför spenderar jag ett par timmar i garaget :)
Köpte vevstaksbultar ifrån ARP och kolvringar över ebay så dom har jag fått hem nu!


Bild
Kolvringar monterat
Bild
ARP-bultarna nästan monterade, måste pressa fast dom ordentligt.
Bild

Kommer även över en uppsättning fälgar. (Jobbar ju som bilskadereparatör, så man kommer över lite användbara delar ibland ;) ) Har suttit på en Audi A3 som träffade en trottoarkant. SKa grovrikta dom och sen kränga på isdäck på kanske? Vågar inte köra med dom på gatan, för dom är knappast runda ;)
Bild

Är hemma en snabbis nu, blev så jävla hungrig så var tvungen att jumma på en matlåda. Ska tillbaka nu! tjena!
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 4 31/7

Inlägg av Larco »

Det går alldeles utmärkt att köra originaltopplocksbultarna med stålpackningen. Så hade min celica när jag köpte den och den har jag laddat 1,3-1,5bar med med supraturbon. Om inte annat kan man ju köpa bultar från st205 om man är orolig, de lär ju onekligen funka tillsammans med st205packningen ;)

Missförstå mig inte ARPbultar är bra men man behöver ju inte slänga ut en massa pengar i onödan :) Har du en 1000-lapp över så köp ARPbultar du.

Jag skulle nog vilja tipsa dig att stoppa i smidda 86mm kolvar på en gång om du har lite trimningsambitioner, du kommer tacka dig själv isf. Du behöver inte nödvändigtvis borra blocket eftersom cylinderväggarna då blir svagare.

SMR (supramannenracing) säljer det mesta till bra priser. Ring o snacka med Rickard. Kontakt uppgifter finns på hemsidan.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 4 31/7

Inlägg av Martin J »

Larco skrev:Det går alldeles utmärkt att köra originaltopplocksbultarna med stålpackningen. Så hade min celica när jag köpte den och den har jag laddat 1,3-1,5bar med med supraturbon. Om inte annat kan man ju köpa bultar från st205 om man är orolig, de lär ju onekligen funka tillsammans med st205packningen ;)

Missförstå mig inte ARPbultar är bra men man behöver ju inte slänga ut en massa pengar i onödan :) Har du en 1000-lapp över så köp ARPbultar du.

Jag skulle nog vilja tipsa dig att stoppa i smidda 86mm kolvar på en gång om du har lite trimningsambitioner, du kommer tacka dig själv isf. Du behöver inte nödvändigtvis borra blocket eftersom cylinderväggarna då blir svagare.

SMR (supramannenracing) säljer det mesta till bra priser. Ring o snacka med Rickard. Kontakt uppgifter finns på hemsidan.
Har varit inne på samma spår som du, att man kanske ska köra med ST205 bultarna ihop med ST205 toppackningen. Några tusenlappar över har jag inte, så jag ska ha st205 bultarna i åtanke ;)

Jag har ju st185 kolvarna nu som jag ska stoppa i. Jag förstår att smidda kolvar är bättre, men är det stor skillnad på st185:s kolvar och st165? Eller ja, om vi säger såhär: vilka kolvar är bäst, i förhållande till pris? Jag har 4st st165 kolvar och 4st st185 kolvar, och i vilken prisklass ligger bra, smidda kolvar?

Tur att ni finns här, som hjälper till och är jäkligt trevliga :)

MVH
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Låst