Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 5 15/8

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Martin J »

Zerocool skrev:Jag brukar alltid dela lådan o fördelningslådan, mycket smidigare att ta bort och sätta dit igen då.
Något annat jag bör tänka på? Är det inte gemensam olja i lådorna? Behöver jag räkna med att all olja kommer rinna ut?

MVH
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Jonex »

Ja, all olja rinner ut , antingen via kardan eller när du tar isär vxllåda och fördelningslåda.
Just det momentet har jag inte prövat , jag lyfte bort hela lådan komplett, dock en nackdel, den väger runt 100kg.
Och den är väldigt grinig att få tillbaks på plats tack vare att den ska vinklas för att inte ta i blocket.
Tar du bort f-lådan så kan jag tänka mig att det momentet blir betydligt enklare, men vet inte hur mycket pill det är att få ihop lådorna igen.

Bra tråd med hyffsade bilder ändå, din bil verkar vara förbaskat fin i lacken.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Martin J »

Jonex skrev:Ja, all olja rinner ut , antingen via kardan eller när du tar isär vxllåda och fördelningslåda.
Just det momentet har jag inte prövat , jag lyfte bort hela lådan komplett, dock en nackdel, den väger runt 100kg.
Och den är väldigt grinig att få tillbaks på plats tack vare att den ska vinklas för att inte ta i blocket.
Tar du bort f-lådan så kan jag tänka mig att det momentet blir betydligt enklare, men vet inte hur mycket pill det är att få ihop lådorna igen.

Bra tråd med hyffsade bilder ändå, din bil verkar vara förbaskat fin i lacken.
Ja, jag håller på och delar på vxllådan och fördelningslådan, men en bult är runddragen så den har sinkat mig. Ska låna med en liten bandputs ifrån skolan i veckan så jag kan köra av skallen på den. Har provat alla metoder men har inte lyckats. Det får helt enkelt bli den "smidigaste" lösningen.

Ja, den är fin sånär som på lite skrapmärken över höger blinkers,framskärm och stötfångare. Tycker det är förbaskat kul med bilvård så finare ska lacken bli :) Kul att det uppskattas!

MVH Martin
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Martin J »

Fick idag bort växellådan och fördelningslådan ifrån motorn. Som ni kanske kommer ihåg var en bult runddragen så fick köra av skallen på den med en liten bandslipmaskin. Var inga problem att dela på växellådan och fördelningslådan, förutom att det var lite tungt då ;) Nästa steg blir att få tag i m10bultar med 1.25 i gängstigning så jag kan få upp blocket i stativet.

Nån som har något bra tips på hur man kan spärra veven så man kan skruva bort svänghjulet? Försökte med en bred skruvmejsel som spärrade svänghjulet men gick inte. Får försöka komma på något bättre sätt. Det var allt för idag! Bilder kommer nästa gång jag åker ut till garaget! om jag kommer ihåg kameran.. hehe! :D

MVH
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Martin J »

Seriöst.. Hur gör ni alla när ni ska sätta upp blocket i motorstativet? Har letat som en jävla tok efter 100mm långa m12bultar med 1,25 i gängstigning, alltså fingängad. Enda som jag har hittat var bara 80mm långa, och dom var svindyra. Har varit på Toyota, Würth, Swedol och Sternhammar men utan resultat. Hur gör ni? Verkar ju inte som att dom tillverkas i längre än 80mm?

hujja, bara på´t igen..

MVH Martin
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Martin J »

Martin J skrev:Seriöst.. Hur gör ni alla när ni ska sätta upp blocket i motorstativet? Har letat som en jävla tok efter 100mm långa m12bultar med 1,25 i gängstigning, alltså fingängad. Enda som jag har hittat var bara 80mm långa, och dom var svindyra. Har varit på Toyota, Würth, Swedol och Sternhammar men utan resultat. Hur gör ni? Verkar ju inte som att dom tillverkas i längre än 80mm?

hujja, bara på´t igen..

MVH Martin
Bump bump..

Ingen som har nån aning? En bekant kom med idéen att kanske topplocksbultarna går att använda? Nån som vet något om det?

Tacksam för snabba svar!

MVH
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Fnys »

Martin J skrev:
Bump bump..
Ingen som har nån aning? En bekant kom med idéen att kanske topplocksbultarna går att använda? Nån som vet något om det?
Tacksam för snabba svar!
MVH
Prova hör med dom här: http://www.sifvert-skruv.se
Dom finns i sthlm, dock tror jag dom är rätt dyra till privatkunder :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Jonex »

Hejdu, ett tips ang. skruvarna är att ta dom 2 långa som sitter i motorfästena på varsin sida om motorn. Dom passar mot blocket, jag använde dom för att "dra in" vxl-lådan mot motorn.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Inlägg av Martin J »

dags att updatera igen! mycket bilder den här gången.. kanske inte dom bästa, som vanligt, men va fan..

Här är iaf motorn och vxllåda när den hängde i lyften. Var en runddragen bult som stoppade mig tillfälligt, men en liten bandslip fixade biffen.
Bild
Kommer ni ihåg att jag letade förgäves efter fingängade m12 bult? dom fanns närmare än vad jag trodde.. tog bultarna som var till övre motorfästet bara! Tack så hemskt mycket Jonex för tipset! :D
Bild
Bild
Sen var det bara att börja riva isär motorn.. och gud va mycket roligt man hittade! bland annat:
Bild
Bild
Bild
Bild

Som ni alltså ser: 2 spruckna kolvar och en vev som är totalt skrot.

och en vy utöver garaget
Bild
nästa drag blir att plocka bort drivaxlarna ifram och rulla ut bilen så jag kan tvätta av den. Den ser verkligen förjävlig ut. Sen ska även garaget städas ordentligt, massa skit ska bort och det som ska vara kvar ska organiseras så att det blir så mycket plats som möjligt.

Allt för idag!
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 3!

Inlägg av Jonex »

Trevligt att man kunde glädja någon.. :D
Den där motorn kan man kalla Totalhaveri, oj oj. Hehe, ja dammigt blir det, min har stått i 2 år så den är minst sagt dammig !
Å andra sidan så blir bilarna det bara på några dagar om man rör sig runt dom.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Låst