Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 5 15/8

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 5 15/8

Inlägg av Martin J »

Hej och hallå på detta trevliga forum. Har nu varit medlem i ett par dagar och kikat runt överallt, men inte vågat yttra mig förän nu. Jag heter Martin, är snart 19 år gammal, bor i Örebro, utbildar mig till bilplåtslagare och jobbar extra på Möller Bil i Örebro (VW, Audi, Seat, Skoda). Nog om mig!

Böt bort min Audi 200 TurboQuattro -88 emot en fräsch Celica GT-4 -89. När jag tittade på bilen var det lite lätt knack i toyotamotorn, men jag var väl för uppspelt för att tänka på vad det kunde ha varit. När jag svängde in på parkeringen hemma small det till, och motorn dog totalt.

Försäljningsbilderna på bilen:

Bild
Bild
Bild
På bilden sitter det Audi RS4 fälgar på. Dessa fälgar fick jag inte med.

Efter det stod bilen på en parkeringsplats i ett par veckor, och jag insåg att det var dags att flytta på den efter att jag grävt fram 2st parkeringsböter ur snön som låg tjockt på bilen.
Då var det bara att ringa en bärgningsbil, och transportera ut bilen till garaget.

Ursäkta för kvalitén på bilderna, är mobilkamera.
Bild
Bild

Därefter var det bara att börja riva. Började plocka ner tråget och hittade mycket plockgodis som bara låg och skräpade.
Bild
Än en gång, ursäkta för kvalitén på bilderna..

4:ans vevstake hade nästan lossnat helt. Överfallet hängde kvar i ena muttern, och vevstakslagrena låg jättekonstigt över varandra. Veven är inte heller vacker, så den måste slipas om.
Bild

Nog om 4:e cylinderns öde.

Nu till 3:an..

Tittar man upp i 3:ans cylinder får man syn på detta.
Bild
En trasig kolv..

Och visst fan ska det inte gå att få ur staken neråt, utan att lossa den ifrån kolven och utan att ta bort veven?Staken och kolvbulten är felfri, går inte att se några märken på den.
Bild

Bild
Bild



Håller på och planerar inför ett lite roligare motorbygge.Som det ser ut nu, så kommer det bli:
*Omslipad vev
*Honat block
*Nya ramlager
*nya vevstakslager
*Planad topp med putsade kanaler(tänk ta bort gjutskägg, i övrigt är toppen relativt bra, vad jag har läst. Är en Yamaha-topp, och med det effektuttag jag planerat så behövs det inte gröpas något.
*CP-kolvar(9,0:1)
*Eagle stakar (H-profil)
*ARP-bultar
*Toyota ST205 toppackning

Tänkte försöka få kompet att landa på ungefär 9,0:1, då jag vill ladda på lite och även köra på sprit.

Eftersom detta inte funkar ihop med min nuvarande ekonomi kommer jag ta det i ett lugnt och beskedligt tempo. Slutar skolan och börjar (förhoppningsvis) jobba om knappt ett halvår så då blir det mer aktuellt. Siktar på att ha allting klart till nästa vinter.

Har lite funderingar på att kasta ihop den här motorn med begagnade delar nu, för att få lite kvalitetstid med bilen. Så håller på och river isär toppen nu, för att kunna plocka ur kolvar och stakar. Får se hur det blir!

Har ni invändningar eller frågor är det bara att höja rösten, jag är idel öra :)

Jag uppdaterar så fort något nytt har hänt, och jag lovar bättre bilder i framtiden.

Ha det bra!

MVH Martin
Senast redigerad av Martin J den sön 15 aug 2010, 22:44:52, redigerad totalt 5 gång.
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av Bezt »

Kul med en till Celica-tjomme från Örebro på forumet.
Jobbigt läge att den skar så fort, dock och hoppas att du får ordning på den snart.
Min egen ska jag förhoppningsvis göra ordning på innan sommaren, har lite värmeproblem.
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av scape_2_paradise »

Blev riktigt rörd nu.
Hade själv tänkt köpa den bilen.
Såg himla fin ut.
Kan den varit på väg att gå sönder redan när du köpte den?
Får man vara nyfiken och fråga vad du gav för en celica i detta fina skicket?
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av Martin J »

Bezt skrev:Kul med en till Celica-tjomme från Örebro på forumet.
Jobbigt läge att den skar så fort, dock och hoppas att du får ordning på den snart.
Min egen ska jag förhoppningsvis göra ordning på innan sommaren, har lite värmeproblem.
Jaså, det finns alltså fler Celicor i Örebro? Har sett nån ST205 i området där jag bor, annars är det dåligt. Ja, fruktansvärd otur. Har haft otur med alla mina bilar, men det här tar nog priset. Jag fick i alla fall åka ett par kilometer i nya bilen :) Eftersom min ekonomi är hårt belastad (bor med flickvän i egen lägenhet med studiebidrag som enda inkomstkälla, så mamma sponsrar järnet) så kommer detta projekt ta tid. Är ju inte det billigaste motorreceptet jag kommit på heller. Men det får ta den tid det tar, är första gången jag bygger motor såhär seriöst så det får gärna hålla ett tag.
scape_2_paradise skrev:Blev riktigt rörd nu.
Hade själv tänkt köpa den bilen.
Såg himla fin ut.
Kan den varit på väg att gå sönder redan när du köpte den?
Får man vara nyfiken och fråga vad du gav för en celica i detta fina skicket?
Bilen är riktigt fin, den enda rosten jag hittat är på takluckan. Ja, det var den. Men jag blev ju störtkär i bilen redan vid första ögonkastet, så jag tänkte ju inte på att motorn knackade. Tji fick jag! Jag böt rakt av mot min Audi 200, och den var minst lika fräsch den. Jag försökte länge sälja Audin, mest tack vare att jag var optimistisk och trodde jag kunde få mera pengar för den än den var värd. Sen en dag fick jag ett mail av en kille som ville byta emot en GT-4, och kunde tänka sig att åka till örebro, så affär blev det :)


Har varit ute i garaget idag, men kom aldrig igång ordentligt med toyotan för bruksbilen (en golf mk2) hade lite högre prioritet. Blev påkörd av ett vajerräcke, och nån månad senare blev det inbrottsförsök. Så städade ur den och fixade ihop handtaget.

Det som görs på Toyotan nu är att jag håller på och fipplar bort toppen. Har änsålänge fått bort generatorn, och håller nu på att lossa grenrör/turbo/katt ifrån toppen. Är ju så förbannat trångt, och som 18årig student har man ju inte tillgång till alla high tech verktyg som behövs. Biltemas verktygslåda med lite blandat bös får funka, för nu.

Har ni tips på hur man på ett smidigt sätt får bort insug osv? Eller ska man istället riva ner vxllådan och lyfta ur motorn, när toppen sitter på? För motorn ska ju ändå ur för eller senare. Hur går man smidigast till väga? Frågorna blir många, därför blev jag medlem här så jag får expertishjälp. Nu ska ni få vila ögonen, och slippa läsa mer.

Hare fint, hej!

Martin
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av Gt-4 »

Hej å välkommen hit.
Lättaste när du river ur toppen är att låta insuget sitta kvar.
Jag har några kolvar, stakar och massa andra motor delar om det är nåt du är intresserad av att köpa.
Men lycka till å hoppas bilen snart är ute på vägen igen.
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av Iceman07 »

ser riktigt fräsch ut på bilderna :) tråkigt med raset :(
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av Prankster »

Tjena! Lycka till med bygget, står med mitt eget 165 bygge ut i glanshammar, så vi är ett par tre jeppar i örebro området som håller på me såna här pärlor! Säg till om du undrar över nått så kan vi nog hjälpas, har tillgång till original verkstadsmanualer om du undrar nånting!
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Martin J
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:13:42
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av Martin J »

Tjabba! Har stått still här ett tag, men har nu börjat komma igång lite igen. Har rivit bort kylare, grenrör, turbo, katten och första biten av avgassystemet. Ska ut idag och börja riva ner fronten.

Nu till en fråga jag har funderat på ett tag.

Måste ju skaffa en ny kolv till min motor. Passar ST185 3sgte kolvarna i min st165 3sgte? Än så länge är st185 kolvarna dom enda jag fått tag i.

MVH Martin
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av Erkan »

Riktigt fin gt4 grattis till köpet!
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Inlägg av mortil »

najs bil . fast surt med raset :(

vi kanske skulle ta en träff i örebro (skulle ju varit o hälsat på bezt men kom inte så långt) . ja har ju fått fart på min igen och är jäkligt åka sugen :D först på tur blir iaf svenska rallyt. åka o jobba där.

jag har 3 st st205 kolvar liggandes som du kan få billigt. (pipedreams har säkert nån mer)
Låst