Eriks Toyota Supra MK3 -89

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
SupraErik
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:15:49
Bilmodell: Toyota Supra MK3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kalmar
Land (Country): Sverige
Ort: Kalmar

Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av SupraErik »

Tjena fundera på att starta en tråd, köpte bilen med rasad turbo i höstas och har nu bytt den! Startade upp bilen för första gången idag och den gick mkt bättre!

När jag köpte den sas det att turbon var slut och grenrörspackningen läckte och det gjorde det också det tjöt, skrek och den lät som en traktor!

Det som är gjort änsålänge är!
* Bytt Turbo till en bättre begagnad Ct26
* Bytt Grenrörspackning
* Målat Grenrör, avgasdelar, diverse stag, mm polerat "putast" 3000 insugsröret + lite andra saker
* Bytt Batteri
* Sportratt och en knapp till vänster för tuta :D
* Slitit ut halva inredningen (rensad från förar stol och bakåt)
* Växelspak
* Pedaler
* Slitit väck elantänen som var kass, Måste dit med en annan snart
* Gula Koni dämpare
* Sportluftfilter
* Pysventil
* Dumpventil
* Fixat Elkontakter och putas och gnott i motorrummet (såg förjävligt ut innan)
* Siliconslangar (vacumslangar mm bytt)
* Nya tändstift NGK BCPR7ES
* 3" Avgassystem

Ska Ha i, Köpas, Göras!
* Hks box med Fuel Cut Defender som nu sitter i den andra supran med Automatlåda sålänge.
* Andra tryckrör, Nya klämmer
* Sportstolar ( ska bara ha tag i några?)
* Oljekylare med Oljeförflyttningskitt + Traktorfilter (men kostar)
* Bygga klart avgassystemet just nu bygt fram till efter katten, är ju 2 jävla kissemissar på den varav den ena/första är rensad! Ska även ha 3" Dp istället sen om man hittar nån?
* Greenstuff Belägen ska på fram och måla Oken, bromsarna m.m.
* Byta solskydden, Vänster backspegel, venyla och tvätta/vaxa

Jaja var det jag kom på nu! Just nu står den på fula orginalfälgar medans Automaten får ha 17" Momofälgarna och Hks-Boxen sålänge som ska på sen!
Har lite dåligt med bilder men men.

MVH/Erik
Bilagor
Bild817.jpg
Bild817.jpg (31.42 KiB) Visad 3949 gånger
Här skiftar jag och en polare fälgar och ställer av "Sunken" (manuella) och kör med Automaten ett tag till innan vintern!
Här skiftar jag och en polare fälgar och ställer av "Sunken" (manuella) och kör med Automaten ett tag till innan vintern!
Bild746.jpg (20.72 KiB) Visad 3948 gånger
Precis köpt den!
Precis köpt den!
Bild582.jpg (28.81 KiB) Visad 3949 gånger
Senast redigerad av SupraErik den tor 19 mar 2009, 23:36:29, redigerad totalt 2 gång.
Supra MK3 -89 Under ombyggnad och reperation
Användarens profilbild
SupraErik
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:15:49
Bilmodell: Toyota Supra MK3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kalmar
Land (Country): Sverige
Ort: Kalmar

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av SupraErik »

Gåre bara bifoga 3 bilder åt gången?
Får ta lite bätte bilder sen var kul och få igång den iaf!
Men lite finsjusteringar kvar så!

MVH/Erik
Bilagor
Motorrummet från början hade nog precis börjat dona här!
Motorrummet från början hade nog precis börjat dona här!
Bild820.jpg (28.96 KiB) Visad 3946 gånger
Nya ratten för den förra var jätte sunkig!
Nya ratten för den förra var jätte sunkig!
Bild819.jpg (19.75 KiB) Visad 3946 gånger
Bild818.jpg
Bild818.jpg (27.67 KiB) Visad 3946 gånger
Supra MK3 -89 Under ombyggnad och reperation
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av Jonex »

Ser bra ut det där, bra jobbat.

Om du hittar någonstans att ladda upp bilder , alltså en "host" typ photobucket, imageshack så kan du ju
använda Img-taggarna istället och då får du in en jkla massa bilder i samma post.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av Dale »

SupraErik skrev:Gåre bara bifoga 3 bilder åt gången?
Jo å så e de en del andra begränsningar med. Bättre å lägga bilderna på nått fotoalbum och blir du betalande medlem så får du eget ställe ä lägga bilderna på.

Fräck kärra annars. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av Larco »

Ser vettigt ut, gillar de där rattarna, har själv sneglat på en sån.

Har du något speciellt mål med denna med tanke på att du rensar ur den på inredningen?

Har du någon vettig intercooler? Släng dit en kina IC (kl-racing.se ) i lämplig dimension annars när du ändå gör om tryckrören ;) Originalet är ju lite märkligt. Tänk på att för var 3e grad du sänker insugstemperaturen så får du motorn ca 1% mer luft = kraft :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
SupraErik
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:15:49
Bilmodell: Toyota Supra MK3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kalmar
Land (Country): Sverige
Ort: Kalmar

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av SupraErik »

Larco skrev:Ser vettigt ut, gillar de där rattarna, har själv sneglat på en sån.

Har du något speciellt mål med denna med tanke på att du rensar ur den på inredningen?

Har du någon vettig intercooler? Släng dit en kina IC (kl-racing.se ) i lämplig dimension annars när du ändå gör om tryckrören ;) Originalet är ju lite märkligt. Tänk på att för var 3e grad du sänker insugstemperaturen så får du motorn ca 1% mer luft = kraft :)
Näe igentligen nu så är det väl mest tänkt som en rolig gatbil och evt smiska lite bana nån gång! Anars är väl tanken att spara ihop och trycka ner andra delar nästa vinter för att sedan spåra ut totalt :mrgreen: Men nu sålänge bara en kul sommarbil.

Ska nog ha i baksätet till och från, Men rev igentligen ur allt för det var kul och sen får vi se vad som händer i framtiden. (Då kanske det blir mer seriös lättning och mer motor)
Supra MK3 -89 Under ombyggnad och reperation
Användarens profilbild
SupraErik
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:15:49
Bilmodell: Toyota Supra MK3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kalmar
Land (Country): Sverige
Ort: Kalmar

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av SupraErik »

Då har jag vart ute och testat lite mer hit och dit! Testade först med öppna dumpen och sjusterade den men då ryckte bilen och "fulcutade" hälde i mer bränsle och testade med original dump och mjä inte så möö bättre och i allt detta visade nya laddmätaren mellan 0,6-1 bar unigefär ( litar inte fullt på den mätaren men eftersom jag inte har helt avgasrör på än! 1katten rensad och sedan bara byggt fram till efter 2a katten...

Så då fick det vara nog och flyttade över Hks-boxen med fuelcut defender från automaten och då gick den som den skulle! :mrgreen: Men det visar ju att den laddar mer än original! Om Fuelcuten då tydlen gick i...

Kan laddet höjjas om inte avgassystemet är komplett eller så har någon ändrat på Wgn (Hur/ var ställer/ändrar man laddet på Wgn??? Borde kolla det så man inte laddar på för mkt till och börja med :? ?????

(Ska testa med den öppna dumpen igen imorrn, dumpade gött)

Men sen till det tråkiga så läcker det ju olja från någonstans? och det måste ju kollas snarast..... :|
Får lägga upp lite sjystare bilder snart......

MVH/Erik
Supra MK3 -89 Under ombyggnad och reperation
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av Larco »

Vanligaste åtgärderna för att höja laddtrycket är att sätta en pysventil eller en dawes device på slangen till wg-klockan. På en turbo jag haft satt det muttrar som distanser mellan wastegate-klockan och turbon för att öka förspänningen på wastegaten. Det kan du också kolla efter.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
SupraErik
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:15:49
Bilmodell: Toyota Supra MK3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kalmar
Land (Country): Sverige
Ort: Kalmar

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av SupraErik »

Larco skrev:Vanligaste åtgärderna för att höja laddtrycket är att sätta en pysventil eller en dawes device på slangen till wg-klockan. På en turbo jag haft satt det muttrar som distanser mellan wastegate-klockan och turbon för att öka förspänningen på wastegaten. Det kan du också kolla efter.
ja det ska jag kolla efter! (jo jag har en pysventil som är inkopplad men jag har inte skruvat nått på den) Men ska leta vidare tack! ;)
Supra MK3 -89 Under ombyggnad och reperation
Användarens profilbild
SupraErik
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:15:49
Bilmodell: Toyota Supra MK3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kalmar
Land (Country): Sverige
Ort: Kalmar

Re: Eriks Toyota Supra MK3 -89

Inlägg av SupraErik »

Sådär ja Tack "Larco" för tipset det var nämligen som du sa att någon har satt dit muttrar som distanser på Wgn(det hade jag inte kommit på anars) Så det förklarar att den gick så "bra" som den gjorde hehe

Har inte hänt så mkt där borta nu, men ska ta väck dom muttrana och använda pysventilen istället så kan man ställa som man vill! Men sen var det ju inte så kul att det droppar olja heller det måste kollas upp :roll: Och fan också dom där bilderna är ju inte så kul, Måste ta lite riktiga kort snart :think:

MVH/Erik
Supra MK3 -89 Under ombyggnad och reperation
Skriv svar