Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Idag innhandlades en Celica gt4 st 185 -90.
Med följande spec:
#Front placerad intercooler
#Öppen dump
#Sportluftfilter
#Justerbart laddtryck kör 0,5 nu
#Rostfritt extraktor grenrör.
#Rostfritt 2,5 tum sportavgassystem hela vägen
#Racekatt
#T-vis borta
#EBC borrade/slitsade skivor
#EBC Green stuff belägg
#Batteri flyttat till bagageutrymme
Otroligt rolig att köra och går bra trots det låga laddtrycket (0,5 Bar)
Tyvär gick packningen mellan turbo och grenrör ganska omgående
Kommer även oljud från bakaxeln vid gas släpp??! Något vanligt fel?
Hur kopplar jag bort fule cutten?
Något annat skoj jag bör göra med bilen för att öka körglädje, utseende, prestandar?
Med följande spec:
#Front placerad intercooler
#Öppen dump
#Sportluftfilter
#Justerbart laddtryck kör 0,5 nu
#Rostfritt extraktor grenrör.
#Rostfritt 2,5 tum sportavgassystem hela vägen
#Racekatt
#T-vis borta
#EBC borrade/slitsade skivor
#EBC Green stuff belägg
#Batteri flyttat till bagageutrymme
Otroligt rolig att köra och går bra trots det låga laddtrycket (0,5 Bar)
Tyvär gick packningen mellan turbo och grenrör ganska omgående
Kommer även oljud från bakaxeln vid gas släpp??! Något vanligt fel?
Hur kopplar jag bort fule cutten?
Något annat skoj jag bör göra med bilen för att öka körglädje, utseende, prestandar?
- Bilagor
-
- 91572-1602218.jpg (86.78 KiB) Visad 3872 gånger
-
- 91572-840166.jpg (55.29 KiB) Visad 3869 gånger
Senast redigerad av scape_2_paradise den fre 08 jan 2010, 20:54:19, redigerad totalt 1 gånger.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Celica gt4 st 185
Grattis till bilköpet. Ser trevlig ut!
Tryckrören ser ut att ligga nära grenröret.
Om det dunkar från bakvagnen skulle det kunna vara bakre diffästet som är slut(trasigt). "Lyft på kjolen" i bak o kika in Man ser det tydligt.
Du bör isolera tryckröret efter IC och montera luftfiltret avskilt från motorrummet.
Tryckrören ser ut att ligga nära grenröret.
Om det dunkar från bakvagnen skulle det kunna vara bakre diffästet som är slut(trasigt). "Lyft på kjolen" i bak o kika in Man ser det tydligt.
Du bör isolera tryckröret efter IC och montera luftfiltret avskilt från motorrummet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Celica gt4 st 185
Tack för tipset!
Ska byta filter till ett med bättre kvallite och avskärma det.
Kommer även linda tryckröret.
Har kört på isen hela kvällen. Otroligt skoj!
Svårt att lära sig kontrollera fyrhjulsdriften bara
Bilen har en tendens att gå upp i temp.
Fronten fylls lätt av snö
Vill koppla bort fule cutten. Någon annan som gjort det på sin st185?
Ska byta filter till ett med bättre kvallite och avskärma det.
Kommer även linda tryckröret.
Har kört på isen hela kvällen. Otroligt skoj!
Svårt att lära sig kontrollera fyrhjulsdriften bara
Bilen har en tendens att gå upp i temp.
Fronten fylls lätt av snö
Vill koppla bort fule cutten. Någon annan som gjort det på sin st185?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Celica gt4 st 185
Man kopplar bort fulecuten men jag har själv aldrig gjort det så mins inte vad man skulle plugga.
Det här med att tempen går upp.
Du verkar ha fmic rören ungefär som jag och då har man plockat bort expansionskärlet.
Vad man har gjort till din bil.
Sitter original kvar fast omplacerat eller vad har dom gjort för lösning?
Kul med en st185 så pass nära.. får la mötas någon gång..
Det här med att tempen går upp.
Du verkar ha fmic rören ungefär som jag och då har man plockat bort expansionskärlet.
Vad man har gjort till din bil.
Sitter original kvar fast omplacerat eller vad har dom gjort för lösning?
Kul med en st185 så pass nära.. får la mötas någon gång..
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Celica gt4 st 185
trevligt va har du för planer på den ?
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Celica gt4 st 185
Det finns lite olika sätt att koppla bort fuelcuten.
Det enklaste är att koppla bort vakuum/tryckslangen från TPS (Turbo Pressure Sensor) men man bör då vara medveten om att man tar bort alla skyddsnät om laddtrycket skenar.
Ett bättre alternativ kan vara att pysa bort lite tryck vid den och på så vis lura den. Bäst är då att sätta ett t-kors på slangen och koppla på en kula/fjälder pysventil kalllad Dawes device som bara pyser när trycket blir tillräkligt stort att det övervinner fjäderns kraft.
Tredje alternativet är att fixa det elektroniskt med en zenerdiod som bara tillåter en viss styrka på signalen till ECU.
Men börja med att se till att motorn får ordentligt med kalluft genom att omplacera och skräma av luftfiltret. FMIC hade du ju redan vilket är bra. 2,5" avgas räcker ju egentligen till allt vad en CTturbo kan leverera så det är ju också bra.
Du kan ju höja laddtrycket till ca 0,8 bar innan fuelcuten går in. Original ska de ladda runt 0,7 och ibland upp emot 0,8, men jag antar att TVSV som höjer laddtrycket under vissa förhållanden är bortkopplad för att kunna köra en annan boostcontroller. Brukar vara så.
Men få inte hybris och tokhöj laddtrycket utan lägg dig runt 1bar max utan ytterligare åtgärder.
Det enklaste är att koppla bort vakuum/tryckslangen från TPS (Turbo Pressure Sensor) men man bör då vara medveten om att man tar bort alla skyddsnät om laddtrycket skenar.
Ett bättre alternativ kan vara att pysa bort lite tryck vid den och på så vis lura den. Bäst är då att sätta ett t-kors på slangen och koppla på en kula/fjälder pysventil kalllad Dawes device som bara pyser när trycket blir tillräkligt stort att det övervinner fjäderns kraft.
Tredje alternativet är att fixa det elektroniskt med en zenerdiod som bara tillåter en viss styrka på signalen till ECU.
Men börja med att se till att motorn får ordentligt med kalluft genom att omplacera och skräma av luftfiltret. FMIC hade du ju redan vilket är bra. 2,5" avgas räcker ju egentligen till allt vad en CTturbo kan leverera så det är ju också bra.
Du kan ju höja laddtrycket till ca 0,8 bar innan fuelcuten går in. Original ska de ladda runt 0,7 och ibland upp emot 0,8, men jag antar att TVSV som höjer laddtrycket under vissa förhållanden är bortkopplad för att kunna köra en annan boostcontroller. Brukar vara så.
Men få inte hybris och tokhöj laddtrycket utan lägg dig runt 1bar max utan ytterligare åtgärder.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Celica gt4 st 185
Bilen kyler kanonbra vid "normal" körning. Men när jag kör i snön fylls fronten med is.amby skrev:Man kopplar bort fulecuten men jag har själv aldrig gjort det så mins inte vad man skulle plugga.
Det här med att tempen går upp.
Du verkar ha fmic rören ungefär som jag och då har man plockat bort expansionskärlet.
Vad man har gjort till din bil.
Sitter original kvar fast omplacerat eller vad har dom gjort för lösning?
Kul med en st185 så pass nära.. får la mötas någon gång..
Då stiger tempen, då luften inte kommer fram till kylaren.
Expantionskärlet sitter på orginalplaceringen.
Jag träffas gärna och kollar på din bil och snackar lite.
Om du är sugen, så har vi en STOOR, BRED bana utanför Hillerstorp.
7 Mil söder om Jönköping.
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Celica gt4 st 185
Tack för all info!Larco skrev:Det finns lite olika sätt att koppla bort fuelcuten.
Det enklaste är att koppla bort vakuum/tryckslangen från TPS (Turbo Pressure Sensor) men man bör då vara medveten om att man tar bort alla skyddsnät om laddtrycket skenar.
Ett bättre alternativ kan vara att pysa bort lite tryck vid den och på så vis lura den. Bäst är då att sätta ett t-kors på slangen och koppla på en kula/fjälder pysventil kalllad Dawes device som bara pyser när trycket blir tillräkligt stort att det övervinner fjäderns kraft.
Tredje alternativet är att fixa det elektroniskt med en zenerdiod som bara tillåter en viss styrka på signalen till ECU.
Men börja med att se till att motorn får ordentligt med kalluft genom att omplacera och skräma av luftfiltret. FMIC hade du ju redan vilket är bra. 2,5" avgas räcker ju egentligen till allt vad en CTturbo kan leverera så det är ju också bra.
Du kan ju höja laddtrycket till ca 0,8 bar innan fuelcuten går in. Original ska de ladda runt 0,7 och ibland upp emot 0,8, men jag antar att TVSV som höjer laddtrycket under vissa förhållanden är bortkopplad för att kunna köra en annan boostcontroller. Brukar vara så.
Men få inte hybris och tokhöj laddtrycket utan lägg dig runt 1bar max utan ytterligare åtgärder.
Nu ska jag satsa på en laddtrycksstyrning!
Kommer låta lite av trycket pysa ut innan TPS;en.
Nu återstår bara att hitta TPS givaren bland alla slangar.
Någon som vet hur den ser ut och exakta position?
Borde jag höja bränsletrycket något?
Byta till kallare stift?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Det hade varit kul men min bil håller på att demonteras för renovering.. Plocka ur växellåda och motor.
Så jag tror det blir svårt..
Får ta det senare i år..Men det ska klart göras tycker jag...
Så jag tror det blir svårt..
Får ta det senare i år..Men det ska klart göras tycker jag...
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
inte för att de hjälper men ja kommer gärna ner och kollar lite.. är faktahungrig hur saker är lösta i våra bilar + man kan eventuellt få/ge varandra lite ideer (och de är inte långt från kompisen)