Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Zeus
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tor 29 jan 2009, 21:30:38
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sweden
- Ort: Stockholm
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Angående servopumpen. Att bara plocka bort pumpen och/eller servoremmen kommer ge en tungstyrd bil som redan nämnts. Däremot kan du plocka isär styrstången, inte så jobbigt om motorn är ute. I styrstången finns 2 packningar som håller servooljan på plats, dessa packningar är tunga att flytta runt och genom att ta bort dem blir bilen mindre tungstyrd.
En sportratt med liten diameter gör inte heller livet lättare. Men med originalratt och bortplockade packningar är det nog körbart i en bruksbil.
En sportratt med liten diameter gör inte heller livet lättare. Men med originalratt och bortplockade packningar är det nog körbart i en bruksbil.
Henrik Karlsson
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Det var ett bra tips! TackarZeus skrev:Angående servopumpen. Att bara plocka bort pumpen och/eller servoremmen kommer ge en tungstyrd bil som redan nämnts. Däremot kan du plocka isär styrstången, inte så jobbigt om motorn är ute. I styrstången finns 2 packningar som håller servooljan på plats, dessa packningar är tunga att flytta runt och genom att ta bort dem blir bilen mindre tungstyrd.
En sportratt med liten diameter gör inte heller livet lättare. Men med originalratt och bortplockade packningar är det nog körbart i en bruksbil.
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Idag hittade jag en liten låda som var kopplad till ECU.
"ABC Superchips". Något som vet vad den gör? Är det något att ha?
För övrigt går allt sakta framåt. Snart är motorn ur.
Ser onödiga sladdar och slangar överallt!
Kommer plocka bort förvärmingen till gasspjället.
Hade varit kul att köra original IC
Då behövs nog en större kylare till den.
Är ju en udda grej, men är lite tuff tycker jag.
Luften får gå ganska långt nu när jag har FMIC
och det finns många ställen det kan läcka på.
Är på AC kurs just nu. Har fått en ganska sjuk idee.
Att sätta en förångare under original IC.
Alltså kommer luften vara max 4 grader
en varm sommardag. Med en fläkt över, kommer detta
ge en enorm kylning. Tyvär tar en AC pump en del effekt
och det blir lite extra rör och en fläkt.
"ABC Superchips". Något som vet vad den gör? Är det något att ha?
För övrigt går allt sakta framåt. Snart är motorn ur.
Ser onödiga sladdar och slangar överallt!
Kommer plocka bort förvärmingen till gasspjället.
Hade varit kul att köra original IC
Då behövs nog en större kylare till den.
Är ju en udda grej, men är lite tuff tycker jag.
Luften får gå ganska långt nu när jag har FMIC
och det finns många ställen det kan läcka på.
Är på AC kurs just nu. Har fått en ganska sjuk idee.
Att sätta en förångare under original IC.
Alltså kommer luften vara max 4 grader
en varm sommardag. Med en fläkt över, kommer detta
ge en enorm kylning. Tyvär tar en AC pump en del effekt
och det blir lite extra rör och en fläkt.
- Bilagor
-
- DSC01234.JPG (77.14 KiB) Visad 3551 gånger
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
efter lite goggling så verkar det som den kan ta bort fule cuten och ändra din tänningskruva lite.. Men du sa att ´din ecu inte verkade vara original.. vad stog det på den..
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Den tar nog enbart bort eller höjer fuelcuten, med det inkopplingschemat som var på boxen, så kan den inte ändra tändningen.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Vad tror ni om dubbel turbo bygge på mitt projekt?
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Serieladdning kan ge tidigare laddtryck, men det är riktigt krångligt såklart...
Parallella aggregat är meningslöst på en såhär liten motor. Då är det bättre att använda en bra turbo anpassad för effekten.
original IC är rätt liten... St205 har en bra vatten-luft intercooler.
Parallella aggregat är meningslöst på en såhär liten motor. Då är det bättre att använda en bra turbo anpassad för effekten.
original IC är rätt liten... St205 har en bra vatten-luft intercooler.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
jag har en ic från en carlos med intercooler, vattenkylare och pump som du kan få köpa om du vill?
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Jag har redan IC, men tack ändå
Kul att ni är på hugget. Mitt projekt går ganska segt nu.
Kul att ni är på hugget. Mitt projekt går ganska segt nu.
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185
Har gått in i väggen totalt. Är inte sugen alls på att genomföra renoveringe.
Ser bara alla pengar flyga iväg och tiden försvinner.
Därför vill jag köpa en originalmotor och köra med, samtidigt som jag trimmar den andra motorn.
Har en garagehyra på 1000kr/mån. Har inte skruvat på över 2 månader nu
Någon som vet vad som skiljer st 165 motorn mot min st 185 motor?
Har hittat en st165 motor på bildelsbasen.
Någon som har en fungerande motor att sälja till mig?
Ser bara alla pengar flyga iväg och tiden försvinner.
Därför vill jag köpa en originalmotor och köra med, samtidigt som jag trimmar den andra motorn.
Har en garagehyra på 1000kr/mån. Har inte skruvat på över 2 månader nu
Någon som vet vad som skiljer st 165 motorn mot min st 185 motor?
Har hittat en st165 motor på bildelsbasen.
Någon som har en fungerande motor att sälja till mig?